Labbar med diskdrive

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Labbar med diskdrive

Inlägg av 1802 »

Först ville jag styra läshuvudet med datorn. Hittade ett diskmanager program, och läste helt enkelt in div spår. Sedan ville jag prova utan dator. Jordar Ben 12"LED" 16"motor" 18"riktning" 20"step". Ibland är man glad åt att "brytare" inte är stutsfria :-) Ben 8 skall vara en puls. Tror det är den som ger en puls per varv. Men den har jag inte fått att funka :-(. Trasiga drivrar och kanske amiga dito har spökat lite. Nästa steg blir att programera i "DOS debug asm". Dels med vanliga läsrutinerna, men även direkt. Borde inte vara jätteskillnad mellan FDD och PARporten. Nån som har några programmeringstips? Finns FDD i de modernaste datorerna?
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Labbar med diskdrive

Inlägg av Electricguy »

finns inte ens uttag på moderkortet för FDD på mitt snart 2 år gamla kort.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett riktigt roligt och lärorikt sätt att förstå.
Tänk bara vilka fina prylar det finns i en liten akten cd!
Plocka isär utan krav på restfunktionallitet,
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

Inlägg av 6502 »

Har du tänkt läsa data från driven via parallellporten också ? Då kommer Du att behöva en data separators om delar upp data och klockinformationen som finns på disken. Du kan förmodligen hitta den information du behöver i datablad för äldre FDD kontrolkretsar, typ: WD279X. Där finns vågformer och den mesta informationen Du behöver.
1802

Re: Labbar med diskdrive och cdrom

Inlägg av 1802 »

6502: Har inte planerat att använda par porten als. Inte heller läsa eller skriva. Bara styra rörelsen.

Men om nyare datorer saknar både fdd port och par, så får det bli par via usb adapter. Men det behovet har jag inte ännu.

Hamnade på denna http://hdmotion.pingerthinger.com/ vid en maraton ytubbning. Visst borde det gå att få musik med ovan teknik, utan att ta av locket? Och med bara datorns hjälp.

Electricguy: Finns det par på ditt moderkort? Hur många pin i/o har du internt. Tror det är 32 i de äldre men är inte säker.

Hårdvarumässigt sneglar jag på cdenheter med. Släden lockar. Men IDE verkar jobbigare. Om man inte tar styrningen från fdd.... Kanske en "useless machine" med cdrom släden... Styra släden med parporten. 4 st i kvadrat och man kan skjuta ett objekt till önskad plats nästan.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

par? ja du.. det finns ett par SATA, ett par PCI, ett par USB och ett par ljudpluggar....
1802

Inlägg av 1802 »

Electricguy: Har du inte kollat internt? Liknande 16550 eller vad de nu hette förr...

Lödde dit en brytare på sladd till utkastaren, nästan en "useless machine" :)
2 högar disketter. En med en för mycket, och första process testen avklarad.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ingen aning om vad du menar om jag ska vara ärlig. om du talar om vad mer exakt det är du menar så kanske det klarnar.
1802

Inlägg av 1802 »

I/O portarna borde ha nån gemensam krets på moderkortet. Vilken och hur många bitar.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

aha. ingen aning. och jag tänker inte kolla eftersom jag inte finner något intresse i att veta vilken krets det är.
1802

Inlägg av 1802 »

Kan du avslöja märke och typ på moderkortet?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

ASUS M2N68-AM plus
Varför nu det skulle hjälpa. du lär ju absolut inte hitta nåt kopplingsschema eller någon komponentlista till det.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Mja, det finns mycket på nätet, tex denna bild där man enkelt kan läsa vad det står på de flesta kretsar på ditt moderkort:

Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jo det så klart. Men jag förstår ändå inte varför mitt moderkort plötsligt blev intressant.. jag skiter väl i vilket chip som hanterar mina serie och parallelportar och liknande. bara det fungerar.
1802

Inlägg av 1802 »

Var bara nyfiken på vad som fanns på ett halvnytt moderkort. Mitt förra var Asus P4T :vissla: Här har vi kretsen på ditt kort http://faleiter.member.seekic.com/produ ... 12F_S.html . Och se där en 16550 inbyggd :) (som visst var till SERial). Och även :shock: "floppy disk controller" . Jag e tydligen en värre geek än EG ;-) . Får bli en tråd om max antal på I/O pinns nån dag....

Fick en FDD att funka praktiskt, som tänkt teoretiskt. Vilka pin's som tänder LED och startar motor kan skilja mellan FDD. Mätte Volt för att hitta vilka pin's som kan ha betydelse, äve bra för att kolla om man vänt flatkablen rätt :vissla: . Beror nog på hur de är byglade. Nån som har hårdvaru adressena för att tända/släcka FDD LED med datorn?
Skriv svar