Bra ide att göra hål i kretskortet under en kylfläns?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Bra ide att göra hål i kretskortet under en kylfläns?

Inlägg av SkunkFunk »

Hej!

Fick en liten idé precis. Jag ska kyla ett gäng to220 med såna här kylflänsar (vänstra på bilden)som sitter monterade rakt ner på ett rätt stort kretskort. Jag har inte dragit så många banor precis under dem, så det skulle gå att öppna upp hål under de utstickande flänsarna utan problem, så att det kan komma upp luft från undersidan av kretskortet.

Jag tänker att det är bättre om luften kommer underifrån än från sidorna, eftersom det ökar luftflödet längst inne i inbuktningarna. Temperaturen sjunker ju desto större kontakt med luft som är i rörelse.

Tänker jag rätt eller kommer det inte göra någon skillnad? :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: Bra ide att göra hål i kretskortet under en kylfläns?

Inlägg av 13th.Marine »

Får du inga utförliga svar får du testa, jag är intresserad av resultatet =)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Mät? ;)

Sätt en kylfläns med värmeelement eller offerbar halvledare. Samt fäst en temperatursensor på denna halvledare. Mät sedan temperaturen efter 10 minuters drift. Borra håll, mät efter 10 minuter. Allt förutsatt att rumstemperaturen hålls konstant.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Borra hålet först och tejpa för det. Enklare att dra bort en bit tejp under provets gång än att borra ett hål.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Nu spånar jag fritt och har inga direkta fakta tillhanda, men det är ju tänkbart att man skulle kunna utnyttja skorstensprincipen.
Dvs, hål underifrån och nån form skiljevägg längs ytterkanten på kylsflänsen (så att fenorna + skiljeväggen formar rör i höjdled) borde få upp luftflödet lite.
Frågan är om det är värt besväret...

Hur varma kan flänsarna tänkas bli? Blir de inte särskilt varma blir det inte mycket till skorstenseffekt.
Blir de för varma kanske det blir svårt hitta något lämpligt att fästa skiljeväggen med. En bit papper böjd längs fenorna kanske duger för ett snabbtest.

Om du ändå tänker göra hål kan du kanske täppa till hålen tillfälligt med en skiva eller nåt, för jämförelsens skull (så slipper du demontera för att göra hål).
edit: Nerre hann först :)
Då kan du testa de tre olika varianterna (inga hål, hål, hål + skiljevägg) och se vad det blir för skillnad.

Ska bli intressant att se vad du kommer fram till.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Hmm, mäta och grejer, nu blev det jobbigt.. :D

Korten ska egentligen beställas och då är det ju synd att förstöra med fula handborrade hål. Men att fräsa ut lite fler hål kostar ju inget extra, därför jag tänkte att det kunde vara bra att göra ifall det förbättrar temperaturerna. Egentligen kommer nog regulatorerna hålla ganska låga temperaturer, men lägre temperaturer gratis är ju aldrig fel ;)

Det kanske är ett ganska oanvänt koncept, eller så gör andra det helt enkelt för att det inte gör så mycket. Jag har inte beställt kylflänsarna ännu, men jag ska se om jag kan slänga ihop en mätning när jag har fått dem :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det kostar ju inget och det skadar inte.
Men ingen tejp eller papper, det hindrar luftflödet
Protte
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Detta har jag sett på vissa kort med kylflänsar på. Perforerat med ca 3mm hål under flänsarna.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag är tveksam!
* Hål tar bort hållbarhet/styrka i mönsterkortet.
* Blir komponenter så varma att de behöver extra kyla är det antingen fel design eller de ska monteras utanför kretskortet på en redig kylfläns.
* Hur kan du veta att mönsterkortet monteras så att luften dras igen på rätt sätt? Är det ett projekt som bara du kommer att använda?
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Om det blir skillnad med hål-då har alla stereoförstärkare som byggts med kylhål byggts rätt.
Om det inte gör någon skillnad-då är alla dessa stereoförstärkare felaktigt konstruerade.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jo En Goldstar förstärkare jag slaktade hade en massa hål borrade under kylflänsarna.
Användarvisningsbild
SkunkFunk

Inlägg av SkunkFunk »

Kul att höra att det faktiskt funnits förut :)

Nåja, stabbarna kommer ligga på väldigt resonabla temperaturer i vilket fall, så jag tror inte det är nödvändigt här. Hade ju varit ganska knasigt att ha stora värmeproblem och sen försöka lösa dem med lite hål i kretskortet utan att testa det först :wacko:

Påängerna om styrka och annat luftflöde kan jag också köpa. Styrkan borde ju i och för sig inte vara något problem så länge kortet sitter väl monterat och man inte gör det till en schweizerost. Men när ja tänker på det har chassit inga lufthål nertill, så det kanske inte kommer hjälpa så mycket. Får nog lägga idéen på hyllan ett tag.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Det viktigaste är att luften kommer in nertill,värms upp och sedan släpps ut upptill.Det sista syndas det en del mot,och då tappar man effekten.
Skriv svar