Problem i hönshuset (fuskäggskonstruktion)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Problem i hönshuset (fuskäggskonstruktion)

Inlägg av MiaM »

Jag fattar att man inte får fullständiga data med enbart en närvarosensor, men ger en sådan inte tillräckliga data för att avgöra vilka hönor som är bra/dåliga ruvare?

Kameraövervakning? :wink:

Om man skippar radiosändning så kan man kanske tänka sig att skriva till ett eeprom , det borde spara lite utrymme men gör ju tråkigt nog att man måste plocka ut ägget då och då för att vittja data, fast å andra sidan behöver man ändå fixa med batteri(laddning) då och då ifall man har radiosändare.
sorry

Inlägg av sorry »

Det är ju temperaturen som är viktigast att logga inte hönorna där finns det så många enkla sätt att det inte är intressant för närvarande .

Utan huvud delen i hela frågan är att hålla koll på temperaturen i redet med ägg .
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Det finns färdiga RFID-taggar som klarar av att mäta temperatur. Taggar du även hönsen så kan du mäta hur dom rör sig i hönshuset :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nå, var hittar sorry dessa taggar?

Det var ju tidigt i tråden jag föreslog taggar men min kunskap fanns inte att det fanns som tempmätande, så ge oss den informationen.

Protte
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Blir hönan arg av att det går en sladd till ett av äggen? Kan ju vara värt att testa om det går att spara massor av jobb.
sorry

Inlägg av sorry »

Arg tror jag inte hon blir men det blir nog svårt då hon ska vända ägget och kan ställa till så att andra ägg inte blir vända på rätt sätt med svårigheter för kycklingarna att ta sig ur äggen sedan . De kan torka fast i skalet om de inte blir vända så de hålls jämnt fuktiga .
Skriv svar