dubbelsidig PCB, Kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
choppertony

dubbelsidig PCB, Kretskort

Inlägg av choppertony »

Hej och Gott nytt ÅR.Efter en tuff höst med husförsäljning mm,mm så är det snart normalt igen.... Inte bara normalt utan mer fritid och det betyder att man har mer tid för
att lära sig mer elektronik.

Jag är nybörjare och har ritat något enkelt kretskort som en snäll själ här på forumet har fräst ut.
Men det har varit ensidigt. Jag har ett litet projekt med många ic-kretsar, och jag kan inte få det att funka med en sida
då linorna måste korsa varandra för att jag skall lyckas få ihop det.

Jag vill ju inte ha massa kablar som hänger o slänger, utan utnyttja 2 sidor på ett kretskort.
Just nu har jag inget nedladdat PCB program heller nedladdat så jag är öppen för förslag på
mjukvara oxå........ Gratis naturligtvis.

Min fråga är. använder man speciella färger eller layers för att tala om att det är 2 sidor
Finns det någon bra och enkel förklaring för detta lilla problem?

oftast är det linor som måste korsa varandra. så problemet är inte så stort. Men kan man inte så måste man fråga.

Jag funderar på att beställa kort från http://iteadstudio.com/ så det måste ju funka med deras standard oxå....

Och en anna liten sak.... Jag vet inte vad det heter. men om man skall lägga bild eller text på kretskortet
med vita linjer..... Vad kallas det?

mvh // Tony
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: dubbelsidig PCB, Kretskort

Inlägg av 4kTRB »

Elias

Inlägg av Elias »

Eagle cad kan vara praktiskt om du skall beställa kort på http://iteadstudio.com/, dom länkar till Design rule och CAM filer för just Eagle. Men det finns inget som hindrar att man använder andra program.

http://www.seeedstudio.com har en pcb tjänst som verkar vara närmast identisk med den du länkar till, dom har en länk till en guide som förklarar hur man går tillväga för att få "datan" från PCB-caden till gerber-filer som dom kan tillverka efter. Där framgår hur man skiljer på fram och baksida.

Seeedstudio:s PCB tjänst har jag själv använt flera gånger och hittills blivit nöjd.

Det är nog "Silkscreen" du är ute efter, den vita texten på kretskort.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det vita kallas för komponenttryck.

Protte
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

DipTrace finns i en fri version, mycket trevligt program. Produktions filerna har hitintills fungerat OK på Itead.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Tack för tipsen. Jag skall ladda hem någon av mjukvarorna och sedan får jag göra ett litet exempel här och visa, så kanske jag kan få det rätt från början.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

tecno skrev:DipTrace finns i en fri version, mycket trevligt program. Produktions filerna har hitintills fungerat OK på Itead.
+1 på diptrace.
Skriv svar