Reparation av rörradio

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
agfamatic

Re: Reparation av rörradio

Inlägg av agfamatic »

funderar på att göra om alla lödningar och korta ner benen på kondensatorerna. och få det lite syggare och lite bättre ording på torpet.
då kan jag desutom göra en renskiss över alla punkter och dragningar i volym och ton kontrollen.

ska ochså köpa en billig limpistol så att jag kan montera de nya filter kondningarna ordentligt under chassit.
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

så nu har jag kortat ner mina kopplingar så gott jag har kunnat och jag har gjort en renskis

obs! en kondesator som sitter mellan två av rörets anslutningar saknas i skissen dock tror jag inte den är till tonkontrollen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

SM7CZR skrev:På Rolfs upplysta bild ser det ut som om löparen (mittuttaget) på den ena poten är jordad.
I så fall är det fel!
är det genom den här kondningen du menar?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Nej, det såg ut som om det var kontakt mellan lödanslutningen och pot:ens hölje. Men det var kanske inte så.
Du måste använda kopplingsschemat för att spåra var felet ligger.
Kolla att varje komponent sitter där de skall. Här är en bild på ECL82 med komponenter.
AGA-LFsteg.PNG
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

nu är det fixat! :D
jag hade tydligen råkat sätta en kondensator med fel värde i tonkontrollen :doh: men nu är det fixat.
och på köpet har jag blivigt bättre på att läsa kopplingscheman och jag har desutom gjort om mina lödningar och kortat ner benen på alla kondensatorerna så nu är det lite mera "ordning på torpet"

nya filterelectrolyter monterade på en kopplingsplatta under den gamla electrolyten och chassit är tillbaka i kabinetten och nu står den i min bokhylla och spelar P3 och jag känner min nöjd :)
Skriv svar