Bilbana Digital!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Bilbana Digital!

Inlägg av toffie »

Va spännande, klart att det finns digitala bilbanor, men hade verkligen ingen som helst aning om det. Finns det för tåg, så varför inte för bilar? :D

Det gör ju faktiskt bilbanor rätt intressanta, jag har aldrig varit så förtjust i dem, både för att de är svindyra och sen för att jag aldrig riktigt haft intresse av dem. Men är det digitalt så kan man ju leka på så många fler sätt :P

Häftigt att du gör dina egna banor också, det spar ju in en del på kostnaden :) Men hur gör du dem? Kör en fräs i schyssta banor som du vill ha eller?

Kan väl inte direkt bidra med något alls, men ska följa tråden! :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Om egna banor! Hej toffie, jo jag fräser med en överhandsfräs, kör efter mallar numera. Men vill kunna köra med CNC, har skaffat ett par stegmotorer och tillbehör. Funderar på att montera på en ritmaskin och kontrollera X och Y. Z får vara ett fast djup på 7mm med en fräs som är 3mm eller 1/8.
Just denna bana är en Silverston med utdragna spår i mittendelen.
Jag är ute efter svårkörda partier så det inte bara är att susa på.
Så köper jag aluminiumtape från exv Biltema och kör den i min dokumentförstörare, då får jag precis lagom remsor, och billigt blir det. Materialet man fräser i skall helst vara MDF.
Så har jag köpt på mig ett antal bilar från olika håll så jag ser det som en riktigt billig och utvecklande hobby.
:doubt:
Så jag tror att detta med digitalisering kan bli kul för många! :bravo:
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Det låter ju rätt smart alltihop! Hade gärna provat själv men har inte platsen för det :P
Men vilka idéer, aluminiumtape och allt.. Grymt! :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Trådbundet är nog enklare om man ska bygga själv. Men radio prylar finns billigt som skulle lösa problemet. Att få signaleringen att funka över ledarna är nog inte helt lätt. Det blir mycket störningar. IR kan ju också vara ett alternativ.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Bra danei, Läget med kommunikation direkt från reglerhandtag (Gas, broms och växel) till en viss bil borde ju göra att trafiken har plats!
Så visst borde det vara bättre med trådlöst. Så kan man vara var som helst runt banan.
Så jag tror att det är en viktig parameter.
Hur får man då upp kommandon för ström till motorn?

Jag tror att 8 bilar är nödvändigt att kunna köra samtidigt .
Jag har nämligen åtta stycken Nascarbilar och skulle vilja bygga en ovalbana med bankning.
PICT7301.JPG
PICT7466.JPG
Tror att tre eller fyra spår skulle vara perfekt.
Så måste man in i depå ibland!
Men hur gör man detta undrar Lasp ;-)

Har en video med Nascarbilarna

Så förstår ni vart jag vill!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
gyj

Inlägg av gyj »

Dax att skaffa körkort.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Vadå skaffa körkort? Det är ju så puckona kör på riktigt :badgrin:
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Med tanke på att det "sprakade" en hel del om bilarna (strömupptagningen) när man körde (i min ungdom) gör att jag tror att det är få datapaket som skulle komma över hela.

Radio borde ge mindre problem.
joelnordh

Inlägg av joelnordh »

En idé om tidtagningsbiten. (kanske inte är det bästa sättet men tänkte att jag skriver ner det ändå). Men borde man inte kunna göra med en RFID tag i varje bil och vid start/mål sätta en läsare, sedan skriva ett program som mäter tiden mellan avläsningarna. Då skulle du få varvtider. Problemet är väll då att man måste kunna läsa flera rfid taggar samtidigt.
Jag har inte själv hållit på med RFID så kanske tillomed är för långsamt då en bil passerar över!?

//Joel
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det enklaste är väl reflexdetektor i banan och streckkod under bilarna? Man får väl räkna på hur breda linjerna i streckkoden behöver vara för att funka i högsta hastighet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det enklaste måste vara IR barriärer på olika höjder och vimplar på bilarna i motsvarande höjd.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Jag har varit inne på RFID i ett tidigt skede av mitt bilbaneintresse.
http://www.bilbaneforumet.se/viewtopic. ... id#p101157
Så kom det rätt lite respons.

Men jag har ett gäng RFID brickor av den typen som ligger bredvid Mercedesen.
Skicka ett PM eller mail till mig Lasp at Maximarketing.se så kommer tio (10) små fina brickor som ett brev på posten.
Alltid något att fundera över ;-)
rfid.JPG
Läsare finns det idag många typer av, personligen tror jag på RFID metoden, enkel och snabb.
rfid_f1.JPG
Lägger man in detta i en databas så kan man få uppföljning när och hur man kört! Bra för mig som har hundra bilar ;-) :) :roll:

Riktigt kul med många förslag på lösningar. Det är lätt att fastna så kom med mer säger Lasp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man bör väl dessutom skilja identifieringen från själva klockningen, d.v.s. ID-läsaren bör sitta strax före en fotocell som sköter tidtagningen?

Jag skulle nog sätta en båge med IR-led ovanför banan och sen ha tidtagningens fotocell nere i (under) spåret (då triggar den på mitten av bilens front).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Är detta någon bana som du är delaktig i ?
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

En av dem (äldre) måste vara Lasp! :P

Edit..
Nae, inte någon av dem i bild åtminstone om bilden på Maximarketing.se är Lasp himself :P

Edit igen..
En sorts RFID är det väl som SJ tågen kör med, det är väl inte ren RFID men det är ju induktivt. Dock så kör ju de flesta tågen så pass snabbt att de är tvungna att ha flera läsare efter varandra på en längre sträcka för att det ska vara möjligt att läsa av tågen.

Jag tänker mig något liknande problem i maxfart på bilbanan, kan det inte bli strul måntro?
Skriv svar