Evrymod styrning? 2v zenerdiod?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
ADiKO

Evrymod styrning? 2v zenerdiod?

Inlägg av ADiKO »

Hej

Sitter och klurar på en styrning för evrymod på min bmw 525tds.
Evrymod är alltså en potentiometer och en strömbrytare som är inkopplad på två stift till dieselpumpen och funkar så ju lägre motstånd desto mer bränsle skickar pumpen på.
Vill styra med laddtrycket istället för en strömbrytare. Finns ju klart tryckvakter som sluter en kontakt när t.e.x. 0,5bar uppnåtts men dessa ligger på några hundra lappar.
Sitter en "tryckvakt" redan i bilen original som mäter trycket i insuget och skulle vilja använda mig av den.
Mätt upp på den tre poliga kontakten till tryckvakten och att jag har 1,63v vid atmosfärtryck och 2,13v vid "fullt" laddtryck.

Kom då tänka på zener diod som leder ström vid exakt 2v och styr en eller fler transistorer som ersätter strömbrytaren!
har ej så mycket kunskap om zener dioder men om jag förstått rätt finns dem bara från 2,7v och uppåt?
nån som har nån ide hur man skulle kunna få det funka? :) tack på förhand
X-IL
EF Sponsor

Re: Evrymod styrning? 2v zenerdiod?

Inlägg av X-IL »

Jag tror att de finns från lägre spänningar, tror jag säljer 0,8V i min tråd och på Tradera.
ds77

Inlägg av ds77 »

Problemet med en zener är att de inte börjar leda skarpt vid en viss gräns, de börjar leda gradvis. Det är bättre att du sätter en komparator istället, om du vill ha ett exakt omslag.
svanted

Inlägg av svanted »

är det problemen med tomgången du vill komma ifrån?
så finns det en annan lösning som jag läste om, man sätter två mot/paralellkopplade dioder i serie med potten på pumpen.
då får man en spänningströskel som flyttar inkopplingen av motståndet till ovanför tomgången.
det är inte många milliamperar som går genom potten så två 1N4007 borde funka.
ADiKO

Inlägg av ADiKO »

Okej tack men tror inte de behövs längre då jag volta med bilen idag xD
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar