Ljudsensor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
freso

Ljudsensor

Inlägg av freso »

Jag hade tänkt göra en ljudsensor som bara känner av basljud och tänder en diod då ett "dunk" hörs. Visualiserat: Dunka-dunka = blink-blink.

Tanken var att använda en mikrofon (typ denna), RC-filter (lägga sig runt 100Hz?) kopplad till en förstärkare (OP/transistor?), (mellanenhet?) vidare till en/två lysdioder.

Jag är inte någon hejare på elektronik, men har baskunskaperna, har dock aldrig pulat med någon mic.

Det jag mest undrar över är om det är en möjlig konstruktion? (Kanske redan finns/nån har byggt något liknande? Jag hittade inget på forumet iaf)

Prylen ska vara så liten som möjligt, dra så lite ström som möjligt, helst drivas av 4xAAA, eller ett 9volts-batteri.

Med detta i tanken... Vad är bäst/enklast, angående mina frågetecken inom parenteserna? Vore förstås även bra om man kunde justera hur hög ljudnivå som behövs för att den ska blinka, dvs något variabelt motstånd vid förstärkaren? Kommentera! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har ofta använt likande mikrofoner. Det står att den tar upp allt mellan 20-16000Hz. Det säger egentligen inte så mycket. Ett frekvensdiagram hade "pratat" mer. En del mikrofoner som sägs klara ner till 20Hz tar visserligen upp den frekvensen, men knappt hörbart, däremot mätbart.
Men med lite filter och förstärkare så lär det fungera bra med den du länkade till.

När det gäller själva komponenterna så behöver de bara klara frekvenser mellan 70-150Hz, eftersom det är där som basljud (speciellt då bastrummor) ligger. Att köra med jättebra OP-förstärkare vore därför lite onödigt. Köp något som klarar dessa frekvenser, helt enkelt.

När det gäller ljudnivån, (känsligheten när den ska blinka), så går det att köra med en potentiometer som man justerar den med. Annars kan man bygga en kompressorliknande funktion som automatiskt justerar så att den blinkar lagom.

En enkel konstruktion skulle kunna se ut ungefär såhär:
Mikrofon-->Förstärkare-->Filter-->Kompressor-->Schmitttrigger-->Lysdiod. Ungefär...
Ett bra tips är just att sätta filtret innan kompressorn, annars jämnar kompressorn ut ljud som inte behövs och så blir det lätt fel.
Skriv svar