X2 avstörning - hjälp att förstå?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
markusb
Kontakt:

X2 avstörning - hjälp att förstå?

Inlägg av markusb »

Har nu byggt ännu ett slutsteg och även stoppat i signalstyrt tillslag, dvs en liten krets som mäter audiosignalen in till steget och startar det då signal finns.
Problemet är att bygget slår till och från pga störningar. Behöver avstöra med en kondensator på reläet som styr en 500VA ringkärna.
När steget slår av tar det någon sekund innan det slår till igen. Detta utan signal in!
Kör jag utan ringkärnan tillkopplad så funkar kretsen kanonbra.

Samma krets, bara modifierad så den bryter både fas och nolla.
http://sound.westhost.com/project38.htm

Byggde för många år sedan ett annat steg med samma automatiskt tillslag fast enligt Elliot med enkelpoligt relä.
Kommer ihåg att jag hade samma problem med min labbuppkoppling när detta steget byggdes.
Letade upp mitt schema och ser att jag valde att sätta en 10nF X2 parallellt med kontakten i detta enkelpoliga relä.
Även 1Mohm som urladdning parallellt med kondingen.
Detta steget har funkat kanon och aldrig slagit till/från när det inte ska.

Jag letade nu i mina skrotlådor efter X2 kondingar och hittade diverse kondingar på olika SMPS. Alla dessa ligger parallellt med fas-nolla.

Kretsen jag nu byggt och ska avstöra använder ett dubbelpoligt relä och bryter både fas och nolla till ringkärnan.

Kan jag lägga en 100-220nF X2 parallellt med ringkärnan för att dämpa reläets frånslagsstörningar? Eller måste dessa kondensatorer ligga "över" reläkontakterna?

Förklara gärna utförligt om dessa kondingar och hur man bör koppla dom för att störa av sina hemmabyggen.

Vill ni se kopplingsschema för att förstå hur jag beskriver så säg till!
Användarvisningsbild
Raketost

Re: X2 avstörning - hjälp att förstå?

Inlägg av Raketost »

Sök på "snubber" så hittar du mycket information, tex:
http://en.wikipedia.org/wiki/Snubber
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Tack för tipset.

Felet är åtgärdat och det berodde inte på störningar av reläet. Nu sitter där iaf en X2 220nF som extra störningsskydd.

OT:

Felet var ingångens konstruktion på filterkortet. Höger och vänster line-in går in via var sitt 100k + 220n i serie. Efter det kopplas dom samman på en inverterande ingång på en opamp som funkar som buffer/summerare. Återkoppling från opamp ut till inverterad in med 100k. När matningen bryts till filterkortet lämnar opampen en kort puls negativ spänning (ca 1V på den inverterande ingången) som letar sig ut från ingången via återkopplingen på 100k -> 220n och 100k ingångsmotståndet.
Det var den signalen uppstartkretsen trodde var audiosignal.

Förklaringen kanske är luddig men för den som ev råkar ut för liknande problem kan detta vara något att titta på.
Filtret är en design från linkwitz lab.

Lösningen är att kortsluta insignalen efter dom två 100k ingångsmotstånden till jord.
Det sköts av ett litet relä kopplat till sekundären på trafon som matar kortet. En 1n4007 likriktar och en 47µF glättar parallellt med reläet. Det räcker precis för att det ska hålla öppet med matning och inte klappra.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

I stället för att filtrera signalen i autostarten och få den att ignorera korta störningar så mekkar du dit ett relä.
IOF så har du ju fixat dit en "filtrering" men en baklängeslösning.

Lägg upp schemat så får vi se om det går att göra en helelektronisk lösning.
Vad som behövs är någonstans att det sätts en tid då det inte kan återstarta så allt skräp och elände tagit slut.

Protte
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Jag funderade på om jag skulle modifiera tillslagsautomatiken istället men insåg att det skulle bli så mycket mer jobb.
Att sätta ett relä på signalen påverkar inte audiosignalen negativt på något sätt, inte när det sitter och kortsluter mot jord. Hade det varit i serie med signalen förstår jag att det är mindre lämpligt och att du reagerat på lösningen :)
Denna lösningen gick dessutom fort att genomföra. Reläet och dom två komponenterna är luftlödda och snabbt monterade bredvid filtret med korta skärmade kablar.
Ingången på båda kretsarna är ihopkopplade. Tillslagsautomatiken mäter bara en av audiokanalerna.

Tillslagsautomatiken:
Bild
R5 är ersatt av 1k + 20k trim i serie för ställbar känslighet.
Pad 5&7 är ut till ringkärnan. Parallellt med dessa plintar sitter nu 220nF X2 ||1M (2x470k seriekopplade) bleeder.

Linkwitz transform, fasvridning, LP filter samt nätdel innan modifiering:
Bild

Modifierad LT EQ:
Bild

EDIT: stvafel och tillägg.
markusb
Kontakt:

Inlägg av markusb »

Lägger till mjukstarten för ringkärnan.
Anledningen till alla pads i schemat är att dom används som lödöar då korten sitter monterade på höjden för att spara plats.

Bild

Bild
Skriv svar