Räckvidd på WiFi

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Räckvidd på WiFi

Inlägg av prototypen »

Nu har jag rätat upp alla 3 antennerna så vi får väl se hur det påverkar.

Protte
Johanb

Inlägg av Johanb »

Min gamla Belkinrouter (N-draft) sitter på andra sidan av två st riktiga träväggar (tretex-råspont-isolering-råspont-tretex) och mot den har jag 59/70 i "Link Quality" vid 54 Mb/s och inga problem med tappade paket.
Jag har också monterat "proffsprylar", senast var det ett gäng CISCO AIRONET 1242AG som monterades i elak industrimiljö med mycket stålställningar och plåtväggar/dörrar, betong osv. Prestandan på de prylarna är rent löjligt bra jämfört med många hemmaprylar.
Vad jag vill säga med detta är att det finns många produkter som är rent usla och att man om man hittar "rätt" prylar kan få helt ok täckning om man pysslar lite.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

adent skrev:Jag har nog något liknande räckvidd med mina olika wlan-routrar. Köpte ethernet-över-elnätet-adaptrar för att kunna ha en AP i vardera ändan av huset.
De funkar dock skitdåligt och efter firmware-uppgradering fungerar de ännu sämre, så just nu ligger de bara. Gamla elledningar och knasiga kopplingar bidrar nog...
För det första måste dom sitta på samma fas, för det andra finns det en hel del utrustning som hindrar signalen, framförallt om dom kopplas in nära utrustning med stora kapacitanser - prova koppla ur lite utrustning när du testar.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lysrör?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

mrfrenzy skrev:
adent skrev:Jag har nog något liknande räckvidd med mina olika wlan-routrar. Köpte ethernet-över-elnätet-adaptrar för att kunna ha en AP i vardera ändan av huset.
De funkar dock skitdåligt och efter firmware-uppgradering fungerar de ännu sämre, så just nu ligger de bara. Gamla elledningar och knasiga kopplingar bidrar nog...
För det första måste dom sitta på samma fas, för det andra finns det en hel del utrustning som hindrar signalen, framförallt om dom kopplas in nära utrustning med stora kapacitanser - prova koppla ur lite utrustning när du testar.

Vi har bärfrekvenstelefoner 450kHz någonting och nätfiltret i tv:n tog död på all signal, nåväl ett filter till på sladden vänt bakofram tillät signalen till telefonen.

Protte
j.po
Kontakt:

Inlägg av j.po »

Kolla vilken kanal ni använder, om grannen sänder på samma kanal så stör näten ut varandra, kör ett scanner program och leta efter en ledig kanal
prova t.ex. detta.
http://www.metageek.net/products/inssider/
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Med den räckvidd som WiFi verkar ha så kommer grannens bara halvvägs. I övrigt så är väl några datorer som skulle störa mest, har en ganska störningsfri omgivning, så kallat mitt ute i skogen.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det blev lite bättre med alla antennerna rakt upp, men det fattas ung 3 meter. Får försöka med en mera central plats i huset och strunta i verkstan.

Protte
onilsson

Inlägg av onilsson »

Placeringen av routern är ganska avgörande också, kan hjälpa att flytta på den bara någon meter.
Radiovågorna är ju en form av ljus, och studsar likt ljus på reflekterande ytor (väggar etc). Den mottagna signalen är inte bara den som går raka vägen genom väggar och hinder, utan även signaler som studsat kors och tvärs på vägen fram till mottagaren.
Vet inte riktigt hur det ser ut hemma hos dig, kanske blir för svårt att klura ut med många hinder i vägen, men om du annars försöker tänka dig hur radiovågorna studsar på väggarna från routern fram till mottagaren så kanske du hittar en bättre placering av routern och på så vis täcker in den yta där du vill ha mottagning.
onilsson

Inlägg av onilsson »

mrfrenzy skrev: För det första måste dom sitta på samma fas
Brukar man inte koppla ihop faserna för dessa höga frekvenser det handlar om? Isåfall spelar det ingen roll var man sätter sändare resp. mottagare.
Detta kräver ju dock isåfall att man gör just det, vilket jag antar kräver en elektriker..
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Enligt min erfarenhet är det mest väggtyper som spelar roll. Vissa byggnader i gamla stan är tex hemska och signalen från en ny och pigg 11n-router kan vara död i rummet intill!

Öka sändareffekten - visst, men du måste ändå få iväg paket från datorn som är hörbara i upstreamriktning. Av största vikt är att man skaffar produkter med bra antenner, gärna flera som kan polariseras (riktas) olika.

Räckvidden ökar förstås ytterligare om man även har en bra antenn i datorn. Kolla t.ex. på Tp-Links extremt prisvärda USB-dongel TL-WN722N om ni tvunget måste köra wifi istället för kabel.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag ska flytta router till husmitten och se om jag får lite bättre mottagning längst bort.

Byta antenn.......... på en iPad, nja det tror jag inte.
Jag borde ha den mest transparenta väggtypen, torrt trä sedan 1938, men det är väl en och annan spik.

Protte
onilsson

Inlägg av onilsson »

Bor man i stan med många andra nät att samsas med är polarisering ett effektivt sätt att få bättre effektivitet i sitt nät.
T.ex. "lägga" antennerna ner då de flesta har sina stående upp.
Men för prototypens del som är ensam om etern har detta ingen betydelse så länge sändarantenn och mottagarantenn sitter "på samma håll". I t.ex. en iPad (urk, men det är en annan femma :wink: ) ligger antennen "åt flera håll" och således spelar det mindre roll hur du håller den.

Trä absorberar relativt lite av signalen, och enstaka spik påverkar exakt ingenting då de är små i förhållande till signalens våglängd och inte "märks".

Mitt hetaste tips är att byta ut antennerna på routern (helst alla tre) mot de jag länkat till tidigare eller liknande.
SM3KYH

Spikar är STORA

Inlägg av SM3KYH »

"enstaka spik påverkar exakt ingenting då de är små i förhållande till signalens våglängd och inte "märks"."

Nja, det där stämmer väl inte helt?
Vid 2475 MHz är våglängden ca 12 cm. 2,4GHz LAN ligger mellan 2403-2480 MHz
Därmed är en 60mm "kort" spik faktiskt en halv våglängd lång.
Den är då i resonans och kan ha betydelse i sammanhanget. Alldeles särskilt om routerns antenner är placerade invid stolpe där väggbeklädnad spikats fast kan strålningsdiagrammet påverkas. Hur mycket är en annan historia. En tretumsspik kommer att ha liknande egenskaper.

Ur antennteoretisk synvinkel är alltså spikar av dessa dimensioner inte korta.
onilsson

Inlägg av onilsson »

Ja du har förstås rätt om man tänker på längden på spiket istället för dess bredd jag tänkte på.
Vad jag menade med "exakt ingenting" var just att om vågen "träffar" spiket tvärs över dess bredd (som då är mycket kortare än våglängden) kommer den fortsätta som om spiket inte fanns där över huvud taget.

Men visst, ur vissa vinklar kan även ett spik påverka signalen. Å andra sidan så även om det gör det är det i de flesta fall en så pass liten del av rymden som påverkas att det kan försummas i sammanhanget.
Skriv svar