Tjocklek på uppladdningsbara batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vigg

Tjocklek på uppladdningsbara batterier

Inlägg av vigg »

Varför i hela j*vla fridens namn är de tjockare än vanliga?
Köpte ett 4-pack AA/R6 av märket Konnoc på Jula inkl laddare för 199:- för att använda till handkontrollen till xboxen.
De gick inte att få i ens med våld :evil:
Surnade till över smålänningen i mig och köpte ett 4-pack Varta AA/R6 med laddare hos Classe olsson som reade ut dem för 250:-(ord 350:-). De går att få i men knappt, milt våld ett måste.
Vad ska detta vara bra för?
Några fler med erfarenheter kring detta?
Gustav180

Re: Tjocklek på uppladdningsbara batterier

Inlägg av Gustav180 »

Det kan vara dåliga måttstockar i Kina. Därför kan de säljas av t.ex. Jula men inte av fackhandel. Tag skjutmåttet med dig nästa gång.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Nu är ju inte batterier kända för att vara precisionsinstrument direkt. Batterifacket bör klara variationer i tillverkningen tycker jag.

Spara kvittot på batterierna, det är inte helt ovanligt att ett av batterierna dör i förtid och då man använder dom i grupp så kommer man att uppfatta det som om alla är dåliga.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

X-Power AA / NiMH från teknikmagasinet har samma problem, men inte så jättejobbigt. Verkar korkat att man inte kan göra dom lite mindre.

Ett tips är att låta dom svalna, då brukar det bli lite bättre.
vigg

Inlägg av vigg »

Kinamåttstocken bör ju falla iom att även Vartas var lite tjocka.
Ja, nyladdade är de ju varma och därmed något större, men det hade jag med i beräkningarna och väntade till de blev svala.
Ska testa dem i mini Magliten och funkar de inte där då ger jag nog upp det där med laddbart.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

krig om mest kapacitet, med maximering av volym och utanför spec
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Morr..! Mord! :evil:
vigg

Inlägg av vigg »

De passade i magliten men det var jävlar på det berömda håret, de liksom gled sakta in på luftkudden 8)
Sökte lite i ämnet och jag var inte ensam om denna upptäckt med tjockare laddbara batterier :roll:
Batterifack/hållare som är lite tighta får man det jobbigt med laddbara i helt enkelt.

Jag tror "grym" kan vara på rätt spår...men va fruktansvärt menlöst för att få i 27 mAh till.
Skadan kontra vinsten känns ju lite "sådär" milt uttryckt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det är väl den moderna visan numera.. det är 0,000001 kr BILLIGARE! = Bättre! :dead:
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Vad jag läst lite varstans så verkar det vara så att diametern på AA-batterier ska vara inom intervallet 13,5 - 14,5 mm.

Hade jag råkat ut för problemet skulle jag mätt batterierna med skjutmått. Har de större diameter än standarden medger så är det nog möjligt att returnera batterierna och få pengarna tillbaka.

Personligen känner jag igen fenomenet att batterierna glider långsamt ned i batterifack på grund av så liten luftficka får plats. Jag tycker nog att detta på sitt sätt är bra, för då kan batterierna inte vibrera så mycket, men å andra sidan har jag aldrig råkat ut för att de inte passar heller.

Om batterierna är inom intervallet för diametern, kan det också vara så att batterihållarna inte är inom standarden.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du kan alltid returnera batterierna så du kan köpa lika överdimensionerade någon annanstans. Schack-matt .. :wink:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det man kan göra är att titta på alternativen med mindre mAh-tal. som redan nämnt så är det en jakt på så mycket mAh-som möjligt på en R03/R6 vilket gör att dessa är välstoppade. problemet är att det också finns betydligt flera märken på batterier än fabriker som tillverkar dessa - vilket gör att under etiketten så är det samma celler som andra märken och därmed samma problemen med dimensionerna...
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Måste få avreagera mig lite, även om jag skulle ha fel...
Jag har haft rejäla problem med tjocka diametrar på HR6(AA) batterier när jag har köpt hög-kapacitetbatterier, det finns just inga till salu alls!
Är övertygad att det är kriget om "värsta" kapaciteten som gör att de tummar på måtten, det verkar viktigt i försäljningsiffrorna, annars skulle väl sluta med det barnsliga att skriva 2700mAh istället för 2,7Ah.
De kan det lika gärna gå över till på en gång, det är ju så att kapaciteten kommer att öka med tiden, inte minska, ska de skriva 27300mAh om ett tag? Knappast, det lär stå 27Ah istället. I-landsproblem i och för sig... men men, irriterande i alla fall.
Det jävligaste är att man skaver av plasten med eventuell kortslutning som följd, har inträffat en gång i en Biltema-campinglampa(inget fel på lampan).
Skriv svar