Hur gänga denna profil?

Barry_Lyndon
Kontakt:

Hur gänga denna profil?

Inlägg av Barry_Lyndon »

Hej!
Jag ska bygga en MendelMax reprap. Den består till största delen av aluminimprofil, och flera av profilernas centrumhål ska enligt byggbeskrivningen gängas.
Så här ser profilen ut. Centrumhålet är alltså inte helt cirkulärt utan har ett "kryss" i linje med diagonalen på profilen. Hålet är avsett att gängas med M6 gänga, cirkeln är lite drygt 5 mm (5.05-5.15) i diameter. Kryssets linjer är cirka 7 mm långa.

Jag testade lite försiktigt att gänga ett av hålen, men insåg snart att det inte funkar, åtminstone inte med de verktyg jag har. Har en treskärig M6 tapp med handtag (skf iso 2 HSS om det har betydelse). Just att tappen är treskärig innebär att den lätt halkar ner med två av skären i ena sidan av krysset, så det verkar stört omöjligt att gänga dessa profiler med den (åtminstone för hand).

Frågan är, hur skulle ni gjort?

Jag är lite noob på metallbearbetning som ni märker. Skulle en fyrskärig tapp funka bättre, eller är det nödvändigt att spänna upp både arbetsstycke och tapp i typ pelarborr/svarv för att styra?
Googlade lite snabbt och sökte på forumet men hittade inget direkt upplysande. Hittade en referens till rullgängtapp, är det nåt som skulle kunna funka?
Den är vad jag sett helt rund och borde centrera mycket bättre, men kan det bli problem iom profilens utseende/mått?
Vad jag förstått efter lite googlande är att man generellt har något större hål för rullgängtapp. Kan kryssets "urholkningar" kompensera i detta fallet?
Användarvisningsbild
säter

Re: Hur gänga denna profil?

Inlägg av säter »

Använd en spiralformad bottengängtapp. Det borde fungera.
För en rulltapp är nog hålet för trångt.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Att spänna upp det hela stadigt skulle nog funka bra med din nuvarande SKF-tapp(bra skit!). Annars finns det "skruvade" tappar, som ser ut lite som en borr med tänder :) En sån skulle nog funka bra, men är väl oftast inte tänkta för handtappning.
Det funkar inte om du bara är väldigt väldigt försiktig i början och ser till att få lite skär som styr sen?
Antalet skär spelar nog mindre roll än hur tätt det är mellan dem, här borde spåren kunna ta hand om en del spån och därmed kanske till och med en enskärig tapp skulle funka.

EDIT: Säter kom emellan men pekade på samma typ av tapp som mig.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Håller med säter. Jag tror även pressgänga skulle fungera.

Annars har jag en idé... (om inte spåren i hålen är för smala)
Använd en rak fyrskärig tapp som du för in i hålet med skären i spåren, vrid tappen ett kvarts varv, klart. :Dskojar såklart.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Gör som säter säger, jag har gängat sådana profiler med spiralformad bottengängtapp för tre veckor sedan och det gick alldeles utmärkt. Försänk gärna hålet med en försänkare innan du gängar. Då går det lättare att starta.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Köp självgängande skruv(Bult), har funkat perfekt för mig varje gång.
Osäker på om namnet är rätt, men ska se ut som en bult med skär på och fasad längst fram.
hummel

Inlägg av hummel »

En bult saknar gängor, bara så vi inte blandar ihop saker och ting. :-)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Brukar man inte använda trekantig gängformande skruv i sådana där fall?
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Ahh, spiralformad gängtapp, nu när jag tänker på det är det ju givet. Den bör ju inte kunna halka snett och ställa till det. Tack för tipsen.
Ska kolla om inte farsan har någon jag kan låna (det är han som lånat mig den andra).

Självgängande skruv har jag försökt hitta, men det verkar svårt i kombination med låg skalle (som ska passa i t-spåren på anliggande profil). Det är ganska få ställen på ramen som det är ett krav iofs.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Sök efter Taptite 2000 om du ska ha tag på gängformande skruv.
http://www.acumentnorthamerica.com/prod ... e_2000.pdf
Finns med ostskalle och torx så den blir ganska låg men sen ska ju lämplig diameter/längd finnas också.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

hummel skrev:En bult saknar gängor, bara så vi inte blandar ihop saker och ting. :-)
Ah, bra! Skruv ska det vara då.

Om du inte hittar självgängande skulle jag testa vanlig, kan funka det med.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Tack för tipsen, 1st M6 spiralgängtapp inhandlad och testad. Inte farligt dyrt heller, fast det slutade på 130 pix med frakt o moms.

Funkade alldeles utmärkt. Aningen svårt att få första varven rakt, men det går med lite koncentration.
Kanske hade det varit lättare med bottegängtapp av samma sort iom att den har spår hela vägen ner, men denna duger gott.

Det var en Völkel HSSE ISO2 jag fick förresten, verkar vara bra kvalitet så långt jag kan avgöra, men jag är lekman, så vad vet jag...

/Andreas
Skriv svar