Stort batteri, nominell spänning?
Stort batteri, nominell spänning?
Halloj.
Fick av grannen en gammalt u-båtsbatteri, ett Tudor SGV 12/100.
Står på framsidan 91ah/10h, men tycker det verkar lite för ett gel-batt med den storleken, jaja, hursomhelst, låt säga att jag laddat det fullt (enligt en ctech multi xs 33600) och sedan kopplar bort laddningen.
Vad är "normalt" voltantal efter ett par timmar utan förbrukare inkopplad?
Fick av grannen en gammalt u-båtsbatteri, ett Tudor SGV 12/100.
Står på framsidan 91ah/10h, men tycker det verkar lite för ett gel-batt med den storleken, jaja, hursomhelst, låt säga att jag laddat det fullt (enligt en ctech multi xs 33600) och sedan kopplar bort laddningen.
Vad är "normalt" voltantal efter ett par timmar utan förbrukare inkopplad?
Re: Stort batteri, nominell spänning?
Vanliga accar har väl 12,7 som absolut nedre gräns om dom är fulladdade och olastade - 12,9-13,0 tror jag du skall ha.
Mina slutna blyaccar liger på 12,95 och så
Mina slutna blyaccar liger på 12,95 och så
OK, tack för svaren.... Då kan det nog kanske vara kört för mitt batteri, ligger på ca 12,6 efter ett dygn, olastat.
Definitionen av nominell spänning är vilospänningen när hälften av kapaciteten tagits ur batteriet. Fulladdad vilospänning, tror jag är vad du menar.
Fulladdad vilospänning beror på batteriets temperatur.
Här finns data som visar att 12,6 V är rätt vid 67°F (ca 20°C).
http://www.buchanan1.net/lead_acid.shtml
Har läst att slutna celler ska ha lite högre spänning. Gissar att siffrorna i länken gäller öppna celler.
Fulladdad vilospänning beror på batteriets temperatur.
Här finns data som visar att 12,6 V är rätt vid 67°F (ca 20°C).
http://www.buchanan1.net/lead_acid.shtml
Har läst att slutna celler ska ha lite högre spänning. Gissar att siffrorna i länken gäller öppna celler.
Senast redigerad av bearing 19 januari 2012, 11:22:14, redigerad totalt 1 gång.
Det 'beror på', batterier som är tänkta att hålla mycket länge (>= 10 år) har oftast något lägre öppen polspänning fulladdade för att syrahalten är något lägre.
vanliga AGM-batterier däremot förväntas inte hålla mer än 3-4 år under underhållsladdning och dessa har något högre syrahalt för att orka ge mer ström per Ah på kort tid
bästa är om du kan hitta några data på dessa.
Skall du kolla hur bra batteriet är att göra en kapacitetsprov med urladdning med tex. 5 ampere konstantström under 20 timmar för ditt 100 Ah-batteri och ta tiden till när spänningen når 10.8 Volt (se till att ladda batteriet omedelbart efter) - om du är i närheten av 20 timmar innan spänningen är under 10.8 Volt så har ditt batteri närmast full kapacitet även om polspänningen vid fulladdat kan upplevas något låg.
vanliga AGM-batterier däremot förväntas inte hålla mer än 3-4 år under underhållsladdning och dessa har något högre syrahalt för att orka ge mer ström per Ah på kort tid
bästa är om du kan hitta några data på dessa.
Skall du kolla hur bra batteriet är att göra en kapacitetsprov med urladdning med tex. 5 ampere konstantström under 20 timmar för ditt 100 Ah-batteri och ta tiden till när spänningen når 10.8 Volt (se till att ladda batteriet omedelbart efter) - om du är i närheten av 20 timmar innan spänningen är under 10.8 Volt så har ditt batteri närmast full kapacitet även om polspänningen vid fulladdat kan upplevas något låg.
Tack för den infon, xxargs
'
Ett 55w extraljus blir ju typ 4,5A vid 12v, så det kan man ju testa med.

Ett 55w extraljus blir ju typ 4,5A vid 12v, så det kan man ju testa med.
En lampa funkar inte, det blir inte i närheten av en konstant ström.
När spänningen sjunker, kyls glödtråden, resistansen minskar, strömmen hålls uppe. Strömmen borde bli mer konstant än med en resistor. Eller?
Det blir inge bra konstant ström det heller, efterhand som spänningen sjunker så sjunker strömmen genom motståndet precis som glödtråden som Ohms lag har bestämt. 

Testade med en liten 24V-lampa. På 25V drar den 70 mA. På 18V drar den 63mA. Så den är en förhållandevis konstant last.
25,5V/0,070A = 360 ohm
18,1V/0,063A = 290 ohm
25,5V/0,070A = 360 ohm
18,1V/0,063A = 290 ohm
titta på strömgeneratorkopplingar tex. baserad på LM317. med 1 Ohms mostånd mellan 'out' och 'adj', och man tar ut strömmen på 'adj' ger ganska exakt 1.25 ampere över väldigt stor inspänningsområde.
lägger man 4 sådana kedjor parallellt så får man sina 5 Ampere .
kyl väl mot stor kylfläns
lägger man 4 sådana kedjor parallellt så får man sina 5 Ampere .
kyl väl mot stor kylfläns
Tycker inte konstant ström är nödvändigt för ett enkelt test. Med en multimeter som mäter strömmen genom lampan kan man uppskatta medelströmmen och beräkna kapaciteten baserat på den. Men visst, några LM317 och kylflänsar är inte så dyrt, och det är ju mycket elegantare=)