Jag har en ny laptop med 64 bit Win7. Alla nya datorer är ju i princip så.
Problemet är att CodeWarrior (för Coldfire) inte går att installera på 64-bit. Då finns det lite olika alternativ.
1. Nergradera till Win XP som jag vet fungerar.
2. Nergradera till 32bit Win7 som jag aldrig kört och inte vet om/hur det fungerar till detta.
3. Köra CW virtuellt med någon av ovanstående.
Att nergradera eller dubbelinstallera känns inte riktigt rätt när allting i Windowsvärlden går mot 64-bit Win7. Jag försökte köra en virtuell WinXP i VirtualBox som jag kört mycket och kan rätt bra. Inga problem att få in CW på den XP:n. Problemet kommer när jag skall få USB-BDM:en (En PnE Multilink) att fungera. Att köra USB virtuellt i VirtualBox är i sig inget problem. Det har jag gjort förr.
Men...
För att "ansluta" en USB-enhet till den virtuella miljön i VB så får den inte vara upptagen i värdsystemet. Jag har varit inne i VB på "Preferences" generellt och lagt på ett filter för USB-enheten. Så långt allt väl. Men när man sedan startat sin virtuella maskin så ska den USB-enheten anslutas till och då säger den "Busy". Men det finns inget i värdmiljön som använder den enheten.
Tar man bort drivrutinerna för POD:en på värdsystemet så hittas den ö.h.t inte av VB som USB-enhet. Inte ens i USB-filterna.
Är det någon annan som har några idéer?
Problem med CodeWarrior under 64-bit Windows
Re: Problem med CodeWarrior under 64-bit Windows
Det här kanske (andra inlägget):
http://forums.freescale.com/t5/CodeWarr ... td-p/58970
http://forums.freescale.com/t5/CodeWarr ... td-p/58970
Jag hittade en liknande post på samma forum som gällde CW för Coldfire V6.2. Den jag kör är 7.2 men tror inte att det ska göra någon större skillnad. V6 & V7 är troligen väldigt lika i uppbyggnaden. Och en native 64-bits installation är ju att föredra framför att hela tiden köra genom en virtuell miljö. Men det fungerar inte heller. Även här fungerar installationen som den ska enligt instruktionerna, men USB-BDM:en fungerar inte. Här får man "Connect fail" när man gör något med BDM-podden. Och i det inlägget så var första punkten att installera PnE:s drivrutiner V10 som är 64-bit. Så då borde ju den lösningen som presenterades verkligen vara med debuggerstöd, tycker man. Annars kunde man ju utelämnat den punkten.
Det kan ju vara en skillnad på V6 & V7 som gör att inte V7 fungerar, men det känns väldigt långsökt. Om V6 fungerar och V8 enligt Borres inlägg fungerar, så vore det sjutton om V7 är så annorlunda att den inte fungerar. Och skillnaden i målsystem kan vi nog utesluta eftersom inlägget jag läste gällde Coldfire.
Hittar jag inget annat snabbt lösningförslag så får jag testa med 6.2 för att kolla att det verkligen inte är det som är skillnaden. Så att man verkligen kan utesluta det som orsak.
Det kan ju vara en skillnad på V6 & V7 som gör att inte V7 fungerar, men det känns väldigt långsökt. Om V6 fungerar och V8 enligt Borres inlägg fungerar, så vore det sjutton om V7 är så annorlunda att den inte fungerar. Och skillnaden i målsystem kan vi nog utesluta eftersom inlägget jag läste gällde Coldfire.
Hittar jag inget annat snabbt lösningförslag så får jag testa med 6.2 för att kolla att det verkligen inte är det som är skillnaden. Så att man verkligen kan utesluta det som orsak.
Det finns ju faktiskt en nyare version av CW också. Ver 10.1 som är Eclipsebaserad. Denna skall vara även för 64-bit, säger dom. Jag har tankat ner den och installerat, men inte provat ännu. Vilken gigantiskt installation!!! Nedladdade filen var på nästan 700MB och bara programkatalogen blir över 2GB efter installation. Helt vansinnigt!
Om jag förstår det rätt så har man här slagit ihop alla CW-varianterna från tidigare, Coldfire, HC08, PowerPC mfl. Det är ju en lysande strategi i sig själv med en enda miljö. Men varför en enda installationsfil? Varför inte göra Eclipsedelen som ett paket med själva miljön, och sedan vardera ett paket för respektive target? Det skulle ju vara mycket mindre att ladda ner och installera. Alternativt att kunna välja vilka target man vill installera för vid själva installationen? Men fortfarande då med gemensam miljö och möjlighet att efterinstallera andra target.
Om jag förstår det rätt så har man här slagit ihop alla CW-varianterna från tidigare, Coldfire, HC08, PowerPC mfl. Det är ju en lysande strategi i sig själv med en enda miljö. Men varför en enda installationsfil? Varför inte göra Eclipsedelen som ett paket med själva miljön, och sedan vardera ett paket för respektive target? Det skulle ju vara mycket mindre att ladda ner och installera. Alternativt att kunna välja vilka target man vill installera för vid själva installationen? Men fortfarande då med gemensam miljö och möjlighet att efterinstallera andra target.
Löste det här problemet någonsin sig? Jag kliar mig i huvudet av samma orsak nu, får igång utvecklingsmiljön men inte BDMen... 

Nop. Jag kör inte Codewarrior längre utan Sourcery CodeBench numera. Fungerar utmärkt på både 32-bit Win XP och 64-bit Win 7.
Sagt från en som numera bor i Kungsbacka men är uppväxt i Laholm (eller mera korrekt Veinge)!
Sagt från en som numera bor i Kungsbacka men är uppväxt i Laholm (eller mera korrekt Veinge)!
Långt efteråt kan jag tipsa om att köra CodeWarrior i en virtuell 32-bitars maskin, det löste problemet hjälpligt för mig...