Jag är nybörjare med AVR och undrar följande från er som vet bättre:
Jag vill veta vad en viss variabel har för värde när jag simulerar i AVRStudio, men lyckas inte. Hur gör man egentligen?
En annan sak: om man vill mäta hur lång tid ex.vis en for-loop kommer att ta i realtid, hur gör man enklast då (förutsatt att man inte vill räkna själv och dividera med klockfrekvensen)?
Det kanske finns någon som vet en bra manual över AVRStudio?
MVH
/Daniel
Kolla variabler i AVRStudio samt tid för for-loop
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Tar andra frågan.
I "Workspace" skall du expandera alternativet "Processor". För att sätta klockfrekvens går du in i Debug-menyn och väljer "AVR Simulator Options" och där kan du ställa in frekvensen.
Vill du ha bilder kan det ordnas.
EDIT: Testa att högerklicka på variabeln och välj Add to watch: variabel_namn
Fungerar i alla fall när man simulerar C-kod
Lycka till!!
I "Workspace" skall du expandera alternativet "Processor". För att sätta klockfrekvens går du in i Debug-menyn och väljer "AVR Simulator Options" och där kan du ställa in frekvensen.
Vill du ha bilder kan det ordnas.
EDIT: Testa att högerklicka på variabeln och välj Add to watch: variabel_namn
Fungerar i alla fall när man simulerar C-kod
Lycka till!!
Okej tack! Angående kolla variabler: När jag kompilerar mitt c-program så får jag det översatt i assembler i AVRStudio, men man kan tydligen importera en cof-fil så man kan se c-programmet i AVRStudio.Då är det ju betydligt lättare! Skall testa detta när jag kommer hem.
Edit: verkar inte gå att "importera" in c-program i AVRStudio som jag fått tips om på ett annat forum. Man skall tydligen, enligt JJ, kompilerar med debuginformnation vilket jag inte vet hur man gör (?). Ledsen att jag startat samma fråga på två ställen (mjukvara/litteratur samt microprosessorer).
Edit2: Öppnar jag elf filen fungerar det som jag tänkt. Thats it.
Edit: verkar inte gå att "importera" in c-program i AVRStudio som jag fått tips om på ett annat forum. Man skall tydligen, enligt JJ, kompilerar med debuginformnation vilket jag inte vet hur man gör (?). Ledsen att jag startat samma fråga på två ställen (mjukvara/litteratur samt microprosessorer).
Edit2: Öppnar jag elf filen fungerar det som jag tänkt. Thats it.
Senast redigerad av Daniel 1 oktober 2005, 19:57:52, redigerad totalt 3 gånger.
- MicaelKarlsson
- Kontakt: