10 pF plastfilmskondensator
10 pF plastfilmskondensator
Hej,
Någon som vet var man kan hitta små plastfilmskondensatorer i handeln? Hittar bara keramiska.
Jag är ute efter en 10 pF konding till återkopplingsnätet till en operationsförstärkare. Ska bygga en hörlursförstärkare.
Tack på förhand!
Någon som vet var man kan hitta små plastfilmskondensatorer i handeln? Hittar bara keramiska.
Jag är ute efter en 10 pF konding till återkopplingsnätet till en operationsförstärkare. Ska bygga en hörlursförstärkare.
Tack på förhand!
Re: 10 pF plastfilmskondensator
Tack!
Ja, har lusläst Elfa. Det finns en 15pF men jag tror det står fel på hemsidan. Finns det någon annan typ av kondensator som kan användas med bra resultat? Opampen som ska återkopplas (stabiliseras) med kondingen är en LM6171.
Ja, har lusläst Elfa. Det finns en 15pF men jag tror det står fel på hemsidan. Finns det någon annan typ av kondensator som kan användas med bra resultat? Opampen som ska återkopplas (stabiliseras) med kondingen är en LM6171.
Varför skulle inte en keramisk kondensator fungera här?
Jag antar att det är en feedback-kondensator som ska sitta mellan utgång och minus-ingången?
Då borde du klara dig med ett ungefärligt värde mellan 6 - 20 pF...
Jag antar att det är en feedback-kondensator som ska sitta mellan utgång och minus-ingången?
- prototypen
Hittar du 22 pF så seriekoppla 2 st, annars så är det keramiska som gäller vid så små kapacitanser.
Men nu är väl ljudnissarna rädda att det brusar lite ur de keramiska.
Men vad ger 10pF för gränsfrekvens, måste vara ganska högohmigt eller är det någon gammal okompenserad eller en special OP.
Protte
Men nu är väl ljudnissarna rädda att det brusar lite ur de keramiska.
Men vad ger 10pF för gränsfrekvens, måste vara ganska högohmigt eller är det någon gammal okompenserad eller en special OP.
Protte
Hittade 33pF polypropylen/polyester (oklart vilket) där. 3 i serie => 11pF
Operationsförstärkaren är en LM6171 http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm6171.pdf
Det stämmer (mellan ut och in/minus). Och ja, keramiskt skulle förmodligen duga. Konstruktören skrev dock uttryckligen att han använde plast och jag vill undvika frånsteg om jag inte måstejesse skrev:Varför skulle inte en keramisk kondensator fungera här?
Därför gillar jag inte scheman med enbart komponentlista. Brukar finnas en hel del som kan behöva sin förklaring ibland. Tar reda på varför det måste vara plastfilm.
Angående just plastfilm har polypropylen låg distorsion men ännu bättre är keramiska NP0 som närmast i audiokretsar är ideala.
Angående just plastfilm har polypropylen låg distorsion men ännu bättre är keramiska NP0 som närmast i audiokretsar är ideala.
Den där OP'n är väldigt snabb. Sådana komponentvärden i audiosammanhang som 10pF betyder i princip alltid att det är en komponent för att hindra självsvängning. Sätt inte en lång härva av seriekopplade kondingar där, den skall sitta tätt intill förstärkaren liksom motstånden i återkopplingen för att undvika att det blir en oscillator. Kolla också med ett scope att Du inte har ett problem när bygget är klart. Det kan finnas där utan att det hörs så väldigt mycket av det. Tänk inte på bruset från en sådan liten kondig. Kan Du höra det under kontrollerade förhållanden har Du övernaturliga krafter och kan ta hem "The Randi Prize" hur lätt som helst.
Tack för tipsen! Det blir en 10pF keramisk NP0 "limmad" på opampen.
Vad tror ni om 47pF kondingarna. Ska man köra keramiskt även där (hade tänkt ta 2 st 100 pF i serie)?
Schema: http://www.meier-audio.homepage.t-onlin ... mp1mk2.gif
Vad tror ni om 47pF kondingarna. Ska man köra keramiskt även där (hade tänkt ta 2 st 100 pF i serie)?
Schema: http://www.meier-audio.homepage.t-onlin ... mp1mk2.gif
-
hur många plus på citat får jag skriva här?Marta skrev:Den där OP'n är väldigt snabb. Sådana komponentvärden i audiosammanhang som 10pF betyder i princip alltid att det är en komponent för att hindra självsvängning. Sätt inte en lång härva av seriekopplade kondingar där, den skall sitta tätt intill förstärkaren liksom motstånden i återkopplingen för att undvika att det blir en oscillator. Kolla också med ett scope att Du inte har ett problem när bygget är klart. Det kan finnas där utan att det hörs så väldigt mycket av det. Tänk inte på bruset från en sådan liten kondig. Kan Du höra det under kontrollerade förhållanden har Du övernaturliga krafter och kan ta hem "The Randi Prize" hur lätt som helst.