Lysdioder till datorn ?
-
Lysdioder till datorn ?
Jag hadde tänkt serie koppla några extra röda leddioder till hårdisk lampan.
Jag vet inte hur jag ska mäta upp det hela då lamparn blinka så fort hårdisken tänker.
Någon som har nått förslag obs! har ingen manual för tillfället ligger begrav någonstans i mitt stora och väl fyllda förråd.
Jag vet inte hur jag ska mäta upp det hela då lamparn blinka så fort hårdisken tänker.
Någon som har nått förslag obs! har ingen manual för tillfället ligger begrav någonstans i mitt stora och väl fyllda förråd.
Senast redigerad av blueint 26 januari 2012, 16:08:36, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: LED dioder till datorn ?
Anledning: var: LED dioder till datorn ?
Re: Lysdioder till datorn ?
Gör det enkelt. Ta signalen från HD_LED till att styra en transistor. Då kan du enkelt plocka 5V eller 12V som finns i datorn och driva hur många lysdioder du vill.
- Electricguy
1. Du kan inte seriekoppla dom. För låg spänning.
2. Lysdioder är inte lampor. det är dioder.
2. Lysdioder är inte lampor. det är dioder.
-
okej tack för tipset ska kolla det.
Electricguy
varför tror du att spänningen är för låg? vilken spänning mata moderkotet?
Electricguy
varför tror du att spänningen är för låg? vilken spänning mata moderkotet?
-
danei
Jag tror det med annas hadde nog led diodern som sitter där i dag brunnit för länge sen.
frågan är bara hur många led dioder jag kan koppla på innan strömmen bli förlåg.
Jag tror det med annas hadde nog led diodern som sitter där i dag brunnit för länge sen.
frågan är bara hur många led dioder jag kan koppla på innan strömmen bli förlåg.
-
Min tanke är att köra några stycken 3mm led dioder.
dom led dioderna som sitter där i dag är 3mm vet dock inte kapaciten på dom
dom led dioderna som sitter där i dag är 3mm vet dock inte kapaciten på dom
Använder du högintensiva så kommer de att synas tytydligt även vid en låg ström. Testa att koppla dem parallellt, om de är lika så bör det funka.
-
jo men bli det bättre om jag paralelkoppla dom i stället för seriekoppla dom?
Seriekopplar du så kommer det att funka med max två. Med fler komme det inte att lysa.
-
-
jag kopplade upp 4led dioder i serie på labb agget det gick ju fint
Nej. Spänningen. En röd lysdiod måste få i ca 2V (varierar från diod till diod) innan den lyser alls. Med tre dioder kommer man inte över framspännings fallet.
Å andra sidan ger man den bara en aning mer än framspännings fallet så drar den massor av ström och går sönder. Det är därför man alltid har någon typ av strömbegränsning. I sin enklaste form en resistor.
EDIT: Fyra dioder i serie med 5V matning borde inte lysa märkbart. Var det verkligen så du kopplade?
Å andra sidan ger man den bara en aning mer än framspännings fallet så drar den massor av ström och går sönder. Det är därför man alltid har någon typ av strömbegränsning. I sin enklaste form en resistor.
EDIT: Fyra dioder i serie med 5V matning borde inte lysa märkbart. Var det verkligen så du kopplade?
Gör som matsadona sa istället för att gissa. Det finns ju inget som säger att du inte kan bränna något på moderkortet om du hänger på en massa lysdioder hur som helst eftersom du inte vet hur utgången är uppbyggd.
Drivaren ser ingen skillnad på en diod och 10st parallellt. Jag kan tänka mig att den tål att kortslutas också.