Tjena
Jag blev ombedd att kika på ett värmesystem som krånglade lite. Det sitter då en automatisk motorshunt som styrs från en låda som ser ut ungefär som en dygnstimer fast har mer ryttare såklart. Det är säkert någon form av konventionell veckotimer. Vet ej märke och beteckning på den men skall kolla upp det. Den har ingång för 1st utomhusgivare och 1st framledningsgivare som är inkopplade och en kabel som går ut till shuntventilen. Den sitter i en offentlig lokal som är uppvärmd ca 2 timmar två dagar i veckan. Tydligen vid ett par tillfällen hade shunten inte öppnat trots att programmet var inställd på att den skulle värma vilket såklart gjorde att det kallt i lokalen då den skulle användas.
Jag har aldrig sysslat med den här typen av styrningar förut och skulle därför be om lite felsökningstips. Jag anar att det säkert kan bero på flera saker... Jag förmodar att om tex det är fel på utomhusgivaren/avbrott och detta faller åt det hållet att styrningen tror det är varmt ute så stryper den, eller om samma sak händer på framledningsgivaren då den tror att vattnet är varmare än vad det är och därför aldrig öppnar. Vad är det för typ av signal mellan motorn och utgången på uret? Är det ett typ av servo?
Tacksam för all input då jag är lite ny på det här området.
Hade gött !
Vad är det för typ av signal på ett veckour? (nu med bilder)
Vad är det för typ av signal på ett veckour? (nu med bilder)
Senast redigerad av Fritzell 4 januari 2012, 20:21:13, redigerad totalt 1 gång.
Re: Vad är det för typ av signal på ett veckour ?
Jag har sett nått dylikt i gamla lokaler förut.
Då var det ett veckour med växlande kontakt som gick till två termostater.
(NO = underhållsvärme 10 grader, NC = bruksvärme 20 grader)
COM gick till kontaktorn för värmen.
Du får nog försöka rita ihop nån form av kopplingsschema för att man ska se ordentligt, men dom där gamla installationerna är oftast mycket mera basic än dom ser ut
Då var det ett veckour med växlande kontakt som gick till två termostater.
(NO = underhållsvärme 10 grader, NC = bruksvärme 20 grader)
COM gick till kontaktorn för värmen.
Du får nog försöka rita ihop nån form av kopplingsschema för att man ska se ordentligt, men dom där gamla installationerna är oftast mycket mera basic än dom ser ut
-
- Inlägg: 6486
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Vad är det för typ av signal på ett veckour ?
Till motorn ger den bara spänning en kort stund om det finns ett tempfel mellan önskad och varande temperatur. Är det för låg temp ska motorn öppna, och om det är för hög temp stänga. Motorn får spänning ca 1 sek sedan väntar systemet ca 1 minut och ser om utående temp har ökat tillräckligt. Om inte ger den lite mera till motorn, väntar etc.
Har systemet någon inställning av tempkurvor, tempförskjutningetc?
Har systemet någon inställning av tempkurvor, tempförskjutningetc?
Re: Vad är det för typ av signal på ett veckour ?
Hej och tack för svaren !
Här kommer lite bilder på installationen. Borde förstås ha skruvat upp locket på styrningen också men jag glömde bort detta (var ganska stressigt när jag tog bilderna)
http://www.paradisgardens.se/schelinstu ... C03134.JPG
http://www.paradisgardens.se/schelinstu ... C03135.JPG
http://www.paradisgardens.se/schelinstu ... C03136.JPG
http://www.paradisgardens.se/schelinstu ... C03137.JPG
http://www.paradisgardens.se/schelinstu ... C03138.JPG
Vad jag kunde se är det tre trådar anslutna + jord. Nu verkar den inte öppna överhuvudtaget när den skall. Man hör att det klickar om något relä inne från styrningen. Tilläggas skall att shunten går rätt trögt att dra runt på manuell. En annan kille trodde att det är själva shunten som har kärvat ihop. Hur lätt/trögt skall dessa gå?
Här kommer lite bilder på installationen. Borde förstås ha skruvat upp locket på styrningen också men jag glömde bort detta (var ganska stressigt när jag tog bilderna)
http://www.paradisgardens.se/schelinstu ... C03134.JPG
http://www.paradisgardens.se/schelinstu ... C03135.JPG
http://www.paradisgardens.se/schelinstu ... C03136.JPG
http://www.paradisgardens.se/schelinstu ... C03137.JPG
http://www.paradisgardens.se/schelinstu ... C03138.JPG
Vad jag kunde se är det tre trådar anslutna + jord. Nu verkar den inte öppna överhuvudtaget när den skall. Man hör att det klickar om något relä inne från styrningen. Tilläggas skall att shunten går rätt trögt att dra runt på manuell. En annan kille trodde att det är själva shunten som har kärvat ihop. Hur lätt/trögt skall dessa gå?
Re: Vad är det för typ av signal på ett veckour ?
De skall gå mycket lätt att vrida, troligen har den kärvat (mycket vanligt fel).
Du kan lägga lämplig spänning på öppna resp minska-anslutningarna och se om det händer nånting.
Du kan också skruva av motorn och se om den rör sig.
Obs, koppla bort reglercentralken innan du gör detta, och kontrollera vilka spänningar motorn skall ha
I reglercentralen sitter det några PID-regulatorer, förmodligen byggda av några LM324.
Tiduret ändrar återkoppling och förstärkning på dessa PID-regulatorer, inget annat.
Elektroniken sköter relät för drivning av motorn
För att tvångsköra den så kan du ställa den i "Solläge" skicka upp kurvan och dagshöjningen till max, så skall den öppna.
Ställer du den i nattläge och drar ned nattsänkning och kurva till min, så skall den stänga.
Du kan lägga lämplig spänning på öppna resp minska-anslutningarna och se om det händer nånting.
Du kan också skruva av motorn och se om den rör sig.
Obs, koppla bort reglercentralken innan du gör detta, och kontrollera vilka spänningar motorn skall ha
I reglercentralen sitter det några PID-regulatorer, förmodligen byggda av några LM324.
Tiduret ändrar återkoppling och förstärkning på dessa PID-regulatorer, inget annat.
Elektroniken sköter relät för drivning av motorn
För att tvångsköra den så kan du ställa den i "Solläge" skicka upp kurvan och dagshöjningen till max, så skall den öppna.
Ställer du den i nattläge och drar ned nattsänkning och kurva till min, så skall den stänga.
-
- Inlägg: 45
- Blev medlem: 19 juni 2010, 23:09:10
- Ort: Göteborg
Re: Vad är det för typ av signal på ett veckour? (nu med bil
Det är en ren I-regulator som sitter i burken
Kopplingsuret växlar mellan dag/natt kurva =paralellföskjutning av börvärdes kurvan.
Blå ryttare=Natt,Röd ryttare =Dag
Data blad hittar du här
http://www.veab.se/docs/Doc196.pdf
Motorventilen kan du lätt provköra genom att lägga spänning på Y1 &N ,Y2 ej ansluten
så skall den gå åt ena hållet.
Spänning på Y2-N sågår den åt andra hållet ( Y1 ej ansluten.
Det röda vredet skall naturligtvis stå i AUTO läge.
Vilken spänning du skall ha är det som står på motorn.
När motorn går så ser man knappt att hand-manöver vredet rör sig.ca 5 min för 180 grader. Tålamod krävs.
Givarna är NI-1000 element dvs 1000 ohm vid 0 GradC så det är bara att ohm-mäta dem.
Temp-Ohmtal sambandet får du googla på.
Kopplingsuret växlar mellan dag/natt kurva =paralellföskjutning av börvärdes kurvan.
Blå ryttare=Natt,Röd ryttare =Dag
Data blad hittar du här
http://www.veab.se/docs/Doc196.pdf
Motorventilen kan du lätt provköra genom att lägga spänning på Y1 &N ,Y2 ej ansluten
så skall den gå åt ena hållet.
Spänning på Y2-N sågår den åt andra hållet ( Y1 ej ansluten.
Det röda vredet skall naturligtvis stå i AUTO läge.
Vilken spänning du skall ha är det som står på motorn.
När motorn går så ser man knappt att hand-manöver vredet rör sig.ca 5 min för 180 grader. Tålamod krävs.
Givarna är NI-1000 element dvs 1000 ohm vid 0 GradC så det är bara att ohm-mäta dem.
Temp-Ohmtal sambandet får du googla på.
Re: Vad är det för typ av signal på ett veckour? (nu med bil
Fantastisk support, TACK för svaren. Skall testa detta!