Nödstopp stannar inte spindeln

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
blueint
Kontakt:

Re: Nödstopp stannar inte spindeln

Inlägg av blueint »

En broms som hålls ute av elektromagnet/tryckluft som släpper när strömmen slås av kanske kan lösa problemet med rotationsenergi.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Ja, jag måste ju känna mig lite dum när jag lägger till att jag har en ingång på min elektronik, som bryter en kontaktor som bryter spänningsmatningen till VFD:n, servomotorernas kraft-del och bromsarna men låter elektronik-spänningen till servodrivarna och matningen till datorn ligga kvar. Den d-subben är kortsluten med en liten kabel. Dessutom har jag en NO och en NC på mitt nödstopp (VSDEPI som BOB:en till granite devices motordrivare heter, har en nödstopp som är NO, why why why??) och den NC är inte ansluten. En kabel från NC på nödstopp till d-subben är det som saknas.

Smart att tänka rätt hela vägen till nästan framme...

Det hade iofs inte varit så dumt om mjukvaran försökt stanna allt också, även om hårvaran skall bryta. Det finns trots allt hårdvarufel också... Ja, som i mitt fall där det är hårdvarufel på användaren.
Electronic

Inlägg av Electronic »

Tryckluft är lurigt när det gäller nödstopp. Gäller för all hydralik också. Det gäller inte bara att strypa tillförseln utan systemet måste även ventileras så att det inte är tryck kvar i systemet. Här gäller det att ha koll på vad som händer när systemet tappar trycket. Den maskinen jag byggde hade NO-evakueringsventiler kopplade till nödstoppskretsen och en NC-ventil innan ventilblocket.

När det gäller programvaran så brukar det väl finns en interuptsignal in i programmet som talar om att nödstoppet löst ut?
Det skrev jag iaf in i mitt PLC-program. Sedan en kvitteringsfunktion för att starta programmet igen. I mitt fall fick man ta ut ämnet, kvittera en tom maskin och sedan mata in på nytt.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Kan tipsa om att när det gäller tryckluft så finns det en smidig ventil som har både avluftning och mjukstart inbyggd, när man bryter strömmen till ventilen stängs inkommande luft och systemet avluftas. När sen strömmen kommer tillbaka fylls systemet sakta med en inställningsbar pilotluft tills trycket är uppe i ~5bar, då slås huvudluften till och man får fullt flöde genom ventilen.

Kostar några kronor men man får en kontrollerad tömmning/fyllning av systemet.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

En stopp ingång kan ju vara no för att det är enkelt och logiskt att använda. Men en nödstopp kan, bör, ska eller får - aldrig någonsin vara annat än en sluten krets som bryts vid stopp. En trasig kabel upptäcks aldrig!

Tittar man på kritiska givare i anläggningar som te.x nöjesattraktioner så har man idag också med kabelbrott och kortslutningsövervakning.

Vanligt är också mekaniska bromsar som släpper när det är spänningsatt som någon var inne på, det är inte så komplicerat men väldigt effektivt.

I grunden är det enkelt - ingen skall kunna bli skadad oavsett fel på apparaten eller säkerhets systemet. Sen gäller det bara att hitta riskerna och bygga bort dem. Tyvärr blir det ofta och felaktigt en kompromiss mellan kostnad och säkerhet.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

blueint skrev:En broms som hålls ute av elektromagnet/tryckluft som släpper när strömmen slås av kanske kan lösa problemet med rotationsenergi.
Klart vettigt! Så fugerar lastbilsbromsar; ingen tryckluft = broms. Det finns väl servomotorer som är sådana också med inbyggd broms; ingen ström=broms på.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja visst, motorn till min Z-axel har elektromekanisk broms. I opåverkat (spänningslöst) tillstånd är motorn "låst".

För hemmabruk räcker det troligen att noggrant tänka igenom vad som kan gå fel och vad det får för konsekvenser. Vad händer om jag har "mjukvarustyrt" nödstopp och mjukvaran hänger sig? Vad händer om jag har NO-gränslägen och kabeln skadas? Vad händer om jag styr min spindel via ett kort som har aktivt låg ingång och kabeln lossnar? Osv osv.

I Mach3's fall är det olyckligt namn på ingången - EStop - den ingången är till för att signalera Mach3 att det externa systemet ÄR nödstoppat, inte att Mach3 SKA nödstoppa systemet. Sen, som jag skrev tidigare så SKA Mach3 stänga alla utgångar när den får EStop-signalen. Men om man kör plugins från tredje-part, externa motion controllers, I/O-kort osv osv så är det inte säkert att tredje part integrerat det på bästa sätt. Således, kritiska och potentielly farliga funktioner nödstoppas hårdvarumässigt och Mach3 meddelas via E-Stop ingången att det är meningslöst att fortsätta "tugga kod" för maskinen är inte längre disponibel.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det behövs i princip ingen broms på spindelnmotorn till en CNC-fräs. Spindelns rotationshastighet ligger normalt mellan 3 000 och 30 000 RPM på en hobbyfräs. Ibland kan det vara lägre men mera vanligt är hastigheter över 5 000 RPM.

Stoppar man fingrar eller andra kroppsdelar i fräsen så är olyckan redan framme och det är försent att nödstoppa maskinen. En nödstopp med spindelbroms fungerar bara när någons ser att fingrar är på väg mot spindeln samtidigt som reaktionsförmågan ligger i extremnivå. Det är oftast bättre att rycka undan personen som är på väg in i spindeln istället för att lägga koncentrationen på nödstoppen.

Om man vill följa maskindirektivet skall man göra en riskanalys och en sådan kommer att visa på helt andra åtgärder än spindelbroms. Nämligen beröringsskydd som innebär att maskinen skall ställas bakom skyddsgrindar så att det blir omöjligt att stoppa fingrarna i kläm eller i spindeln.

En magkänsla jag har är att många hobbyfräsare använder nödstoppen vid fel tillfällen. Det vill säga när det finns buggar i NC-programmet som innebär att fräsen är på väg in i fästanordningar eller på annat sätt går fel. I sådan situationer skall man inte trycka på nödstopp, man skall stoppa programcykeln inte hela maskinen. Nödstopp skall således endast användas vid risk för personskada eller skada på egendom.

Krasch mot arbetsstycke, spännverkyg eller fräsbord skall inte ses som risk för egendom. Kör man spindeln rakt ned i fräsbordet eller skruvstycket är det dock bra att få stopp på hela maskinen så fort som möjligt så där kan det vara motiverat att trycka på nödstoppen.

Konklusion: Lägg inte krut på att bygga spindelbroms Agwan.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Nä, någon spindelbroms blir det inte. Men koppla in nödstoppslingan iaf. Den bryter matning till servodrivare, VFD och låser bromsarna på axlarna. Det borde räcka för en hobbymaskin.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

På maskinerna jag kör så bromsar servot spindeln vid nödstopp, rent elektriskt kan jag inte säga hur det går till. Vid nödstopp så stannar spindeln omedelbart medans den kan "rulla ut" under någon minut vid strömavbrott.

Klart är att manöverspänningen försvinner, antagligen utan att PLC har något att göra. Men sedan sker vissa saker aktivt precis som jag nyss nämnt och i tidigare inlägg.

Jag har på en klingkap med vanlig universial motor en funktion där motorn kortsluts när man släpper on/off knappen. Det är ju en motor med lindning i båda motor och i stator så det borde ju inte fungera, men i verkligheten så slår den tvärnit så halva grannskapet skiter i byxorna. Jag tror att det fungerar på att det finns lite magnetfält i motorn tillräckligt för att skapa strömmar och sedan blir det en lavineffekt av de skapade strömmarna och motorn fungerar som en generator.

Kopplingen är skitenkel. En växlande enpolig brytare som växlar mellan kortsluten och fas/nolla
motor.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Likande används på 3fas motorer. Kallas DC broms. Lite likspänning in och motorn skapar sitt egen ström för att bromsa in, används ofta vid tunga tröga laster då det inte krävs bromsmotstånd som med en frekvens ormriktare.
Skriv svar