Visa upp vad vi fräst.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Inlägg av toffie »

Tegheim skrev:... Jag vill inte stjäla tråden, men kan bjuda på lite bilder :)
Du stjäl väl inte tråden om du lägger in bilder på saker du fräst, i en tråd där man ska visa upp vad man fräst? ;)
H.O

Inlägg av H.O »

Väldigt fin fräsning där Tegheim!
Eftersom det är mitt inlägg du refererat till när du skriver att du måste rädda någon från haveri så vill ja påpeka att du misstolkat det jag skrev.
Verktyget i fråga var en 3mm pinnfräs, alltså med omkretsen 9,4mm) vilket jag också skrev. I din uträkning använde du diametern 9,4mm vilket gör att varvtalet i ditt fall blir 1/3 av vad jag skrev i mitt inlägg.

Att antalet tänder på verktyget skulle ha med varvtalet att göra tycker jag inte heller att jag påstår i inlägget men det kanske du inte menade heller.

Som sagt, fina bitar!

/Henrik.
jaras

Inlägg av jaras »

Är det inte det Tegheim skriver? 1/3 är väl egentligen Pi du syftar till och det har Tegheim med i sin beräkning??

H.O:
Varvtal: 90 000 / 9.4 = 9574rpm (9.4 är omkretsen på verktyget)

Tegheim:
90 000 / Pi (3.14) / Diametern = 3049rpm
Borre

Inlägg av Borre »

Tegheim har ju ändå använt omkretsen som diameter i uträkningen:

90 000 / Pi (3.14) / Diametern = 3049rpm

90000/pi/9.4 = 3047
90000/pi/3 = 9549
(diametern är alltså 3, omkretsen 9.4)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag skulle vilja komplettera Borres inlägg med lite mera text med tanke på att denna tråd har många besökare och en del är nya fräsägare som kanske inte har hunnit få så mycket kött på benen avseende maskinbearbetning.

Tegiem har snubblat lite på målsnöret i sin räddningsinsats.

Det finns inga fel i kalkylen som H.O. presenterade, varvtal och matning är korrekt eftersom hans beräkning är baserad på 3mm fräsdiameter. H.O. har å andra sidan inte varit tydlig nog i sin kalkyl enär han inte har faktoriserat parametrarna. Det är således lätt hänt att tro att fräsdiametern är 9,4mm och att H.O. glömt att multiplicera nämnaren med PI om man inte är uppmärksam på kommentaren till vänster där det står "9.4 är omkretsen på verktyget".

Formlerna för varvtal och matningshastighet är som följer:
rpmfr.gif
  • CS är rekommenderad skärhastighet i meter/minut med avseende på arbetsstyckets material och typ av frässtål;
  • D är fräsdiametern i millimeter;
  • T är antalet skär i fräsen;
  • CL är en förkortning av Chip load som enkelt kan uttryckas som matningshastighet per frässkär.
Det är bra att veta att teori och praktik inte alltid är hårt kopplat till varandra när det gäller maskinberabetning. Förklaringen är att ovanstående formler saknar en del variabler med komplicerade samband så som bland annat fräsmaskinens egenskaper samt hur bra/fort spånorna försvinner från materialet. Spånor som inte försvinner tillräckligt fort tenderar att smälta och då speciellt när man fräser i material som har relativt låg smältpunkt. Plast och aluminium är typiska exempel på material med låg smältpunkt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag gillar inte den där sista formeln i labmasters inlägg.
CL=Chip Load betyder ju "avverkningshastighet per skäregg" vilket betyder att man räknar med volym och således bör ta hänsyn till både radiella och axiella skärdjup.
Men men smaken är som baken. Jag har dock aldrig tidigare sett att den används här i sverige.
Jag brukar utgå ifrån rekommenderade skärdata från verktygstillverkarna. Annars gissa mig till lämplig matning/egg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Vad är ni för forskargenier egentligen? :shock:
Användarvisningsbild
säter

Re: Re:

Inlägg av säter »

Tegheim skrev:Den vägde 22kg när jag kapade den, och på bilden väger den 3.5kg.
Hur går det med måttet på det svarvade hålet, när man tar bort så mycket material runt omkring?
Tegheim

Inlägg av Tegheim »

Om det var omkretsen du menade, så har du rätt. Jag tog för givet att det var diameternm, eftersom det är det enda man pratar om i verktygsbranchen :) Sorry :)

90 000 / Pi / 3 = 9554rpm

Vill inte påstår att jag snubblat på något målsnöre, förutom just att jag sett fel på omkrets och diameter.
I sverige använder man sig allt som oftast om det jag skrev i mitt inlägg.

Det är en slags standard för att alla ska förstå vad man menar.

Huvudsaken är att man inte kör sönder något, jag har jobbat med detta i snart 10år, och har kört sönder saker jag oxå :)
H.O

Inlägg av H.O »

Ja det var omkretsen jag hade i formeln och det stod på första raden i jinlägget att det gällde en 3mm pinnfräs. Jag hade helt enkelt "kokat ner" 3 * 3.1415 till 9.4 i uträkningen. Du citerade ju själv mitt inlägg:
Varvtal: 90 000 / 9.4 = 9574rpm (9.4 är omkretsen på verktyget)
Jag vet inte hur jag på ett bättre sätt skulle ha tydliggjort att 9.4 var omkretsen...(alltså diametern*pi)...det står ju där, i klartext
Tegheim

Inlägg av Tegheim »

Jag läste helt enkelt inte det, såg 90000/9.4 och drog slutsatsen direkt utan att läsa vidare eftersom vi alltid pratar diameter i yrket.
Ta det inte personligt, det var jag som slarvade och tog saker för givet :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag tror knappast att H.O "pratar" om omkretsen när han ska fräsa något, även om han inte är inom "yrket". Han säger nog tex: pinnfräs diameter 10, men för att göra beräkningar enklare så kan han skriva ut omkretsen, och även påtala tydligt på samma rad att det är omkretsen som avses...

Om han pratar om längden har jag inte någon koll på faktiskt :oops:
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

skit snyggt :tumupp: :tumupp: :) Tegheim
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Behövde en Jigg till alla 5x5 cm kretskort som jag beställer som har flera mindre designer på samma kort.
Och då det är många kort som ska skäras till så gjorde jag en liten snabb fix som vart mycket bättre än väntat

Solid
Bild

Bild

Bild

Bild

Nu går det undan när man fräser ut korten :D
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Oj, det där såg ju inte helt fel ut.. Snyggt!
Skriv svar