Mach 3 fråga

Ragge83

Mach 3 fråga

Inlägg av Ragge83 »

Jag har precis skaffat mig en lillasyster och kör bara lite i luften för att lära mig. Använder mig av Mach3 och deras Lazycam för g-koderna.
Jag har ritat ut en cirkel som jag ville fräsa ut i 3 olika lager (höjdfräsningar). När jag kör igång mach 3 och kör igång programmet så letar fräsen upp stället
där cirkeln ska vara sen börjar spindeln gå ner riktigt sakta under en lång tid tills jag stänger av. Krånglar det för mig pga av att jag ställt in cutting lagrerna fel eller vad är det som jag gör fel tror ni?
Jag menar fräsen borde ju leta upp det första fräslagret nästan lika fort som den letar upp vart själva cirkeln ska fräsas.

Det är svårt att beskriva problemet bra då jag inte kan så mycket ännu.. Jag tackar för alla input jag får.
X-IL
EF Sponsor

Re: Mach 3 fråga

Inlägg av X-IL »

Har aldrig pysslat med LazyCam, men det är nog där du ska leta ditt fel (om du kan jogga Z med normal takt i Mach3). Där du gör din maskinoperation kan du nog ställa in hastigheten för Z-ner.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Snabbspolade en av videorna på Artsofts sida, Plunge Feed ska det nog heta det du ändrar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det är säkert Plunge Feed som X-IL säger, ja.

Ett tips till nästa gång, skriv gärna med G-koden som CAM-programmet genererat, så är det lättare för oss att se vad som faktiskt händer.
labmaster

Inlägg av labmaster »

När man pysslar med CNC kan det vara bra att lära sig lite CNC-programmering innan man börjar använda program som skapar G-kod. Då lär man sig vad de olika G-koderna betyder vilket leder till att man kan läsa och förstå koden som programmen skapar. Det är även bra att lära sig att fräsa lite manuellt med fräsen också innan man börjar ty då får man en känsla för hur det fungerar.

Nåväl, i programmet som skapar G-kod finns det säkert möjlighet att ange två matningshastigheter för respektive verktyg eller maskinoperation, en för axiell fräsning i Z-led och en för radiell fräsning i X/Y-led. Det brukar även finnas en parameter där man kan ange vilken höjd Z skall ha innan den börjar mata ned verktyget i arbetsstycket. Det bör även finnas en höjd på Z där maskinen kan köra snabbmatning utan att krocka med fästanordningar och andra saker.

Så här kan G-koden se ut:

Kod: Markera allt

%
G0 Z30 (Sätt Z så att verktyget inte kan krocka med fästanordningar)
G0 X100 Y100 (Gå till startpunkten)
G0 Z0.3 (Sätt Z 0,3mm ovanför arbetsstycket med snabbmatning)
G1 F70 Z-0.5 (Sätt Z till första skärdjupet)
...
G0 Z30 (Sätt Z så att verktyget inte kan krocka med fästanordningar)
G0 X0 Y0 (Kör hem)
M30
%
Observera att jag inte tagit med den inledande koden som måste finnas med och att ovanstående programsnutt kräver att du tangerar fräsen mot arbetsstyckets ovansida och nollställer Z.
Ragge83

Inlägg av Ragge83 »

Tack för infon alla det kommer säkert att hjälpa mig nu när jag kommer hem och ska testa. Får läsa på mera om just lazycam och baskunskaperna men det är lätt att bli ivrig :p hehe..
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är inte så att du genererat kod i tum men kör metriskt i Mach3? Då går det långsamt, men då skulle väl iofs XY också göra det.
Ragge83

Inlägg av Ragge83 »

Det är nu fixat det var "plunge speed" som var fel inställt :roll: tackar för hjälpen ännu en gång..
Skriv svar