Hej,
Så som titeln lyder arbetar jag nu tillsammans med tre kollegor(klasskamrater) i ett projektarbete. Projektarbetskursen på gymnasiet innefattar 100 poäng självständigt arbete där man i gruppen vid arbetets slut skall presentera en idé/uppfinning och kunna redogöra för hur denna fungerar.
Vår idé, som kan följas på vår hemsida http://www.greencatch.se, går ut på att genom att modernisera en hummertina spara in på såväl miljö som på plånboken. Modulen som skall effektivisera fisket är en uppsättning av komponenter med olika funktioner. Komponenterna skall antingen vara IP69K klassade eller förseglade i en trycklåda.
Problemen vi har stött på är på en rätt hög teknisk nivå. Första delen av modulen innefattar någon typ av brytare/sensor/givare som skall fungera inuti tinan. Tinans djup varierar mellan 15-25 meter(2.5-3.5 bars tryck). Tanken är att när en hummer kliver in i buren skall denna anordning av en mikrobrytare/sensor lösas ut. Vi har svårt att hitta någon typ av anordning som kan klara den tänkta uppgiften med att under vatten lösas ut när något passerar eller lägger vikt på brytaren.
Nästa del i processen är att på brytares signal skall en slinga av vattentäta led-dioder(förseglade i tryckslang) tändas. Här är länken till den tänkta slingan: http://www.ekolampan.se/strip-light-led ... entat.html
Efter det att slingan tänts skall en stillbildskamera(förseglad i en genomskinlig trycklåda) ta en bild på det som kommit in i buren. Länk till kameran: http://www.electrokit.com/kamera-jpeg-f ... -ttl.48389
När bilden är tagen skall denna transporteras upp till bojen vid vattenytan. Väl här är tanken att den ska skickas via en Gprs-sändare till mobilen. Eftersom kabeln ibland kan uppstiga till 30 meter är vi medvetna om att räkna med spänningsfallet. Länk till sändare: http://www.electrokit.com/ge865-gsm-gpr ... kort.47324.
Själva hjärnan i processen skall vara en mikroprocessor som programeras efter det som modulen kräver. Vi har problem att finna den mikroprocessor som kan passa in i detta. Strömförsörjningen är även ett problem då vi undrar över hur länge ett 12V lithiumbatteri kan försörja en modul av den här arten.(Vi skall räkna på vår strömbudget).
Det hade varit mycket intressant för oss att höra vad ni har för funderingar kring vårt projektarbete. Våra sponsorer börjar bli många och vi har daglig kontakt med Lunds tekniska högskola. Men vi tänkte att vi även här kunde höra om ni hade några funderingar kring biten med sensor/mikrobrytare, hur och var man kan finna en mikroprocessor av den rätta kalibern och om ni tror att själva projektet är möjligt att genomföra. Kan komponenterna vara kompatibla med varandra eller behöver vi börja kolla på annat?
Är ni intresserade eller känner att ni kan bidra med någon form av kunskap får ni gärna kontakta mig och mina vänner på info@greencatch.se eller svarar här i tråden.
Tack
Undervattenssensorer och kompatibla komponenter-Gymnasiearbe
-
- Kontakt:
Re: Undervattenssensorer och kompatibla komponenter-Gymnasie
Som brytare kan hallgivare/tungelement + magnet och lite knep kanske fungera, då kan hallgivaren/tungelementet vara inne i skyddet och magneten kan vara i vattnet fastsatt på lämplig utlösningsmekanism. Så länge magneten ligger an mot skyddet så är anordningen i beredskapsläge och när något flyttar magneten (via hävstång, snubbeltråd eller liknande) så ger hallgivaren/tungelementet utslag.
Det är ju även möjligt att lösa det med en ljusbarriär (tex IR) men det kommer att påverka strömförbrukningen och kanske även störa något djur?
Det är ju även möjligt att lösa det med en ljusbarriär (tex IR) men det kommer att påverka strömförbrukningen och kanske även störa något djur?
Har ni funderat på solceller på bojen ?.
Sedan kanske man kan ägna en tanke åt 1-wire motsvarande DS2407 som kan nyttja parasitström.
Jag tänkte att målet borde vara att ha så mycket på ytan som möjligt (i bojen kanske?) för att slippa problemet med trycket i vattnet.
Sedan kanske man kan ägna en tanke åt 1-wire motsvarande DS2407 som kan nyttja parasitström.
Jag tänkte att målet borde vara att ha så mycket på ytan som möjligt (i bojen kanske?) för att slippa problemet med trycket i vattnet.
Det låter som ett spännande projekt.
En fråga. Vilket mervärde tillför kameran?
Så fort något gått in i tinan så måste den väl tömmas oavsett vad det är? Eller är ni väldigt rädda för falska triggningar av er trippsensor?
Jag kan inte se vilken funktion bilden uppfyller annat än lullull.
mvh
Anders
En fråga. Vilket mervärde tillför kameran?
Så fort något gått in i tinan så måste den väl tömmas oavsett vad det är? Eller är ni väldigt rädda för falska triggningar av er trippsensor?
Jag kan inte se vilken funktion bilden uppfyller annat än lullull.
mvh
Anders