Dremmel-kopia med inställbart varvtal.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gimbal

Dremmel-kopia med inställbart varvtal.

Inlägg av Gimbal »

Är det någon som har provat Julas Dremmel-"kopia" med digitalt inställbart varvtal?

se http://www.jula.se/slip-gravyrset-40-delar-010021

Undras om det inställda varvtalet har något med verkligheten att göra, eller är det bara en
digital variant av numrerad trimpott?
PopUnoNkoK

Re: Dremmel-kopia med inställbart varvtal.

Inlägg av PopUnoNkoK »

Min sambo har en sån. Är i alla fall ganska säker på att det är en sån. Hon har graverat en del förut, bara hobby grejjer. Jag har graverat några Whiskeyglas med den.

Regleringen visar inte varvtal. Bara en siffra typ 1-12 eller liknande.

MVH Peter
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Skumt, jag "hittade" den i en tidning där de hade ett test av multislipar dremmel/kopior och där anger de att hastigheten regleras i steg om 100rpm per knapptryck och att de två sista nollorna inte visas. så 08-32 skulle då motsvara 800-3200
(fast antagligen menar de 1000rpm/knapptryck och 8000-32000rpm vilket stämmer bättre med det dokument man kan ladda ner från jula)

Ordet "test" i denna tidning motsvarar möjligen att de läst produktbeskrivning och kanske provkört den lite, så testet i sig gav inte så där jättemycket.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag köpte en liknande för 119:- från Bauhaus står 399:- på hemsidan, men i butikerna har de kampanj eller utförsäljning.

http://www.bauhaus.se/sg-160-ak-multisl ... yrset.html

Min är nog bara effektreglerad till skillnad från Dremels som är återkopplat. Men annars fungerar den lika bra om inte bättre än andra dremelkopior. Kastet är marginellt.

Den förra jag köpte från Clasohlsson gick inte ens runt vid lägsta varv/effekt... Lämnade tillbaka den och fick pengarna tillbaka.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Den du köpte hos CO, det var inte samma typ av varvreglering
med tyristor som Proxxons de har hos elfa? 80-226-19
Fungerar tydligen bara med oreglerad spänning.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag har kört lite med den.
Känns bra och flexslangen är inte dum.
Ta en titt på den här videon på YouTube:

Maskinen ligger längst bort

Skickat från min iPad
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja titta, där ligger den.
En liten fråga, om du ställer den på något värde (tex 10) och sedan stänger av den och slår på den igen. Kommer den då ihåg värdet 10 eller börjar den på lägsta möjliga varvtal varje gång? (det vore lite jobbigt)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Så som jag upplever den startar den om på 800, men det går fint att trissa upp den.
Kan testa mera när jag är hemma!
Just nu är det stent som gäller ;-)
Användarvisningsbild
rjl11

Inlägg av rjl11 »

Jag fick Clas Ohlson´s version med gotech märke för några år sedan, den ser likadan ut som jula´s.
det inställda varvtalet kommer den i håg så länge du inte drar ur kontakten. Varv regleringen
verkar vara en effekt reglering då den inte tar i mer när det går tungt. Har hållit relativt bra, fick svarva kollektorn efter
30 minuters användning för det åt på kolen och var en kraftig ljusbåge i.
De med följande trissorna är inget att ha, det äter mer på dem än i trä och plast.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fräsen skrev:Jag köpte en liknande för 119:- från Bauhaus står 399:- på hemsidan, men i butikerna har de kampanj eller utförsäljning.

Min är nog bara effektreglerad till skillnad från Dremels som är återkopplat. Men annars fungerar den lika bra om inte bättre än andra dremelkopior. Kastet är marginellt.
Jag köpte exakt en sån för 199:- på utförsäljning på bauhaus, tänkte dock sätta ut den på tradera då jag just köpte en annan maskin.

Har inte ens hunnit testa den kan jag tillägga.

Värt att notera är också att alla dremel inte har återkopplad varvtalsreglering, det har bara dom dyrare modellerna.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

rjl11 skrev:det inställda varvtalet kommer den i håg så länge du inte drar ur kontakten.
Det var ju bra.
rjl11 skrev: Varv regleringen verkar vara en effekt reglering då den inte tar i mer när det går tungt.
Det var synd, men man kan väl inte få allt för 299:-

Tanken är väl att ev. sätta den i posy-fräsen då den som jag använder nu emellanåt även skärper sågkedjor, och konstigt nog är den alltid på fel ställe när den ska användas.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Glenn skrev:
Fräsen skrev:Jag köpte en liknande för 119:- från Bauhaus står 399:- på hemsidan, men i butikerna har de kampanj eller utförsäljning.

Jag köpte exakt en sån för 199:- på utförsäljning på bauhaus, tänkte dock sätta ut den på tradera då jag just köpte en annan maskin.

Har inte ens hunnit testa den kan jag tillägga.

Värt att notera är också att alla dremel inte har återkopplad varvtalsreglering, det har bara dom dyrare modellerna.
Då är de bra mycket billigare nu... blir svårsåld för det priset på tradera då =)

Kanske är inte alla Dremel med återkoppling men min hade det; tyvärr sålde jag den vid ett svagt ögonblick. Den var underbar att jobba med i trä då den inte gav upp i varv och heller inte brände pga. för hög hastighet som man måste macka på med på "billigare" för att den ska orka.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nej, dom kostade 199:- på bauhaus i barkarby så sent som för tre dagar sen i alla fall.

Men jag har noterat innan att bauhaus har smått konstig prissättning, speciellt på reasaker, kan variera mellan varuhus och dag för dag.

..Sen är ju traderapriser ett kapitel för sej själv, minneskort kostar ju tex i princip alltid mer än nypriser där.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Testade att köra maskinen igår igen, både i well och MDF.
Den kommer ihåg varvet så länge sladden är i uttaget.
men man får inte belasta för mycket , bra att suga upp spån direkt.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

"well och mdf" Hm, well... :humm:
Sökte på det och hittade mdf wellington, med well menar du alltså en sorts mdf?

Nåja, får nog bli en sådan nästa gång jag passerar Jula.
Skriv svar