Hjälp en gröngöling i blåsvädret

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
GrymmeMannen

Hjälp en gröngöling i blåsvädret

Inlägg av GrymmeMannen »

Jag tänkte börja lödda lite är väldigt ny inom elektronik fronten
har tänkt beställa denna lilla prylen som är ett byggkit
http://www.electrokit.com/blinkande-led ... rkel.42044

även electrokit grundlödningspacket
http://www.electrokit.com/lodset-starter-kit.42616
tror ni detta kan vara en bra början?? tänkte själv på egen hand sen fortsätta lödda något eget.
Vad jag har läst mig till här så är det en del som löddat ihop sina egerna ficklampor kan det vara någon rolig nybörja grej??
eller finns det någon annan kul nybörja grej man kan lödda ihop

gärna tips och förslag :)
Senast redigerad av blueint 30 december 2011, 18:20:00, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: caps
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Re: HJÄLP EN GRÖNGÖLING I BLÅSVÄDRET

Inlägg av SeniorLemuren »

Välkommen till forumet.
Om du enbart vill lära dig löda så kan detta vara en billig start. Men som jag ser det så kanske du borde kolla lite mer efter enkla byggprojekt där även en teoretisk del är inbakad. Att enbart lära sig att löda blir liksom lite grann som att lära sig bläddra i en bok utan att kunna läsa. Här finns en del, men säker är det flera här på forumet som kan ge bra tips.
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

ja jo det är ju så att jag vill ju utvecklas.
jag tackar för ditt tips jag ska kolla närmare på det
Jag vill göra lite mer avancerade prylar i framtiden
Men jag tänkte det kan vara en bra börjande jag inte har jätte goda kunskaper hur man läser ritningar elscheman o.s.v
inter heller hur man läser ut motstånd och kondesatorer.
men tänkte dra en runda till bibblioteket och ser om man hitta en bok om elektronik vet ni någon bra läror bok man kan låna på bibblioteket och läsa på lite?? någon som har nått bra förslag??
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Som i alla andra trådar med lästips för nybörjare så får jag väl rekommendera bokserien Elektronik För Alla. Har några år på nacken men är riktigt bra pedagogiskt skriven och i princip allt gäller idag också, och de finns på de flesta bibliotek :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det finns säkert massor av böcker på biblioteket som handlar om elektronik men leta en bok som handlar om ellära till att börja med istället ty detta är grunden i all elektronik.

Lödövningar görs bäst med en spikplatta som består av en bit spånplatta och små mässingspikar. Det är betydligt billigare än en massa lödövningskit från olika leverantörer. Till detta skall du skaffa en halvmeter kopplingstråd utan isolering samt lika lång kopplingstråd med isolering. Rita ett kvadratiskt rutmönster på spånskivan med 25 mm rutor och slå i mässingspiken där linjerna korsar varandra. Börja med att vira fast den oisolerade kopplingstråden med några varv i spiken som sitter nere i vänstra hörnet. Därefter drar du tråden till spiken omedelbart till höger i samma rad du startade och virar ett varv. Fortsätt till nästa spik i samma rad och vira kopplingstråden ett varv runt spiken. När du kommer till sista spiken i raden går du till nästa rad i samma kolumn som sista spiken i den första raden och virar ett varv varpå du fortsätter till nästa spik åt vänster.

När du virat hela plattan värmer du upp lödpennan, tar fram flussmedel och lödtenn. Flussmedlet skall vara avsedd för lödning i elektronik således skall det inte vara syrabaserat.

Tyvärr har jag ingen bild på hur lödningen på spiken skall se ut för att vara korrekt men det kanske finns någon annan i EF som har en sådan bild eller så letar du på nätet.
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

Jag bor granne med biblioteket så jag ska knalla ner i morgon och låna den boken om det går att få tag i den hoppas det finns lite expriment man kan prova sig fram hadde varit kul :)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Mycket bra video om hur och varför man ska löda rätt:

GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

Alla tips är väldigt uppskattande är den någon som har förslag på något enkelt expriment gärna med lysdioder är det tacksamt har sett diod finklampor kanske skulle vara något att prova att bygga
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Flera bra videor:

Kul projektidéer

http://www.youtube.com/user/kipkay <- Han har några lysdiodsprojekt
http://www.youtube.com/user/photonicinduction :twisted: :vissla:

Enkel elektroniklära (hur komponenter funkar osv.)

EEVBlog är också bra men han tar ofta upp lite mera komplicerade grejer, men han har bra lödtutorials också, och produktrecensioner
http://www.youtube.com/user/eevblog

Flera timmars underhållning 8)

EDIT: Om du vill ha billiga komponentsatser (så man alltid har en komponent av rätt värde) ska du definitivt kolla in eBay. Kanske inte världens bästa kvalite men ack så billigt :)
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

Jag är väldigt tacksam för alla boktips och och youtube klipp med en massa andra tips den där med att göra en egen labbstation hadde varit kul och se några bilder med hur det kunde se ut.
tacka all som har tagit sig tid att besvara en gröngörling som jag är inom elektronik värden.
jag kommer att lägga upp lite bilder sen på mitt första alldra första byggsats som nu är beställd på electrokit
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Om du vill bygga ett eget labbaggregat kan man göra ett enkelt med en LM317 krets. Finns nog mycket info om det också, men dessa videor tycker jag är bra, för han visar från teorin tills det är färdigt.

Denhär killen är ganska go' också.
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

Jag sitter och kolla in youtube länkarna.
mycket intressant faktist jag vet nog vad jag ska bygga efter jag har snickrat ihop min byggsats.
Om jag har beställt tror nog jag är sugen på att bygga en ficklampa jag tar en gammal ficklampa och bygger om.
Den med nya led lampor av något slag helst ska det vara lite kräm i ficklampan ja eller lagom med kräm bättre en vanliga ficklampor men givetvis så ska det ju inte sluka upp batterierna direkt får ju gärna lysa någon timme innan man måste ladda den igen.
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Ha något form av utsug så du inte tär på dina lungor när du löder.
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

Har tyvär ingen ut sug så dom lär nog få vara med man får vell hålla andan medans man löddar XDXD
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Så vida du inte sitter i ett trångt litet utrymme som är helt lufttätt räcker det gott med en liten bordsfläkt som blåser lite över bordet där du löder. :)
Skriv svar