Enkel FM-sändare ska byggas

Berätta om dina pågående projekt.
Davou

Enkel FM-sändare ska byggas

Inlägg av Davou »

Hej, tänkte bygga denna: http://cdn.imghack.se/images/6e6e544488 ... 35782e.jpg Någon som erfarenhet av den? Fungerar det att bygga den enkelt med hålkort istället? Guld värt om någon sitter på art.nr på elfa efter komponenter. Byggde en annan enklare modell tidigare som kallades FM-Sändare nr3 på det gamla f.d förumet avlyssning. Någon som bygger dessa PM mig.
(OBS! Ska ej användas och byggas utan tillstånd ;))
Komponent lista :
R1- 27 ohm (Motstånd)
R2- 56 ohm (Motstånd)
R3- 12 ohm (Motstånd)
R4- 100 ohm (Motstånd)
C1- 1uF (Elektrolytkondensator)
C2, C3- 470 pF (Keramisk skivkondensator)
C4- 6 pF eller 10 uF (Keramisk skivkondensator)
C5- 1-30 pF (Trimkondensator) med denna ställer du sändar frekvensen !
ANT1- Antenn koppartråd 30cm lång
B1- 9-volt batteri
MIC1- Kondensator mikrofon
Q1- 2N3564 transistor eller 2N5225
Krets kort (2.50 x 1.75 in.)
Batteri kontakt
Senast redigerad av Davou 9 januari 2012, 00:09:41, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Enkel FM-sändare ska byggas

Inlägg av Klas-Kenny »

NEJ, NEJ, NEJ!

Du ska INTE bygga någon FM-sändare, det är 100% olagligt och du löper relativt stor risk att åka dit, samt gör inget annat än att förstöra för de i din omgivning.
Särskilt om du inte ens kan leta upp komponenterna på Elfa på egen hand.
Davou

Inlägg av Davou »

Klart jag vet att det är olagligt! Läs: Ej användas eller byggas utan tillstånd. Lathund på komponenterna vore bra, men annars är det ju bara att leta rätt på dem.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Stod inget om det när jag skrev mitt svar.

Dock är det fortfarande olagligt, du får inte ens ha den liggande i en byrålåda hemma.
Och varför ska du ge dig på detta bygge, om du inte tänker använda den?

Är det så att du vill lära dig så får du skaffa dig ett sändaramatör-certifikat och när du uppvisat tillräckliga kunskaper genom att ta det, bygga sändare som används inom tillåtna frekvensområden.

Edit: Och framför allt, om den nu inte ska användas, vad spelar det för roll vad andra har för erfarenheter av den konstruktionen? :wacko:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

(OBS! Ska ej användas och byggas utan tillstånd )
Men då så. Då behöver du ju inte heller några komponenter.

Alla värden står ju i listan - Elfa har ju en hemsida man kan bläddra i. Att leta upp ordernummer är ju den tråkiga biten - varför ska vi göra det åt dig?

Jag byggde också en FM-sändare på 70-talet nån gång. På den tiden var det inte så trångt i etern, men den sändaren störde ju ut allt i sin omgivning... så en sådan primitiv sändare är absolut inget lämpligt att bygga. Nu för tiden finns det ju många billiga lagliga radio-alternativ så att bygga något sådant idag verkar bara onödigt.
Davou

Inlägg av Davou »

Hur olagliga dem än må vara att bygga och inneha, tror ni jag kan bygga den enkelt på ett vanligt hålkort? Se ritningen som jag länkade till uppe i tråden. Den har en lång räckvidd på 50-200m och ponera om Helge ute vildmarken vill lyssna på musik när han är ute med hunden stör det inte omgivningen speciellt mycket. Naturligtvis är det korkat att använda en sådan grej i tätorter....
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Eftersom den inte ska användas torde funktionen spela mindre roll, så absolut kan du bygga på experimentkort, köper du hålmonterade komponenter kommer de garanterat gå att löda fast på ett experimentkort!

Ponera att syrran vill surfa på WiFi i samma hus som du, ponera att Göran och resten av hans bostadsområde 3km bort vill kolla på TV med sina antenner riktade förbi ditt hus, ponera att PTS's pejlingstationer råkar pejla in dig, då kan det bli lite tråkigare än bara Helges radiolyssnande.

Jag tycker att du bör läsa på lite kring hur saker och ting fungerar med radio, hur dåliga sändare stör ut alla möjliga frekvenser osv. innan du funderar mer på att bygga dåliga sändare.

Läs igenom den här tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... 99&start=0 så kanske du kan få en viss känsla för hur mycket som krävs för att bygga vettiga radioprylar.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det blir inte lätt att få till en fungerande antenn-slinga på ett hålkort och kapacitansen i ett sådant kort är inte någon höjdare i RF sammanhang.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>räckvidd på 50-200m

Det där är bara en gissning. Räckvidden kan likaväl bli 3-5 km. Rakt upp i luften där den kan störa flygplan t.ex.

Om du kan bygga den eller inte kan ju vi inte veta så mycket om.

Höga frekvenser (över 10 MHz) är avancerat, och trådarnas form och längd och avstånd mellan varandra avgör hur det kommer att fungera (och en skillnad på någon millimeter på ett ställe kan avgöra om räckvidden blir 10 cm eller 10 km). Prova istället att bygga något med låg frekvens i stället. Kanske denna:

Bild

Astable Multivibrator circuit
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Flygplan kör visserligen AM men ändå.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Andy: Att flygplanen kör AM spelar väl ingen roll, eller? :humm:
En hel massa brus i alla möjliga frekvenser bör väl kunna störa AM lika väl som det stör FM?
Men vad vet jag.. :wacko:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Man behöver troligen ligga rakt på frekvensen och med bra effekt om man ska "ta över" en AM sändare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

På så vis, det hade jag inte en aning om. Då har man lärt sig något nytt :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Flygradio: 108-144 MHz.
(Flyg var bara ett exempel)

En så kass FM-sändare som denna kommer att störa även långt nere på AM-banden, samt säkert upp till över 500 MHz också (jag har ju som sagt testat).
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Bild

Finns hur många sådana enkla ritningar som helst.

Ett exempel utan spole...

Bild
http://www.eleccircuit.com/coil-less-fm ... -ic-40106/
Skriv svar