Enklaste sätt att driva liten 8 ohms högtalare från MCU
Enklaste sätt att driva liten 8 ohms högtalare från MCU
Om jag har en mikrokontroller som pwm ut ljud, vad är det bästa/enklaste sätt att driva en liten 8 ohms högtalare? Uteffekt ca 200 mW. Drivspänning 3x1.5V.
Ska in i en leksak så utrymmet är väldigt begränsat. Ljudkvaliteten är inte högsta prioritet, utan enkelhet och möjlighet till batteridrift.
Ska in i en leksak så utrymmet är väldigt begränsat. Ljudkvaliteten är inte högsta prioritet, utan enkelhet och möjlighet till batteridrift.
Re: Enklaste sätt att driva liten 8 ohms högtalare från MCU
PWM till basen av en transistor, som drar PWM rakt genom högtalaren? Med resistor kanske? Skitkvalite, men kanske duger
OP-förstärkare som 2-poligt sallen-key LP-filter och högtalaren på utgången via en konding till jord.
Jag skulle drivit den direkt från I/O via en resistor. Det låter rätt mycket ändå.
Om du kan få PWM (HW/SW?) utgången att bli två komplimentära utgångar
kan då sätta högtalaren mellan utgångarna och få dubbla svinget.
kan då sätta högtalaren mellan utgångarna och få dubbla svinget.
Jag ska testa att sätta den via en resistor direkt på I/O som bearing och sodjan (komplementärt) föreslår.
Dock kan man väl bara sänka/driva ca 30 mA på en pinne så säg att man har en swing på +- 30 mA och en last på 8 ohm.
Vad blir effektutvecklingen i högtalaren? Den borde bli mindre än 0.03*0.03*8 = 7 mW.
Dock kan man väl bara sänka/driva ca 30 mA på en pinne så säg att man har en swing på +- 30 mA och en last på 8 ohm.
Vad blir effektutvecklingen i högtalaren? Den borde bli mindre än 0.03*0.03*8 = 7 mW.
Utop = R * Imax = 8 * 0,03 = 0,24 V
P = Urms^2 / R = (Utop / sqrt(2))^2 / R = Utop^2 / (2 * R) = 0,24^2 / (2 * 8 ) = 3,6 mW
Jag tror att ovanstående ska stämma. För en hörlur kan det nog vara tillräckligt, men för en högtalare beror helt på hur effektiv den är. Antagligen blir det lite låg volym tror jag.
P = Urms^2 / R = (Utop / sqrt(2))^2 / R = Utop^2 / (2 * R) = 0,24^2 / (2 * 8 ) = 3,6 mW
Jag tror att ovanstående ska stämma. För en hörlur kan det nog vara tillräckligt, men för en högtalare beror helt på hur effektiv den är. Antagligen blir det lite låg volym tror jag.
Impedansen 8 ohm är väl en väldigt grov siffra som är starkt frekvensberoende. Kan man verkligen använda den i en effektberäkning?
Fyrkantstoner låter betydligt starkare än sinustoner med samma frekvens.
Fyrkantstoner låter betydligt starkare än sinustoner med samma frekvens.
Nej det kan man egentligen inte göra. En perfekt högtalare är ju en rent induktiv impedans, dvs en spole (vid audiofrekvenser). Den enda reella effekten till högtalaren då är ju den som går åt att flytta membranet fram och tillbaka, samt kopparförluster, resten är reaktiv effekt. Ska man ha "exakta" resultat får man väl mäta antar jag.
Min föregående "beräkning" antar ett resistivt element.
EDIT: Nu när jag tänker på det så antog jag också sinussignal. Fyrkat borde enligt Antax tidigare bli 7 mW.
Om ljudnivån blir för låg skulle jag föreslå ett enkelt push-pull steg med två komplementära småsignalstransistorer ex. BC337 och BC327. Ett sätt att minska övergångsdistorsionen är då att koppla en "lagom" resistor mellan de ihopkopplade basarna till de ihopkopplade emittrarna.
Min föregående "beräkning" antar ett resistivt element.
EDIT: Nu när jag tänker på det så antog jag också sinussignal. Fyrkat borde enligt Antax tidigare bli 7 mW.
Om ljudnivån blir för låg skulle jag föreslå ett enkelt push-pull steg med två komplementära småsignalstransistorer ex. BC337 och BC327. Ett sätt att minska övergångsdistorsionen är då att koppla en "lagom" resistor mellan de ihopkopplade basarna till de ihopkopplade emittrarna.
U = sqr(P * R)
så 200mW och 8 ohm ger 1.26 volt.
Om du skapar ett swing på 1.26 volt som kan ge 160 mA så borde du väl få ut 200mW ?
så 200mW och 8 ohm ger 1.26 volt.
Om du skapar ett swing på 1.26 volt som kan ge 160 mA så borde du väl få ut 200mW ?
Nja, ingen vet hur mycket som kommer ut i det fallet.
Att säga att en högtalare är på 8 ohm är ju lite som att säga att en likströmsmotor är på 10A.
Att säga att en högtalare är på 8 ohm är ju lite som att säga att en likströmsmotor är på 10A.
Hittade en krets som skulle vara perfekt om man bortser från kapslingen. 9 pin bga.
http://se.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=1716073
Kostar ju bara 4 kr så man kan ju alltid göra ett försök...
http://se.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=1716073
Kostar ju bara 4 kr så man kan ju alltid göra ett försök...
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
måste du ha en 8 ohms högtalare då?
Finns det inte modeller bättre anpassade för leksaker?
Swech
Finns det inte modeller bättre anpassade för leksaker?
Swech
Fyrkantstonsljud är ju fruktansvärt jobbigt att lyssna på, så jag tycker att det är bättre ju mindre det låter. Om du kör PWM:en snabbt och skapar mjukare ljudvågor, då är det en annan sak.
Audio Reproduction on
HCS12 Microcontrollers
AN2250 från Freescale innhåller godisbitar om du tänker driva en 8 ohmare direkt
från en utgång.
http://www.freescale.comurl
http://cache.freescale.com/files/produc ... umentation
HCS12 Microcontrollers
AN2250 från Freescale innhåller godisbitar om du tänker driva en 8 ohmare direkt
från en utgång.
http://www.freescale.comurl
http://cache.freescale.com/files/produc ... umentation