Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tillverka ett kretskort - Ferric Chloride ?

Inlägg av AndersG »

OH filmen har legat i kläm mellan två stora tjocka glasbitar.. se tidigare bilder.. så det har nog legat bra i kläm
Brukar inte alltid hjälpa. Jag har en plan glasskiva och ett lock i 18mm MDF och brukar ha tre 12Ah blyackar som tyngd och ändå händer det att det inte ligger an bra.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Hur kan det vara möjligt.. dessa stora glasskivor jag har är till nåt bord jag köpte på IKEA för 20år sen eller nåt.. väger tungt.. kan bara dra slutsatsen av att det inte kan bli nån lekage.. :S men fel kanske jag har..
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Skräp emellan?
Det räcker ju med några dammkorn för att det skall läcka ljus. Med dubbla filmer blir risken ännu större.
Jag har kört med lysrör från en "kärringgrill". Har för mig att jag körde 20 min exponeringstid med vanligt
vitt papper (laser). Inga problem att använda kretsar med 0,5mm delning. Med OH-film blev exponeringstiden betydligt
kortare (4-5 min.). Har fått för mig att ju starkare ljus och kortare exponeringstid, desto bättre resultat.

En gång i tiden jobbade jag på ett företag som gjorde klichéer för tampongtryck. Dom gjorde några filmer åt mig (någon slags
fotoprocess). Det svarta var verkligen helt svart och dessutom verkade filmen vara helt genomfärgad. Kanske något att tänka på om man skall göra en serie kort.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det lilla där uppe skulle jag kort och gott räkna som "sånt som blir", när man etsar själv.. :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det som blev där uppe kan jag klart leva med, skulle dock komma på ett sätt att kunna slippa använda dubbla OH för jag har planer på att skriva ut ett papper fast med flera av samma på.. och blir det fler på varje exponering så blir det mer att passa in om man ska köra med dubbla OH vilket innebär betydligt större risk att det blir knas..
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

En gång i tiden jobbade jag på ett företag som gjorde klichéer för tampongtryck. Dom gjorde några filmer åt mig (någon slags fotoprocess).
Ja, idealet vore film från en fotosetter, men då jag kollade med tryckerierna häromkring så var den tekniken helt "ute". Tor att de skriver direkt på offsetplåten numera.
pern

Inlägg av pern »

Jag kör med dubbla OH filmer och en sådan här från Conrad, blir perfekt varje gång. Borde vara enkelt att göra en själv om man vill.

Exposure Frame
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Hur gör du med dubbelsidigt?
pern

Inlägg av pern »

Jag gör bara enkelsidiga själv. Dubbellsidiga beställer jag färdiga. Det är principen jag tänker på. Tungt lock och skumgummi som pressar mot kortet / filmen.
Och jag gör mest enkelsidiga kort.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Beställer helst färdiga jag med, men ibland har man bråttom med prototyper... Har eg allt material hemma till en vacuumram. Pump, stor aluminiumskiva, men det är tiden som fattas.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jag tycker endå att det funkar skapligt smidigt att göra såhär.. alltså med två glasskivor, men det ska ju helt klart bli bättre sen när jag nu möjligtvis får lite grejer så jag kan börja bygga min efterlängtade UV box.. :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Håller på exponerar igen.. ska etsa nåt jag knåpat ihop och se hur det blir när man etsat och om det funkar i praktiken.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Här har jag gjort ett litet hjälpmedel för mig som jag ska ha till lite olika saker jag ska bygga, detta är ganska enkelt, jag gjorde ett mönsterkort som jag ska löda fast en 3pdt switch på och på det kortet finns riktiga kabelanslutningar, det blir lättare på det viset anser jag.. resultatet blev ju riktigt bra, ritade upp det hela i Corel Draw X5 utan några som helst bekymmer.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Hur delar jag lättast kopparlaminat för utom att såga ? Testa med en mattkniv och dra flera gånger längs en linjal och sen knäcka.. men det verkade inte funka, hmm.. :humm: köpa en liten bandsåg kanske ?

Att såga är jävligt drygt och blir snett o vint om det är små mönsterkort som ska fram.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

jag brukar använda plåtsax, tycker det fungerar rätt bra.

Lite jobbigt till större kort dock.
Skriv svar