Problem i hönshuset (fuskäggskonstruktion)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Problem i hönshuset (fuskäggskonstruktion)

Inlägg av Icecap »

Kollade att googla på "plastägg" och det kom upp många! Ett ställe kunde man köpa en förpackning om 25 st i storleken 60 x 45mm för 76:- så själva skalet är knappast ett problem.
mjv

Inlägg av mjv »

Edit: Denna då?
http://packaging.informous.com/view/222 ... ure-sensor

Kanske går att bygga vidare på om inte annat...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Hönor är ju dock efter min erfarenheter rätt smarta när det kommer till sånt här, de brukar vara hyfsat duktiga på att slänga bort "döda" ägg, så är inte risken rätt stor att hönan kommer att slänga bort det fejkade ägget?

Jag tror nog mer på att ha tempsensorn i redet under hönan faktiskt.
sorry

Inlägg av sorry »

Plastägg kan en höna känna igen , men använder man gips så brukar de inte reagera . Och de finns som ihåliga med ett hål i som är ca 10mm i dia .
Gipset suger åt sig lukten i hönshuset vilket inte plastägget gör lika lätt .

har man höns som har ovanan att äta ägg så kan man blåsa ur ett ägg ur skalet och fylla det med div dekokter tex vass senap , för att få hönsen att avstå att hacka söndert .

Så man kan på samma sätt om hönsen är kinkiga blåsa ur ett äggskal och sedan när man preparerat med en sensor fylla ägget med gips . Då har man ett "riktigt" ägg .

Jag har ju skrivit om nackdelen med att ha sensorn i botten på redet men går det att fästa en lätt sensor på ett ägg och sedan ordna avläsare i botten eller ovan så kan det kanske fungera . Men en höna kan böka runt ganska rejält i redet och ägg kan rulla ut utan att det var meningen .
Så ägget utanför behöver inte vara dött , utan hönan har varit slarvig . Så ägget dog efter att det kom på sidan .

En anledning till varför denna koll bland äggen är ju för att se hur mycket diff det är mellan en höna och en äggkläckare .
Men då skulle jag även behöva en hygrometer inbyggt .
mjv

Inlägg av mjv »

Men då finns ju alltid risken att pullan puttar ut sensor-ägget.
Hur kinkiga är de med reden då? Bygger de sina egna även i industrisammanhang?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Hur mycket vill du bygga själv från rena komponenter, eller tar du hellre en nästan färdig produkt och modifierar, till oftast ett högre pris, men snabbare klar?

Är det det sista så kanske det finns någon trådlös väderstation med pckoppling, som har en utetempgivare som har så pass litet kretskort att den går att få in i ett ägg (med mindre batterier än AA).

Exvis denna http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... nformation
Vet dock inte hur liten tempgivaren är.
sorry

Inlägg av sorry »

I industri sammanhang så ruvar inte hönsen fram sina kycklingar utan de läggs i en äggkläckare .

De gamla burarna till hönsen var stora som en A4a och där skulle fyra hönor samsas , så de kunde inte röra sig utan stod väldigt fast med huvudet ut genom gallret över foderrännan och baken över äggbandet .
Nu har djurskyddet gjort att de där fyra hönsen ska ha ca 1 kvm med möjlighet att sitta på en pinne över natten , men burarna är fortfarande väldigt små .

Så det här handlar ju inte om någon industri utan hur hönsen gör om de har ett val .

För hållbarheten hos hönsen och framtiden som är ganska osäker så kan höns som kan ruva vara en försäkran om att det finns höns .

Det är så att höns som blivit ruvade av en höna från början , mer sannolikt kommer att ruva själv .
Tar man äggen från en höna och kläcker dem i äggkläckare så får inte hönskycklingen med sig vad den behöver för att kunna ruva fram ägg själv . Visst finns det undantag , men de bekräftar bara regeln .

Det finns en risk att ägget kommer att åka ut ur redet , så man kan behöva gardera sig med mer än ett ägg .

och kan man hyfsat enkelt göra det själv billigare så är det ett plus utan att köpa in dyra halvfabrikat i form av delar .

En slaktad väderstation känns inte så där heller . Hur håller den tex i grader ? Hur känslig är den ? Numera så använder man peltier-element i äggkläckarna och kan få väldigt exakta mätvärden för temp och luftfuktighet .
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Har du kunskaper i PIC eller AVr programmering?
labmaster

Inlägg av labmaster »

Nu har du fått en massa bra förslag sorry men det verkar som att du förkastat de flesta så det ger ett intryck av att du inte vill ha några flera idéer. Å andra sidan har det kommit så många att du själv kan ta tag i några av dem och starta ett testprojekt.

För min egen del om jag hade varit hönsägare så skulle jag fortsätta med äggkläckaren ty det låter säkrare. Å andra sidan om jag hade varit månskensbonde så skulle hönorna få sköta sin äggproduktion på egen hand utan min inblandning.

Ta tag i RFID spåret, det låter som mest troligt att nå målet med detta.
sorry

Inlägg av sorry »

Tar lite tid för mig att smälta alla fina förslag så förkastar inte något . Bara tänker högt och funderar på ev svagheter .

Måste ju utgå från de erfarenheter jag har sas .

Så läser , tar in , funderar och tar ställning .
Och det gör inte jag på en blink så där .

Så sluta inte med era ideer , de hjälper mig att komma vidare i mina funderingar med .

Fundera på vilka svagheter som finns och hur man kan komma runt .

Jag är jätte glad för alla ideer och tips som kommer in hit i tråden , trodde inte den skull få så många svar .

Jättestort tack till alla .

Och när jag kommit på vad jag vill testa så lägger jag in lite mer input och bilder .
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Det är lättare att komma med ideer om man vet din kunskapsnivå, budget och deadline.

Personligen hade jag nog byggd något med en DS18x20 en pic och en färdig radiomodul (alternativt finns det ju någon PIC med inbyggd radio). En sådan lösning blir ju mest skräddarsydd och billig (om man bara räknar mtrl), men tar förmodligen längst tid.
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

jag har varit djur skötare för hönor till ägg produktion har inte aldrig någonsin hört någon sån historia
jag vet inte hur stor ägg produktion du har hur många hönor prata vi om kan vell tänka mig att göra någon elektroniks ägg grej
låter väldigt mysko men vad ska du göra med informationen som du får ut av att hönan som ruva på det ägget?
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

här läs detta på denna artiklen i stället
http://www.alternativ.nu/index.php?PHPS ... 062.15;wap

kan har med tuppen att göra vilken års tid på året även vilken ras ålder på hönan
Som dom skriver i artiklen låter det lättare att markera dom äggen som hönan har ruvat längst på sen är det bara att bytta plats
och ta dom andra äggen som inte har ruvat lika länge på en höna är inget smart djur så hon lägger inte märke till det
och på så set har du en lösning där
eller har du kyckling uppfödning så kan ju en äggkläckningsmaskin vara en trevlig grej med automatisk rundväning av ägget
om det värkligen är så att du kurriga hönor som väkligen inte vill värpa
här en hemsida på ägg kläckningsmaskiner från någon tusenlapp och uppåt
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id ... grp=482871
sorry

Inlägg av sorry »

Du har inte läst hela tråden för svaren finns där .

Jag vill hålla koll på hönan som ruvar under ruvningen så hon inte lämnar äggen utan att springa in i hönshuset var kvart .
Köper man ägg av någon ras som är ovanlig så kostar de en hel del kronor och då vill man att allt ska fungera .
Att kunna hålla koll även hemifrån är ingen nackdel .

Och en äggkläckare har jag också tagit upp här . Varför höna framför maskin .
Maskinkläckta höns har sämre eller ingen ruvlust då de inte får den omvårdnaden som en höna kan ge .

Och höns som dumma ? Eftersom du känner till alternativ.nu så kolla in den youtube film som linkoso gjort där hon tränar in konster med en av sina hönor .
På komando så apporterar den saker till matte .

Jag har också varit medlem i lanthönsklubben .
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

okej men det måste ju finnas någon som kan hjälpa dig kunskaps mässigt när det gäller den sortens hönor fråga dom om dom har använt sig av elektroniska ägsensorer för att lösa ruvnings problemmen??
förresten köper du in ägg från en annan ras som du vill att dina hönor ska ruva på??
om nu dina hönor råkar vara av samma ras som du köper in ägg till varför kan dom inte ruva själva på sina egerna ägg?
Skriv svar