När jag såg att det gick att köra Mac OS X på Intel blev jag genast intresserad. En kollega visade mig på jobbet hur han körde detta OS på en laptop av Intel-typ (Pentium M) och det flöt på riktigt fint. Så då tänkte jag att man borde bygga en maskin som passar till detta OS (inte går det att köra OS X på en PC i en begie plastlåda, inte). Först tog jag reda på specarna för referenssystemen Apple använder för att testa Intel-versionen av OS X. Det finns två grundkrav för att lyckas: processorn måste ha SSE3-instruktioner (det kan gå med SSE2 via patchar men jag vill spela säkert) och moderkortet baseras på Intel 915 chipsetet (andra kan fungera men detta är säkert). Dessutom fick mitt bygge inte bli för dyrt. Så det blev budget-jakt: Ett Asrock-kort med nämnda chipset i mikro-ATX-format samt en Celeron D på 2.8G Hz. Moderkortet har integrerad grafik, så separat grafikkort behövs inte (sänker priset och byggets fysiska storlek). På detta kommer 1 GB RAM samt en 3.5" SATA-disk (inte inköpt ännu). DVD-brännaren som blev över efter u-Machine kommer användas i detta bygge (nu finns det portar så att den får sin egna IDE-kanal). Ett kompakt 220W ATX-nätagg står för juicen till systemet. Detta kommer toppas av med ett custom-chassi gjort av aluminium och glas. Fagge kommer än en gång få fräsa lite plåt åt mig...
Så här är de första bilderna på vad som komma skall:

Som alla projekt så utgår man från ett blankt papper - i detta fall en blank alu-plåt full med hål.

De stora delarna utlagda för att visa hur de skall placeras. Hårddisk och DVD kommer placeras på en separat plåt ovanför expansions-slottarna. Byggets låga profil (nätagget sätter höjden) utesluter expansionskort, så alla slottar kommer bli överflödiga. Alternativet hade varit ett mini-itx med samma chipset, men då hade bara kortet självt kostat lika mycket som jag gav för kort + CPU + minne. Det var lite för mycket för detta projekt.

Grunden i bygget blir en ram av aluminium. På denna kommer sedan sidoplåtarna att fästas.

Min vanliga otur - jag hade inte material hemma så att det räckte hela vägen runt. Så det blir en tur till Bauhaus i helgen...