Reparation av 50-tals TV, Philips 17TX250A "Match", bilder

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Re: Reparation av 50-tals TV, Philips 17TX250A "Match", bild

Inlägg av bonecrime »

På senaste tiden har jag inte direkt haft nått intresse att pilla med några projekt direkt, så jag kan inte påstå att det hänt så mycket. Började kolla på om jag skulle ersätta flersektionselektrolyterna, men orginalen verkar vara ok. Sen har jag inte kommit så mycket längre. Om jag minns rätt så är det bara att löda tillbaks trådarna på kondingen, sen är det väl mjuk provstart medelst vridtrafo som gäller egentligen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Trevlig tråd!

Angående vad för klåpare som varit i den tidigare så ska man komma ihåg att en lagning kan varit gjord när TV'n hade rätt lågt värde. Jag har aldrig riktigt hanterat såhär gamla TV-apparater men minns att för 20 år sen var det totalt omöjligt att över huvud taget sälja en svartvit TV om det inte var en liten 14" eller liknande. På den tiden kastades fungerande svartvita TV ungefär som fungerande tjock-tv kastas idag när folk skaffat platt-tv. Därför var det antagligen inte så noga, hade man bara 90 ohm liggandes så chansade man på det istället för 100 ohm, och inte brydde man sig om att löda bort det gamla motståndet. För ca 20 år sen har jag micklat med lite modernare tv-apparater, tillverkade på första halvan av 70-talet mestadels, och de sämsta var man ju inte precis försiktig när man felsökte/reparerade. Om man inte hittade varför säkringen brann ibland så chansade man på att sätta i en större och se vad som brann upp,när man fått byta 10A trög propp till verkstan så gav man upp. Åtminstone ett par apparater har jag själv "lagat" genom att ta chassiet från en fungerande med helt slutkört bildrör och stoppat in i en TV med lite bättre bildrör men nåt fel som faktiskt kräver en del felsökning typ "säkring går ibland". Antagligen gjorde man på liknande sätt med äldre TV än tidigare. Jämför också hur man behandlar en trasig dator som är ca 10 år gammal, det finns drivor av dem och nån som man misshandlat kan bli liggandes underst-bakom och sen hittar nån den kanske år 2035, bestämmer sig för att renovera den och undrar vad för klåpare som våldat i fel sorts skruvar o.s.v. :wink:

Apropå att ångra saker som kastats så har jag varit med om att kasta nåt dussin helt oanvända svartvita bildrör som packades upp direkt ur kartong, punkterades på rätt sätt (klämma sönder vid elektronkanonen) och rakt i containern. De hade köpts superbilligt när nåt reservdelsföretag reat ut svartvita rör då färg-tv började slå igenom, och sen legat på lager i kanske 20 år, och kastades sen för drygt 20 år sen när det företaget slog igen och skulle rensa ur sina lokaler.

Vad gäller RF-modulator så är tipset att ansluta dess videoingång till luma-utgången på S-videoutgång (eller komponentvideo) istället för kompositvideo. En såhär gammal tv har ingen "färgfälla" utan färgbärvågen syns som knottrigheter i bilden om man skickar in en kompositsignal. Dessutom kan man tjäna lite bildkvalité på att köra lumasignalen, det motsvarar RGB/komponent på en färgtv. (Däremot är det inte alls säkert att tv'n klarar att återge så hög bandbredd, utsändningarna var nog rätt risiga på den tiden jämfört med idag skulle jag tro).

Vad gäller elektrolyter så går de ju att provmäta om man löder loss ena benet på dem. Det finns trådar här om att få liv i gamla elektrolyter, man bör tydligen behandla dem rejält varsamt när de inte varit använda på länge, och sakta rampa upp spänningen över dem under riktigt lång tid.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Intressant inlägg MiaM! Det är klart att det fanns en tid då dessa apparater var mer eller mindre värdelösa. Svårt att tro nu kanske. Men det är ju som du jämförde, moderna bildrörs-TV och bildskärmar är inte värt ett jota. En kollega ville ge bort en 32" apparat till mig här om veckan t.ex. Jag tackade nej. ;) Och gamla datorer är det ju lite samma sak med, men ändå inte riktigt. De förlorar ju värde för att de helt enkelt är för sega för nyare program. Förutom på Blocket förstås, där kan man bli lurad att tro att gamla datorer är gjorda i rent guld!
Användarvisningsbild
agfamatic

Inlägg av agfamatic »

väldigt interesant tråd det här :) hoppas du får liv i den där gamla tv:n.

har själv aldrig skruvat på några gamla tv apparater (förutom en svartvit 70 tals camping tv som fortfarande inte riktigt fungerar :( )
men det skulle förstås vara ett kul projekt nån gång (med viss risk att det blir ett evighetsprojekt)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Håller nu på och provar/omformar flersektionselektrolyterna på Philipsen. Det ser lovande ut! Håller på med första sektionen nu, den stora på en av burkarna, och har en läckström i µA skalan. Men då kör jag bara med strax under 200V, mitt nätagg klarar inte mer.

Och ja ... uppkopplingen på arbetsbänken är fullkomligt livsfarlig! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Kämpa på, vi vill se ett lyckligt slut ;)
greven72

Inlägg av greven72 »

Hur går det med Philipsen?

Själv har jag under sista tiden varit sysselsatt med att få ordning på en Graetz Kornett från 1959, som jag fick helt gratis :D
Idag var första testet efter byte av Wima och Ero-kondingar och lite annat, och efter en del fixande och justerande har jag nu en riktigt bra bild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Snyggt!
Det var en spännande högtalarkonstruktion (för jag antar att det är det den hornliknande saken i botten är)---har du litet information om den?
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jag har en Graetz "Burggraf" från ungefär samma period. Den har precis samma horn, och det är ett diskanthorn! De här TV apparaterna borde ha riktigt bra ljud! Du verkar ha fått kalasbra bild på din apparat! Vem behöver färg?? :)

Tyvärr var min TV besvärlig att få igång. Jag fick präktiga smällar från HS trafon med ngåra sekunders mellanrum, och mins att jag dömde ut trafon under tiden jag höll på att försöka få fart på TVn. Jag har ändå inte kunnat kasta TVn, den står hemma hos föräldrarna :)
greven72

Inlägg av greven72 »

Ja, bildkvaliteten är riktigt bra! :D Ljudet är inte illa det heller. Färg behöver man ju inte! 8)

Jag har även en äldre Graetz Kornett som är från 1957. Ett likadant diskanthorn sitter också i denna.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Fint jobb där, greven! :) Det ger mig lite dåligt samvete för att jag är så slö med min.

Båda flersektionselektrolyterna är omformade och fungerar kanon, med i princip noll läckström. Det är egentligen väldigt lite kvar att göra innan jag kan provköra. Montera boosterkondingen, byta nätsladd, sätta tillbaks rören, i med nya säkringar och lite sånt. Inget avancerat. Men motivationen brister måste jag skamset erkänna. Och så är jag rädd för att det ska gå åt helvete med för den delen! :mrgreen:
Mauritz

Inlägg av Mauritz »

Tips till er som renoverar TV Roman som har Japan Electronic Component brukar ha booster kondingar och tv-rör på sina Tradera auktioner.

5st för 20:- annars kolla hans hemsida han har dessutom fortfarande en del flyback trafos kvar i lager.
Skriv svar