Krille356 bygger CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
krille356

Re: Krille356 bygger CNC

Inlägg av krille356 »

Kom att tänka på att det inte är något som hindrar att man fyller spindelhuset eller väl valda delar av med E/G för att minska vibrationer. Jag tror att det blir styvt så det räcker med båda sätten som jag ritat det på men det finns inte mycket material som absorberar vibrationer.

Desto tyngre jag gör spindelhuset desto större problem får jag att ballansera upp vikten.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Nu har jag inte läst alla inlägg men vore det inte klokt att förlänga benen lite i framkant, alltså så dem ser likadana ut i bak som i fram. Det skulle nog ta upp belastningar bättre med tanke på att spindelmotorn sitter så lång ifrån portalen och antagligen väger ton(?).

Sen undrar jag varför du inte kan sätta spindelmotorn rakt ovanför spindeln? Att sammankoppla dessa med en planetväxel lär inte vara svårt. Spindelhuset ser onekligen lite klet ut, det kan jag inte mer än hålla med föregående talare om, men varför inte göra lite mer fackverk över det hela? Ett "trekants-fackverk" är något av det starkaste jag vet. Vi byggde ett en gång i 3x10mm trälisk som jag (80kg) kunde stå på utan att det brakade ihop.

Edit: Du vet att honnycomb är sexkantiga va? ;)
krille356

Inlägg av krille356 »

Spindelmotorn är faktiskt rätt lätt i sammanhanget, väger 14kg vilket är rätt lite när man jämför att spindelhuset hamnar på ca 50kg utan spindel.

Anledningen till att jag inte vill ha motorn över spindeln är dels att spindeln är gjord för att man ska fästa en remskiva eller liknande samt att man har dragstången längst upp som man behöver komma åt.

Om man skulle vilja bygga någon form av verktygsväxlare längre fram så vill man troligen ha den över spindeln.
Morgons

Inlägg av Morgons »

Några grejer jag har reagerat över..

1: Z konstruktionen är ju på tok för klen, jag har liknande på min maskin fast 20mm plåt och den flexa 0.3mm med handkraft vid 170mm utstick från linjärlagrenan. Bygg låda som är stabil!

2:Mycket snygg konstruktion men lägg till radie i varje hörna där det är 90 grader, du får mycket bättre brott/vibrations beständigt på detta sätta, och det blir lättare att gjuta utan sprickor i hörnen

3: varför kunna köra verktygs hållaren i bordet?? jag har höjt upp hela min portal del så att min verktygs håller ligger 30mm ovanför bordet, tänk på att pinnfräsen bygger en del och att det finns Cylindriska ER hållare man kan sätta i chucken om det inte räcker ner. Z slag uppåt kan man aldrig få för mycket av, ner är ju bara att lägga en platta under!

Min maskin har samma konstruktion som din och detta är det som jag ångra att jag har gjort på min.
Hoppas inte du gör samma misstag bara :)

Edit: Balansering av Z är enkelt, Gasdämpare eller luft kolv som motverka vikten. Små och smidiga! Har 2 kolvar på min som lyfter Z hela tiden.
krille356

Inlägg av krille356 »

Är det plåten 1 i bilden nedan som du tycker att jag ska bygga som en låda i stället för att bara ha en plåt?

Om jag förstår dig rätt så tycker du baserat på erfarenhet av din fräs att det är bättre att spindelhuset kommer längre ut från portalen och att plåten(lådan) 1 blir styvare?

Spindelhuset 2 i bilden nedan tycker jag borde gå att få styv så det räcker, ska arbeta mer på fackverkskonstruktionen när jag väll bestämt mig för vilken design jag ska arbeta vidare med.

Raden på hörnen ritar jag dit när jag är nöjd med själva grundkonstruktionen :)

Kommentar 3 är högst vettig, i min manuella fräs har jag 90% av tiden ett skruvstycke som bygger 100mm.

Min plan var att använda luft kolv för balansering av Z, skönt att höra att det fungerar :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Morgons

Inlägg av Morgons »

Det är är både 1 & 2 som behöver rejäl uppstyvning. Om du ska använda din konstruktion för spindel får du tänka på att det blir enorm brytkraft på hela konstruktionen för att infästningen sitter så högt uppe.

Plattan mellan Y & Z är också i det tunnast lagret. Varför inte göra en "Honeycomb" i EG?? Gör som dom riktiga maskinerna och du kommer ha en satans stabil maskin efter det. Även när man bultar "Lager på Lager" så kommer den plattan ställa till problem.

Jag har bara en 20mm alu platta på min men den skapar en del vibrationer när jag fräser. Bland annat så sitter mina balanserings kolvar på den som bruka skaka loss av vibrationerna

Z axlen skulle jag nog satsa mest stabilitet på. Det är den som har det tuffaste jobbet, längst utligg med mest brytkraft på minsta area. Öka upp mängden material och minska hålen i sidorna.. Mer material = stabilare konstruktion
(En kommersiell maskin ligger runt 15-20mm gods i portalen i gjutet mehanite) Ska du bulta så kan du nog satsa på något liknande
krille356

Inlägg av krille356 »

Det är inte så att någon sitter på några bra närbilder på kommersiella portaler? Har googlat en hel del men hittar bara bilder av maskiner på långt avstånd eller hembyggda.

Det är inga problem att göra plattan 1 i EG, anledningen att jag inte gjort det är att jag tror att den då måste vara minst 50mm tjock för att bli tillräckligt stark. Verktyget i spindeln kommer då att komma ca 200 mm ut från portalen. Men det är mycket möjligt att 200 mm utstick med stabilare platta ger bättre resultat i slutändan.

Om jag ska öka upp mängden material i spindelhuvudet känns det nästan som en bättre lösning att gjuta hela huvudet i EG, dels har EG ca 1/3 av ståls densitet vilket gör att ja kan göra allt 3x så tjockt utan att huvudet väger mer, sen tillkommer ju bonusen att det även absorberar vibrationer bättre än stål.
arrobarro

Inlägg av arrobarro »

Sök via KTH:s söktjänst.
http://www.kth.se/kthb
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jag skulle absolut sätta motorn på sidan av spindeln, inte framför som nu.

Personligen är jag även för att skenorna sitter på Z, vånda mot nu alltså.

Men upp till Z ser det mycket bra ut, snyggt jobbat!
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Hade man inte på något vis kunnat lägga motorn uppe på eller bakom portalen och sedan leda rörelsen ner till spindeln? Det skulle minska belastningarna på Y-axeln rätt mycket tror jag.
Även om motorn bara väger 14kg så sitter den ju en bit ifrån portalen och det blir ju lite hävstångsprincipen över det hela (desto längre ifrån portalen motorn sitter desto större blir belastningen). Försökte klura en lösning för det igår men jag fantasin flödade inte precis...

Frågan är vad kulorna tycker om 14kg på på ena sidan, känns som de borde slitas rätt ojämnt, men jag är inte så insatt i vad dom klarar och ej.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Ja, med skenorna på Z ( "andra alternativet" ) så kan du i princip sätta vagnarna, för bägge axlarna, ihop med varandra. Belastningen på plattan minskar drastisk och du kan lägga allt krut på att bygga ett stabilt spindelhus.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag tycker också att vagnarna för X och Y bör sitta "rygg mot rygg". På så vis blir inte vagnarna för Z mer instabila än vad hela portalen är. Genom att integrera hela Z med skenorna så blir även skenorna en del av stabiliteten för Z, istället för att de som nu ligger som en "separat" del, med plattan som bara har till uppgift att styva upp skenorna.

Nackdelen är att Z blir tyngre, som iof. kan uppvägas med motvikter och fjädrar men accelerationen sänks. Men jag tror nog du föredrar stabilitet framför hög acc.
krille356

Inlägg av krille356 »

Har inte hunnit jobba så mycket på CNC fräsen på sista tiden, varit mycket annat som jag varit tvungen att prioritera :roll:

Har fått gjort lite i dag i alla fall, all stenen är nu torkad och packad i fyra flyttlådor. Lär inte gå att lyfta dem men de verkar hålla bra så länge de får stå stilla på golvet.

Har även börjat rita om spindelfästet och spindelhuset ytterligare en gång, denna gången testar jag hur det skulle kunna bli om man gör båda delarna i E/G.
krille356

Inlägg av krille356 »

Har en första grovritad design framme på spindeln i EG, ska bli spännande att se vad ni har för åsikter om detta förslaget.

Blir det :tumupp: eller :tumner: :humm:

Hålen 1 i bilden nedan är för att man ska kunna skruva fast vagnarna när man monterar spindelhuset.
S_image1.jpg
Från sidan, blir något mer utstick från portalen men i gengäld tycker jag att det ser stabilare ut.
S_image2.jpg
Som ni ser har jag nu monterat skenorna på spindelhuset för att öka stabiliteten, att vagnarna inte sitter längre isär är en kompromiss.
Plattjärnet som går över monteringshålen är 20mm tjockt.
S_image3.jpg
Blir mindre plats i spindelhuset med denna designen, alla EG "väggar" är 50 mm tjocka förutom baksidan som är 40mm för att hålla nere utsticket.
S_image4.jpg
Vy uppifrån.
S_image5.jpg
Snett bakifrån.
S_image6.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:tumner:
Motivation
Du har Z på tok för långt ut från portalen

Annars :tumupp:
Skriv svar