Billigt PC-oscilloskop
Billigt PC-oscilloskop
Hej.
Är i behov av ett enkelt oscilloskop. Har sökt runt lite på forumet och finner att den allmänna uppfattningen är att PC-beroende oscilloskop i regel är ren skit. Rekommendationen brukar vara att köpa ett bättre begagnat "riktigt" oscilloskop.
Jag förstår detta. Dock måste jag poängtera att den åsikten stämmer bra för någon som huvudsakligen pysslar med elektronik. Jag pysslar huvudsakligen med motorer, där elektroniken bara utgör en liten del av helheten. Oscilloskopets prestanda är mindre viktig, av större vikt är att det är lätt att ha med sig och att man inte behöver 230V-matning.
Kraven jag ställer är låga, signalerna som skall mätas ligger i regel inte över 10 Hz. Egentligen kanske overkill att använda oscilloskop överhuvudtaget, men jag har en känsla av att grafisk representation är bättre än att försöka tyda det flackande värdet man får på multimetern..
Min fråga är, skulle ett Kina-USB-oscilloskop för ett par hundringar klara av sådana enkla mätningar?
Är i behov av ett enkelt oscilloskop. Har sökt runt lite på forumet och finner att den allmänna uppfattningen är att PC-beroende oscilloskop i regel är ren skit. Rekommendationen brukar vara att köpa ett bättre begagnat "riktigt" oscilloskop.
Jag förstår detta. Dock måste jag poängtera att den åsikten stämmer bra för någon som huvudsakligen pysslar med elektronik. Jag pysslar huvudsakligen med motorer, där elektroniken bara utgör en liten del av helheten. Oscilloskopets prestanda är mindre viktig, av större vikt är att det är lätt att ha med sig och att man inte behöver 230V-matning.
Kraven jag ställer är låga, signalerna som skall mätas ligger i regel inte över 10 Hz. Egentligen kanske overkill att använda oscilloskop överhuvudtaget, men jag har en känsla av att grafisk representation är bättre än att försöka tyda det flackande värdet man får på multimetern..
Min fråga är, skulle ett Kina-USB-oscilloskop för ett par hundringar klara av sådana enkla mätningar?
Re: Billigt PC-oscilloskop.
> Oscilloskopets prestanda är mindre viktig, av större vikt är att det är lätt att ha med sig och att man inte behöver 230V-matning.
Är det inte krångligt att släpa runt på en dator?
Vad för motorer, och vilket spänning?
De billigare USB-oscilloskopen brukar ha begränsad inspänning, och jag undrar vad som händer ifall du skulle råka koppla fel på något vis, då kanske datorn ryker.
Jag tycker låter det som att du skulle ha nytta av en begangad scopemeter, eller någon asiatisk kopia av scopemeter. Dessa finns från 100 USD på eBay.
Är det inte krångligt att släpa runt på en dator?
Vad för motorer, och vilket spänning?
De billigare USB-oscilloskopen brukar ha begränsad inspänning, och jag undrar vad som händer ifall du skulle råka koppla fel på något vis, då kanske datorn ryker.
Jag tycker låter det som att du skulle ha nytta av en begangad scopemeter, eller någon asiatisk kopia av scopemeter. Dessa finns från 100 USD på eBay.
- SeniorLemuren
Har inte kollat på forumet, men om den allmänna uppfattningen är att det är skit, så får jag väl bidra med min bedömning som är positiv och bygger på erfarenhet av båda fallen. Jag köpte för en tid sedan ett PC-oscilloskop här på forumetsom jag kopplat till en liten14" urgammal laptop som inte dög till någonting annat. hela paketet är mindre och lättare än ett ordinärt oscilloskop. Kan vara så att de negativa omdömena kommer från folk som tror utan att ha veta, (ganska vanligt).beavy-o skrev:Hej.
I ett av mina gamla jobb hade jag tillgång till proffs-oscilloskop i en prisklass som jag aldrig kommer i närheten av och självklart så fanns där möjligheter och prestanda som vida överstiger mitt nuvarande "fattigmans-oscilloskop". Men vad som är VIKTIGT att tänka på är vad man förväntar sig av sitt oscilloskop.För mig som fibblar på amatörnivå duger det mycket bra med ett PC-oscilloskop av den typ jag köpte mycket billig.

-
DSO nano v2 annars? har ett sånt själv när jag gör lättare jobb. Sen har jag ett sk riktigt vid min lilla elektronikhörna.
(DSO Nano v2)
(DSO Nano v2)
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Håller med SeniorLemuren, har en liknande Velleman kopplad till ett gammalt lik till laptop och det fungerar. OBS dessa är med PARALELL PORT
Jag skulle avråda från datorbaserade oscilloskop. Mest pga....att...då behöver man en åbäkig dator. Den tar tid att starta, den tar upp utrymme på bänken.
Håller helt med om att ett DSO-nano är rätt val som första enkelt oscilloskop. Jag har ett fullstort, som jag sällan använder pga att det är för stort. Den där femhundringen som ett DSO-nano kostar är inte mycket. Gå in på ebay, sök på det så hittar du.
Håller helt med om att ett DSO-nano är rätt val som första enkelt oscilloskop. Jag har ett fullstort, som jag sällan använder pga att det är för stort. Den där femhundringen som ett DSO-nano kostar är inte mycket. Gå in på ebay, sök på det så hittar du.
Instrumentet kommer mest användas till att felsöka i styrsystem i bilar med elektronisk bränsleinsprutning. Ang. dator i bilen så är ju i min värld laptopen mycket smidigare än en 230-skarvsladd
Fint att kunna mäta under färd också.
Seniorlemuren och Tecno: Kul att höra positiva åsikter också
Huruvida ett instument duger eller ej beror ju helt på vad man tänker använda det till.
Scopemeter och DSO Nano ser onekligen väldigt trevliga ut. Nackdelen är väl att de prismässigt smyger sig upp mot ett "riktigt" begagnat oscilloskop. Ser ju dock betydligt mer gedigna ut än de billigaste USB-oscilloskopen, och det är nog bra om det ska vistas i bilmiljö. WAF:en är ju dessutom betydligt högre på DSO än ett gammalt analog"skåp"
Tack för synpunkter och tips!

Seniorlemuren och Tecno: Kul att höra positiva åsikter också

Scopemeter och DSO Nano ser onekligen väldigt trevliga ut. Nackdelen är väl att de prismässigt smyger sig upp mot ett "riktigt" begagnat oscilloskop. Ser ju dock betydligt mer gedigna ut än de billigaste USB-oscilloskopen, och det är nog bra om det ska vistas i bilmiljö. WAF:en är ju dessutom betydligt högre på DSO än ett gammalt analog"skåp"

Tack för synpunkter och tips!

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vill du vara obereoende av 'två-hål-i-väggen' så är ju USB eller nano typ det som gäller.
Re: Billigt PC-oscilloskop
Finns något aj-fån oscilloskop för 400 USD också någonstans bland trådarna.
En fördel som PC oscilloskop har över den integrerade varianten är att man kan sampla långa sekvenser och spara dom på hårddisk. Om man t.ex behöver 50 Msps över en timme
En fördel som PC oscilloskop har över den integrerade varianten är att man kan sampla långa sekvenser och spara dom på hårddisk. Om man t.ex behöver 50 Msps över en timme

fruit-phone med scope är ju helt klart coolt, men inte ett alternativ för mig av principskäl 
jag har nog mer eller mindre bestämt mig för ett DSO
Edit:
Beställning lagd, en sexhundring blev det med frakt från UK. Gick att få tag på billigare, men det kändes ändå värt att slippa leveranstid från Asien samt tullrisk osv..
Blev en V1, hårdvaruversion 1,6 mest pga att den var billigast och mest tillgänglig.
Stort tack för hjälpen allihopa!

jag har nog mer eller mindre bestämt mig för ett DSO

Edit:
Beställning lagd, en sexhundring blev det med frakt från UK. Gick att få tag på billigare, men det kändes ändå värt att slippa leveranstid från Asien samt tullrisk osv..
Blev en V1, hårdvaruversion 1,6 mest pga att den var billigast och mest tillgänglig.
Stort tack för hjälpen allihopa!

- grapetonix
Har svårt att rekommendera DSO-Nano. Triggningen tycktes inte fungera för något annat än väldigt simpla vågformer på det ex jag prövade. Men det kanske rättats till i mjukvara nu...
Jag har ett PicoScope USB som jag är väldigt nöjd med. Mjukvaran är riktigt bra. Det hela har gått som en klocka i minst fem år nu.
Deras enkanaliga 2104 / 2105 har hela elektroniken inbyggt i probskaftet som man ansluter till USBn. Kostar EUR 150+ moms? på deras hemsida.
Jag har en tvåkanlig burk som heter 3204 om jag minns rätt. Gick på runt 5000:-
Deras enkanaliga 2104 / 2105 har hela elektroniken inbyggt i probskaftet som man ansluter till USBn. Kostar EUR 150+ moms? på deras hemsida.
Jag har en tvåkanlig burk som heter 3204 om jag minns rätt. Gick på runt 5000:-
Firmwaren är ju open source. Verkar ha kommit någon fristående version som ska vara betydligt bättre än "orginal" dito.grapetonix skrev:Har svårt att rekommendera DSO-Nano. Triggningen tycktes inte fungera för något annat än väldigt simpla vågformer på det ex jag prövade. Men det kanske rättats till i mjukvara nu...
Jag tror ett enkelt osilloskop baserat på vanliga röda lysdioder
skulle få dig att bli nöjd. Du kan driva det direkt från bilbatteriet
eller ett annat batteri. Perfekt att ha i bilen.
ELEKTOR hade ett sånt projekt för några år sedan. Annars
finns många ritningar på nätet.

skulle få dig att bli nöjd. Du kan driva det direkt från bilbatteriet
eller ett annat batteri. Perfekt att ha i bilen.
ELEKTOR hade ett sånt projekt för några år sedan. Annars
finns många ritningar på nätet.