Retrofit Värnamo U-1NC
Re: Retrofit Värnamo U-1NC
SolidState relän innehåller halvledare (tyristor, FET) så summer fungerar inte, annan liten egenhet SSR brukar ha är att med inkopplad matning, ingen styrspänning och utan last inkopplad är utgången spänningsatt men orkar bara driva mätinstrumentet.
Aha okej är det så
Testade nyss och ohm mätte och då fick iaf lite värden på att alla tre faser funkar.... C 13 ohm B 14 ohm och A 15 ohm 

Glöm inte att hålla koll på tempen på solidstate relät, kör man lite effekt genom dom blir dom ganska varma så montera dom gärna på kylfläns eller med bra termisk kontakt till ex. apparatlådan.
Finns även SSR med inbyggt relä som tar lasten efter halvledaren "slutit" som går betydligt kallare.
Finns även SSR med inbyggt relä som tar lasten efter halvledaren "slutit" som går betydligt kallare.
Planerar och sätta dom med kylpasta mot monteringsplåten och slippa bort färgen innan för full kontakt
Hoppas det räcker....

Senast redigerad av Terho 2 januari 2012, 19:19:53, redigerad totalt 1 gång.
Började riva ner Z axeln i dag för att ta reda på vad det är för typ av låsning och ta reda på varför z axelns kulskruv snurrar hackigt när man snurrar den med en tång....
Var beredd på det värsta med verktygs låsningen och det har skrämt mig i veckor hur det ska lösa det med dragtappar!!!! Men vad pinsamt det vart efter jag tog ur den översta muttern
Ja ni ser på bilderna.... Långt i från en avancerad fjäderspänning

Var beredd på det värsta med verktygs låsningen och det har skrämt mig i veckor hur det ska lösa det med dragtappar!!!! Men vad pinsamt det vart efter jag tog ur den översta muttern

Ja ni ser på bilderna.... Långt i från en avancerad fjäderspänning

Senast redigerad av Terho 2 januari 2012, 22:27:48, redigerad totalt 1 gång.
Lagret till Z axlens kulskruv måste vart för hårt draget.... Men ser ut att ha slitit snett? Lagret är bytt, var inte original så kan bero på att dom inte gjort rent ordentligt.... Blir och byta på bägge sidorna och hoppas det blir och snurra på bra igen 

Men en sak fattar jag inte.... Dom har nästan kletat in allt i fett! Kulskruven osv osv när det har funnits en gejder oljeslang upp
den slangen är den längsta och jag har bytt den nyss men har märkt att det är svårt och få upp oljan dit då den är så lång.... Kanske dom har öst in kullager fett för att det har vart svårt och få dit oljan? iaf verkar det inte vara mycket glapp på kulskruven tur nog 

Men en sak fattar jag inte.... Dom har nästan kletat in allt i fett! Kulskruven osv osv när det har funnits en gejder oljeslang upp

Kört fast lite
MPGn har com port och fick en strålande idee och köra dom signalerna igenom en adapter DB9 till RJ45 och köra cat5e kabel men när ja fick adaptern var den i delar och man ska pilal i alla stift själv in i db9 kontakten.... Hur ska ja koppla?
Hittade på en länk men.....
http://www.google.se/imgres?q=DB9+femal ... =134&ty=56
På en annan sida hittade jag en som skrivit att dra rakt 1-1 2-2 3-3 4-4 5-5 6-6 7-7 8-8 och skippa 9 i db9 så ska de funka.... Vad är riktigt?

MPGn har com port och fick en strålande idee och köra dom signalerna igenom en adapter DB9 till RJ45 och köra cat5e kabel men när ja fick adaptern var den i delar och man ska pilal i alla stift själv in i db9 kontakten.... Hur ska ja koppla?
Hittade på en länk men.....
http://www.google.se/imgres?q=DB9+femal ... =134&ty=56
På en annan sida hittade jag en som skrivit att dra rakt 1-1 2-2 3-3 4-4 5-5 6-6 7-7 8-8 och skippa 9 i db9 så ska de funka.... Vad är riktigt?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Var sitter RJ45:an? Om i pendanten så bör du ju ha information från tillverkaren hur det är kopplat.
Jag har köpt en sådan adapter men inga pinnar var monterade i db9an....
http://parts.digikey.com/1/parts/101900 ... -0000.html
Är en com ports kabel helt rak? eller går det korsat någonstans? om den är rak så kan ja koppla rakt i adaptern sen ploppa i en vanlig nätverkskabel och de ska funka
Är tanken iaf.... Frågan är om 9 behövs i db9 från datorn.... ?
Kanske var en dum idee att gå den vägen
http://parts.digikey.com/1/parts/101900 ... -0000.html
Är en com ports kabel helt rak? eller går det korsat någonstans? om den är rak så kan ja koppla rakt i adaptern sen ploppa i en vanlig nätverkskabel och de ska funka

Kanske var en dum idee att gå den vägen

Jag fattar inte.... Ska du byta kabel på din pendant till en CAT5 och sedan ha denna adapter i "datoränden" för att ansluta CAT5 kabeln till COM-porten på datorn?
Om pendanten har en 9-pol DSUB för anslutning till datorn COM-port måste du ju ha två sådana där adaptrar (hane och hona), en i varje ände med en CAT5 som "förlängning". Koppla då lika i bägge i ändar så spelar det ingen roll om nått är korsat i den, på pendanten, befintliga kabeln.
Om pendanten har en RJ45 med RS232 signalerna i sig så är det som Bengt säger, det måste finnas dokumentation på vilket stift i RJ45 som skall gä till vilket stift i DSUB'en men eftersom jag antar att du redan testat pendanten så måste ju förbindelse mellan den och datorn redan finnas, eller?
Till sist, du kan inte använda den adaptern för att ansluta pendanten till ditt LAN eller nätverksuttag på datorn - OM det mot förmodan var det du tänkt.
Om pendanten har en 9-pol DSUB för anslutning till datorn COM-port måste du ju ha två sådana där adaptrar (hane och hona), en i varje ände med en CAT5 som "förlängning". Koppla då lika i bägge i ändar så spelar det ingen roll om nått är korsat i den, på pendanten, befintliga kabeln.
Om pendanten har en RJ45 med RS232 signalerna i sig så är det som Bengt säger, det måste finnas dokumentation på vilket stift i RJ45 som skall gä till vilket stift i DSUB'en men eftersom jag antar att du redan testat pendanten så måste ju förbindelse mellan den och datorn redan finnas, eller?
Till sist, du kan inte använda den adaptern för att ansluta pendanten till ditt LAN eller nätverksuttag på datorn - OM det mot förmodan var det du tänkt.
Aha är lite seg i huvudet på kvällen för att kunna förklara rätt
Är db9 i bägge ändarna och jag ska ha en adapter i bägge sen en till adapter hona-hona mellan moderkortet och rj45 adaptern. Då drar jag rakt då och hoppas på det bästa
Ska även ha en RJ45 adapter till VGA porten och USB porten

Är db9 i bägge ändarna och jag ska ha en adapter i bägge sen en till adapter hona-hona mellan moderkortet och rj45 adaptern. Då drar jag rakt då och hoppas på det bästa

Ska även ha en RJ45 adapter till VGA porten och USB porten

- tecno
- Kontakt:
Stopp och belägg!
Nu börjar du laborera med nåt som kommer att ge dig en massa huvudvärk!
Hur lång kabel ska du ha från MPG till Datorn (RS-232)
Samma på VGA
Samma på USB
Det finns färdiga långa kablar att köpa, att börja göra kablar längre än vad som finns är bara att glömma.
VGA på en TP kabel NO WAY!
USB en bit men vet inte hur långt det kan fungera
Nu börjar du laborera med nåt som kommer att ge dig en massa huvudvärk!
Hur lång kabel ska du ha från MPG till Datorn (RS-232)
Samma på VGA
Samma på USB
Det finns färdiga långa kablar att köpa, att börja göra kablar längre än vad som finns är bara att glömma.
VGA på en TP kabel NO WAY!
USB en bit men vet inte hur långt det kan fungera
Klart de funkar
Testade nyss med VGA adaptrarna och 5 meter RJ45 kabel och fick bild 1280x768
Då bör de gå bra med db9 porten och skulle usb krångla kan ja ju sätta på en hub med 5v input längst ut....
Kablarna blir ca 5-6 meter st.
Tanken är att signal kablarna ska vara billiga och lätta att byta ut så de fick bli rj45/cat5e om de nu är helt möjligt vet ja inte än men man måste ju testa för att få reda på det

Då bör de gå bra med db9 porten och skulle usb krångla kan ja ju sätta på en hub med 5v input längst ut....
Kablarna blir ca 5-6 meter st.
Tanken är att signal kablarna ska vara billiga och lätta att byta ut så de fick bli rj45/cat5e om de nu är helt möjligt vet ja inte än men man måste ju testa för att få reda på det

- tecno
- Kontakt:
Du får en massa speglingar i bild med den metoden, men tycker du att en skitdålig bild är OK så varför inte. Tips på USB kabel ta en aktiv förlängning på 5m istället.
Min rekommendation är att ta ett kabelkoppel till en KVM switch i önskad längd (USB max 5m) PS/2 max 20m + en RS232 förlängare i önskad längd så har du nåt som signalmässigt fungerar.
Det finns aktiva varianter där man kör med nätverkskabel men det är nåt annat.
Min rekommendation är att ta ett kabelkoppel till en KVM switch i önskad längd (USB max 5m) PS/2 max 20m + en RS232 förlängare i önskad längd så har du nåt som signalmässigt fungerar.
Det finns aktiva varianter där man kör med nätverkskabel men det är nåt annat.