Fråga om elbehörighet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Olle61

Fråga om elbehörighet

Inlägg av Olle61 »

Jag har stött på en frågeställning i ett annat forum. Det gäller om det finns krav på elbehörighet för att reparera (byta kontakor och mjukstartsrelä) i sin egen värmepump.

Är en värmepump en "fast installerad anläggning" som det står i "ELSÄK-FS 2007:2"?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Fråga om elbehörighet.

Inlägg av Icecap »

En fast installation är en där det inte finns kontaktdon man kan koppla bort eller där ledningen går i rör i väggar.

Är din värmepump ansluten till ett uttag eller handske och ledningen inte går igenom rör i väggen/väggar är den inte "fast ansluten".

Om du sedan byter relä/annat ska det vara gjort på ett "fackmannamässigt korrekt sätt"! Och du ska ha "nödvändigt kännedom"!
svanted

Inlägg av svanted »

så se till att den sitter installerad med en kontakt i väggen, om inte, be Kjelles El & Fisk att sätta dit en....
då är det fritt fram...iaf lagligt!

så man måste ha nödvändig kännedom hur man byglar en trasig säkerhetsbrytare i sin brödrost, men att dra fram uttaget till den är olagligt...
:badgrin:

sorry, känner mig :evil:
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Nya reglerna säger ju att man får byta uttag och brytare utan behörighet.

Går ju kanske att tolka kontaktorn som brytare :D

Dom nya direktiven är rent allmänt skit.

Du får till exempel använda 1,5mm2 till 16A om det är kortare sträcka.

Ja jämfört med månen fram och tillbaka är runt kvarteret ganska kort, saker ska vara mätbara!!!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med tanke på vad jag har sett av självdragna elinstallationer då jag kollade på hus anser jag att det är en synnerligt bra regel! Ett ställe var jag nära att köpa men råkade kolla in i en glipa i ett rum som var under renovering, frågade dom om hur många rum de hade renoverat och fick veta att det var alla utom två rum...

Då tackade jag för mig och vände på klacken! Frugan (dåvarande...) var vansinnig på mig, hon var het på huset och tycke att det ville vara perfekt med ett nyrenoverat hus! Jag berättade vad jag hade sett och då alla uttag i de renoverade rum var nya och de stolt berättade att det var dragit fler uttag osv. visste jag vad som väntade. Så frugan fick köpa huset om hon ville, jag kom aldrig att gå in i det igen!

Det blev ett annat hus...
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag har en känsla av att om bara reparationen utförts på ett fackmannamässigt och korrekt sätt är det ingen risk att bli hängd. Då spelar det mindre roll om det sitter ett vägguttag med handske. Och vem kollar ?? Och om någon skulle kolla och det är korrekt gjort, vem kan fällas?

Men jag förstår att de som inte har kunskap och känsla för elektrikeryrket inte skall försöka att installera om eller bygga nytt. Men lagen är ju lite suddig med sina formuleringar som med "...nödvändig kännedom..." Är inte det en "Emil-fråga"? "Det vet man inte förrän efteråt". Om inget dramatiskt händer i framtiden, så hade man nödvändig kännedom. Om huset brinner för att "där man varit och micklat" blivit fel, ja då hade man det inte.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den formulering är väl ganska bra formulerat - för försäkringsbolagen! "Vill du pilla och det skiter sig - skyll dig själva då!"

Just därför är det en del som är osäkra som då inhandlar dessa jobb hos professionella...

Och dom som är skitsäkra, de får stå deras kast helt enkelt.
Senast redigerad av Icecap 28 januari 2012, 19:53:05, redigerad totalt 1 gång.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Exakt så är det.

Och den som kan pilla gör det också och på rätt sätt.
Olle61

Inlägg av Olle61 »

Enligt den här tråden: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=53963&
får man bygga elskåp utan behörighet. Om man får bygga så måste man väl också få reparera?
Behörighet rör ju installation och utökning av den fasta installationen i en byggnad, inte maskiner som är inkopplade, som jag har fattat det.
Det är inte min värmepump, bara principiellt intressant diskussion.
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Det du referar till är industriell byggnation av maskinstyrskåp inget som har nåt med yttre världen att göra.

I en fabrik får du göra precis hur som helst förutsatt att du kan leverera en produkt som fyller kraven i slutändan.

I hus får du byta/reparera vissa saker men aldrig göra nyinstallation av ett elskåp.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Jag har fått frågor om att kolla över elinstallationer som de gort själva eller nån polack. De tycker oftast det är märkligt att jag vägrar göra detta. Men förklarar att varför ska jag som fackman godkänna något jag inte gort? Jag skiter i om de är oroliga, det borde de tänkt på tidigare i såna fall.
Säger bara byt gärna din kontaktor själv men kom inte till mig och be mig godkänna arbetet efteråt...
svanted

Inlägg av svanted »

Icecap skrev:Med tanke på vad jag har sett av självdragna elinstallationer då jag kollade på hus anser jag att det är en synnerligt bra regel! Ett ställe var jag nära att köpa men råkade kolla in i en glipa i ett rum som var under renovering, frågade dom om hur många rum de hade renoverat och fick veta att det var alla utom två rum...

Då tackade jag för mig och vände på klacken! Frugan (dåvarande...) var vansinnig på mig, hon var het på huset och tycke att det ville vara perfekt med ett nyrenoverat hus! Jag berättade vad jag hade sett och då alla uttag i de renoverade rum var nya och de stolt berättade att det var dragit fler uttag osv. visste jag vad som väntade. Så frugan fick köpa huset om hon ville, jag kom aldrig att gå in i det igen!

Det blev ett annat hus...

bra handlat!
att hussäljaren var elektriker spelar ju ingen roll!
man ska inte köpa bilar som inte har serivceboken full heller....
blueint
Kontakt:

Re: Fråga om elbehörighet

Inlägg av blueint »

@Icecap, Ändrade sig frugan efter att du berättat?, eller var det för att du blockerade köpet som det ej blev av? ;)

Skulle det lönat sig att betala ominstallation ändå?
Är huset prisat lågt nog kan man ju ta viss reparation som en mindre kostnad.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är bilan jag köper inte serviceboken. Bilens skick är klart viktigare än boken.
Samma sak med hus, man får bedöma vad det är för skick. Men misstänker man dolda elfel så får man ju dra av en del på vad man är villig att betala, det kan ju å andra sidan bli jobbigt för säljaren om det är dolt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då frugan inte var inblandat alls rent ekonomisk (inte kreditvärdig typ) hade hon knappast något att säga till om. Hon tyckte inte att det var så farligt, det var ju bara ledningar... Men brand var inte trevligt - men huset var ju så stort...

svanted: Jaha? Du menar alltså att en elektriker skulle dra vanliga lampsladdar som fast installation? Utan rör? Jag har faktisk jobbar som industrielektriker på Iggesund bruk, Barsebäck Kärnkraftverk och en del andra ställen, jag har en utbildning som har "sniffat" ganska kraftigt på el-installation och jag känner igen idiotjobb när jag ser dom!

blueint: husets värde (det värsta huset) var satt så pass högt att det aldrig ville vara möjligt att dra om elen. Det ville i praktiken betyda att riva bort allt de hade "renoverat" och göra om från grunden. Och då jag kände till felet ville det inte vara ett dold fel heller...

Huset vi till slut hittade hade det haft kennel i inomhus i 17 år, det har jag faktisk fått ordnat då jag fick det till ett förmånlig pris. Jag var den enda som inte vände på klacken efter att ha sett det. Tyvärr höll det på att ta livet av mig (bokstavligen) då jag, under den akutrenovering vi fick göra, fick en allvarlig streptokock-infektion. Läkaren jag hälsade på blev blek och gav mig blodförgiftningsdos av penicillin (7,5g/dygn) och berättade efteråt att han hade funderat kraftigt att brotta ner mig och ringa på ambulans... Jag var till kontroll varje dag i en vecka, efter 5 dagar undrade de vem jag var, de kände inte igen mig då infektionen hade släppt.

På en 7 arbetsdagar (eg. 17 men infektionen högg bort 10 dagar) fick vi rensat bort allt i köket förutom taket, rensat tapeter rent in till ren vägg, renoverat alla köksskåp, byggt nya socklar (de gamla hade förmultnat!), bytt golv + underlag i kök, hall och trapphall. Vi bytte alla vitvaror i köket och fick det hela igång på ett användbart nivå för 34kkr - men vi fick slita blod!
Skriv svar