Bygga strömförsörjning, hur ska jag dimensionera och välja?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SBeaver

Bygga strömförsörjning, hur ska jag dimensionera och välja?

Inlägg av SBeaver »

Hej på er.

Jag har beställt hem en byggsats för en klass A förstärkare, nämligen denna: http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl ... 0604151460
Det är vad jag förstått en kopia av Nelson Pass F5 ( http://www.firstwatt.com/pdf/prod_f5_man.pdf ), vars beskrivning jag försöker följa eftersom ovanstående sats inte har några vidare bra anvisningar.

Satsen kom idag och är hoplödd nu och jag har precis testat den med högtalare och en liten fickradio som insignal. Jag drev det hela med mitt labaggregat och med väldigt provisorisk kylning i form av gamla grafikkortskylare.
FETarna blev väldigt varma väldigt fort.

Nu behöver jag bygga en strömförsörjning med +-24V och minst 6A.

Frågor:
1) Om transformatorn, när det specificeras 6A, menar man då 6A per lindning eller 3+3A för båda tillsammans? (om vi antar en transformator med dubbla sekundärlindningar)

2) Om man vill ha 24V, är det riktigt att man då bör välja en transformator som ger ut 18VAC vilket efter likriktarbryggan ger (18*1,41) - 0,7 = 24,68V (antar att 0,7V är spänningsfallet över dioderna)

3) Jag har bara en kanal just nu, kanske kommer jag bygga en till. Lönar det sig att köpa en stor transformator över två små om man bygger två förstärkare?

Om byggsatsen kan jag säga att PCBn är gedigen och det var busenkelt att sätta ihop, synd bara att man behöver prylar för en tusenlapp minst för att ens kunna använda den.
Användarvisningsbild
kimmen

Re: Bygga strömförsörjning, hur ska jag dimensionera och väl

Inlägg av kimmen »

Det brukar vara strömmen per lindning, alltså att 2 x 18V 6A är 36V 6A seriekopplat eller 18V 12A i parallell.

Behöver du kontinuerligt 6A DC ut från en likriktare med kondensatorglättning behöver dock transformatorn klara uppåt 12 A RMS pga en strömformfaktor på runt 1,8-2,0. Alltså c:a 2x18V 12A (430 VA) transformator för +-24V 6A DC ut. Vid låg belastning kan det nog bli c:a 24V ut, men det kommer att sjunka när den ökas.

Men egentligen kan du nog klara dig med mindre än så om tomgångsströmmen är 1,3 A.
SBeaver

Re: Bygga strömförsörjning, hur ska jag dimensionera och väl

Inlägg av SBeaver »

OK. Jag är fortfarande lite osäker för jag tolkar beskrivningen tvärt om, att det ska vara 3+3A.
Jag ska fixa bättre kylning och testa vidare lite med mitt labbaggregat. Det har strömmätning så man borde ju kunna få ett hum om hur mycket som används i praktiken.
Små spikar borde väl kondensatorerna hantera tycker man. I vilket fall verkar transformatorn kosta en ordentlig slant om man handlar på elfa, så jag ska söka efter andra alternativ.
Skriv svar