Melkers "labb"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Melkers "labb"

Inlägg av Melkutt »

Tänkte skapa en egen tråd om det mesta som händer i mitt lilla "labb"
Tanken är att jag skall samla mina projekt och funderingar på ett ställe, hoppas det e ok för alla.

Som några här kanske har märkt så är jag mer eller mindre ett blåbär inom elektronik, så det brukar ryka till om vart annat när jag exprimenterar.
Men det tillhör juh :)

Kvällens projekt då!

Det började med att jag läste igenom tråden om ett ev labb aggs bygge

Blev då sugen på att bygga ett till, lite kralligare och denna gång med ström reglering.
Rotade runt i sortimentena och hittade 6st IRFP460 20Amp 500v, perfekt!
Sen så var det till att börja läsa div data blad och kolla på hur andra har byggt och sen sätta sig ner och rita ett eget schema.
Kommer inte överens med Eagel än så det finns på papper bara, får scana in det sen när det är färdigt.

Än så länge är det jätte basic, bara några resistorer och 2 pottar men det får utvecklas med tiden.

Lyckades mosa ur 12amp med 2st trissor inkopplade sen så kroknade labb agget som driver denna vanskapelse och trissorna är ännu svala!
Planen är att 3st trissor skall sköta ström regleringen och dom 3 andra skall sköta spänningen.
Sen så har jag inte kommit så mycket längre i planeringen, utan jag bygger efter hand som ideérna ploppar upp.

Lite bilder på det jag har åstakomme
DSC_0038.JPG
Fegade ur lite när jag började kräma på, så jag bytte ut multimeten mot en ananlog historia!
DSC_0039.JPG
DSC_0042.JPG
DSC_0044.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Melkers "labb"

Inlägg av MiaM »

Tips: vissa av de där "krokodilklämma i båda ändarna"-sladdarna är rejält klena och är tveksamma att köra om du tänkt använda ampermeterns hela område upp till 15A. Nu är det väl ingen risk att du eldar upp huset medan du labbar, men det kan vara allmänt bra att veta.

Det vanliga är att man låter samma effekttransistorer sköta både spänningsreglering och strömreglering, kopplat så att man låter den reglering som vill minska "krämen" ut "vinner".
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Re: Melkers "labb"

Inlägg av Melkutt »

Jo jag vet (och har fått erfara) att kablarna är i klenaste laget, dom aggerar endast fixering av kablarna till mätaren.
Hade inge passande kabelskor hemma, där av "lösningen".
Men tack för tipset annars :)

Har du någon länk/schema över hur man kan använda samma transistor till ström/spännings reglering, blåbär som sagt :vissla:
Skriv svar