Nödstopp stannar inte spindeln

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan

Nödstopp stannar inte spindeln

Inlägg av Agwan »

Hej,

Min nödstoppsknapp stannar inte spindeln. Antar att det är kodat så att inga kommandon skall kunna skickas när fyskiska nödstopp trycks på. Trycker jag reset i Mach3 så stannar spindeln.

Finns det något sätt att få Mach3 att stänga av spindeln när den får externt nödstopp? Det känns inte helt rätt utan det.
blueint
Kontakt:

Re: Nödstopp stannar inte spindeln

Inlägg av blueint »

Nödstop bör ha så få beroenden som möjligt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Blue: förvisso, men stoppas inte spindeln så kan det heller knappt räknas som ett nödstopp.

Chefen stod och jobbade med en av våra maskiner för ett par veckor sedan. Arbetsstycket var ganska löst uppspännt, och lossnar helt plötsligt och börjar rotera i 3000 Rpm. Hade nödstoppet inte stoppat spindeln då hade det kunnat gå riktigt illa..

Det bästa måste väl vara att rent fysiskt koppla spindeln genom nödstoppet, alternativt genom en kontaktor kopplad genom nödstoppet? (blue: var det kanske det du menade?)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

något sätt att få Mach3 att stänga av
Detta SKA ske utanför Mach3, dvs din spindel driver SKA vara inkopplad i nödstopps slingan. Nödstopp får ej vara program beroende!
H.O

Inlägg av H.O »

Som sagt, nödstop skall bryta hårdvarumässigt. Man kan inte och ska inte förlita sig på mjukvara.

Med det sagt så 'ska' Mach3 stänga av alla utgångar när man "nödstoppar" (alltså när Resetknappen blinkar) extern eller intern nödstop-signal ska inte spela någon roll.

Menar du att när du trycker på din externa nödstoppsknapp så 'nödstoppar' Mach3 men spindeln (som Mach3 har kontroll över) stannar inte. Om du däremot 'nödstoppar' med knappen på skärmen så stannar spindeln?

Styr du spindeln med MODBUS kanske?
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Walle har rätt, det som kallas för nödstopp är inte ett nödstopp i maskindirektivets definition. Det visade sig ju om inte annat då maskinen hade fortsatt att slakta händer om man fastnat och försök få stopp på den. :shock:

Jag skulle aldrig bygga en såpass farlig maskin utan att veta att jag kan få stopp på den. Jag har nog inte sett någon hemmabyggd CNC som uppfyller maskindirektivet. Det spelar ju i de flesta fall ingen roll då vi ju har det som hobby och då är ju säkerheten inte så viktig :vissla:

Nu menar jag inte att man skall sätta ljusbommar och säkerhets relä på våra hembyggen, men ett nödstopp som man lätt når och som bryter all ström är minimum hemma hos mig. Ett godkänt nödstopp två kontaktorer i serie med yttre reset duger gott i de flesta fall.
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Kortfattat. Nödstopp SKALL bryta matningsspännigen på HELA maskinen...
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

tecno skrev:
något sätt att få Mach3 att stänga av
Detta SKA ske utanför Mach3, dvs din spindel driver SKA vara inkopplad i nödstopps slingan. Nödstopp får ej vara program beroende!
Nödstopp får visst vara programberoende och behöver inte vara fysiskt inkopplat i slingan!
Finns "pilzer" som är ett säkerhets-plc som är godkänt för detta. Siemens har även moduler som är godkända att användas för säkerhetskretsar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Får är inte detsamma som lämpligt. 8)
H.O

Inlägg av H.O »

Finns "pilzer" som är ett säkerhets-plc som är godkänt för detta. Siemens har även moduler som är godkända att användas för säkerhetskretsar.
Absolut, men Mach3 som frågan gällde, är definitivt inte godkänd för det.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

blueint skrev:Får är inte detsamma som lämpligt. 8)
Ja kan du göra det på skandinaviens nuvarande största sågverk med gott resultat så ska det nog inte vara något större problem att göra det på andra stora industrier. Och då är det även lämpligt eftersom allt går via siemensplc:er, frekvensare osv så finns inte så många andra lämpliga lösningar om man nu inte vill bryta huvudströmmen till de fyra plc:er vi har vilket skulle innebära ett jävla problem då det skulle igång igen samt ta väldigt lång tid att få igång allt igen. Nödstoppen trycks ändå någon gång i veckan pga olika anledningar.

Men visst Mach3 är väl problemet i detta fall som H.O påpekar.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Vi har en styrd rundslipmaskin modell större med ett NUM system. Firman som byggde om den har nödstoppet via PLC'n men lyckades få med en bugg. Följden blev att servot skenade vid störning utav åskan, det automatiska nödstoppet löste inte ut när maskinen gick utanför "posistionsövervakningen". Operatören är vid maskinen och dunkar in den manuella nödstoppen, maskinen stannar fortfarande inte utan drar slipskivan rakt in i en vals på x antal ton, lyfter på slipbordet och tippar upp det i 45graders lutning då den kröker en 100mm grov kulskruv.

Vi ifrågasatte av den typen av mjukvarustyrda nödstopp men tekniker från NUM hittade felet och det blev en fördröjning på 18 sekunder på nödstoppen och de fixade det.

Våra fräsmaskiner klipper manöverspänningen och slår då av alla reläer, kontaktorer samt att jag tror att alla servon blir i disable mode, tvärnit så vissa maskiner missar att läsa skalorna utav skakningen i stoppet. Ett idiotsäkert nödstopp.

En liten lustig parentes är en händelse som jag råkade ut för typ 10 år sedan. Jag körde en större bäddfräs 6200x1750x1200 i slag och mätte längs med kanten på en pelare till Tetra pak med klocka i fullfart. Rätt vad det är så stannar maskinen med ett ryck och jag får larm "positioneringsfel". Jag ser då att maskinen var nära med prismat från att ta i ett svetsat öra, tittar närmare och ser avtryck i oljefilmen från örat men inga skador och den är i alla fall 20mm ifrån.

Eftersom värdet i maskinparametern "position supervision" är bara några hundradelar större än släpvärdet i fullhastighet så inser jag att minsta smäll får den att stanna när man kör full hastighet varvid den måste ha motströmsbromsat så in i h-e hårt så att den skickade tillbaks 3 ton massa 20mm snabbare än vad jag hann se.

En annan maskin med samma styrsystem kör i prismat på samma sätt i låg matning, den krossar hela kanten på prismat, river lös glidplåten utan att stanna.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Man måste veta vad man pratar om, säkerhet och maskindirektivet är oomkulrunkeligt. (längesedan jag fick skriva det).

Inte en chans att det går till en vanlig PLC, man kan inte ta in säkerhet i ett vanligt styrsystem, allt måste vara godkänt och konstruktionen följa den analys man tidigare gjort. Det finns ett antal fältbussar som är speciellt konstruerade för säkert bl.a ASInterface - Safety ni kan läsa lite på http://www.pepperl-fuchs.com/global/en/classid_201.htm och http://as-interface.net/System/Safety. Så visst går det att lösa men bara med godkända säkerhets system eller säkerhets plc.

"Det är svårt att göra något idiotsäkert för idioter är så påhittiga"
Electronic

Inlägg av Electronic »

Nu tänker jag lite fritt men borde man inte även ha en mekanisk broms på spindel som stoppar den när man löser ut nödstoppet. Tänker mig att det lär finnas en hel del rörelseenergi i spindeln. Givetvis måste man efteråt enkelt kunna släppa på bromsen så spindeln kan vridas tillbaka om den fastnat och lindat upp något.

Läste PLC-programmering på universitet för många år sedan. Då nämdes inte ens nödstoppskrets så sedan när jag fick en projektanställning med PLC-programmering och hela ansvaret för manöveringen så blev det till att läsa på och lösa det så gott man kunde.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nödstoppen skall göra maskinen spänningslös men inte styrsystemet. Det vill säga datorn behöver inte göras spänningslös. I klartext betyder det att en kontaktor skall bryta spänningen till nätaggregatet för servomotorerna samt göra spindeln spänningslös.

Vill man satsa på CE märkta nödstoppkomponenter finns dessa bland annat att köpa hos Jokab.
Skriv svar