Just nu håller jag och några andra på att bygga en stoor robot som ska kunna förflytta sig + utföra lite andra saker också. Problemet är att vi inte vet hur vi ska styra våra två permobilmotorer (som är på 24v). Nån slags steglös fartkontroll till dom behövs altså. Den ska hälst kunna kopplas in i en dator och kunna styras med den.
Tack på förhand
Senast redigerad av mattiask 10 oktober 2005, 12:08:02, redigerad totalt 1 gång.
Jo jag kom på det.. ska kika lite närmare på dom så fort jag kan. Kan du förklara en h-brygga lite kort? Har sökt lite men har inte hittat någon förklaring på vad det är och hur det funkar.
Inga problem. Välkommen till forumet förresten.
Lika bra jag säger det innan någon annan: En av dom få regler är att man inte citerar inlägget direkt före. Mig gör det inget, men de flesta verkar hålla på detta
On Topic igen: Det finns även mer eller mindra färdiga IC:s för motorstyrning. Hittade inga bra för tillfället men det kan vara värt att kolla.
Senast redigerad av jack 5 oktober 2005, 22:19:39, redigerad totalt 1 gång.
Denna krets kan vara ett alternativ: http://www.allegromicro.com/sf/3959/
Klarar 3A@50V. Tror den är ganska lättanvänd också. Allegro brukar även vara generösa med samples.
Jag har nu fått lite mer information om motorerna. Amperetalet stod inte på dom, men dom är på 24v. Vi ska ta och kopppla dom och se hur många ampere dom ligger på.