Passande bärbara datorer till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
blueint
Kontakt:

Re: Passande bärbara datorer till CNC

Inlägg av blueint »

Ett tips för att testa steghastigheten är att läsa från port 0x378 och se hur många läsningar som utförs per sekund.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

blueint, det förutsätter ju att man läser eller skriver på samma sätt som t ex Mach3. I fallet mach så har de ju en speciell drivare som skall klara mer "realtidslik" hantering av porten än vad de vanliga portdrivarna i Windows gör. Mig veterligen finns det inget öppet API till Mach3s drivare, däremot följer det ju med ett litet testprogram för att kolla latency och jitter. Sen är ju steghastigheten bara en parameter i hur snabbt man kan förflytta sin CNC-axel, utväxling mellan stegmotor och skruv samt skruvens stigning är ju minst lika inblandade. jag har fina linjärenheter med 20mm stigning, där går det fort vill jag lova(max 18750mm/min vid 25kHz kernelfrekvens och 1/8steg utan utväxling).

Hur snabbt man kan läsa från parallellporten i ett egenskrivet script/program har nog väldigt lite med hur fort CNC-programvaran kan använda den att göra. Dessutom kan man tänka sig att det faktiskt finns skillnader mellan att läsa och skriva också.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Testprogrammet måste skrivas i C eller assembler för att vara tillförlitligt. Och det är I/O instruktionen som tar mest tid. Skillnaden mellan läs/skriv är negligerbar. I/O tiden ger ett mått på förutsättningarna för all annan programvara.
Möjligtvis kan man trixa till det i BIOS med t.ex PCI/4 eller PCI/3 osv.
boris

Inlägg av boris »

Jag har inte sett så många bärbara datorer med dual core processor med en parallell port.
Här nedan finns dock en på Blocket, modell Fujitsu Lifebook E8310. Processorhastighet på 2.4 Ghz.

Bild
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Kolla om det finns datorer med docka, de brukar ha parallellport.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

Jag är inte så hemma med den elektriska biten vad det gäller cnc men det finns ju Parallellport --> USB så jag förstår inte riktigt problemet.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

USB->Parallellport är mycket ovanligt, de flesta är USB->printer vilket inte alls är samma sak. USB funkar ju fint om man kör smoothstepper, men då överförs inte pulser en och en om jag fattat det rätt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

"USB -> parallellport" är värdelöst för direkt styrning eftersom den saknar låg latens och hög uppdateringsfrekvens. I tillägg så saknas direkt I/O stöd.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Varför följer inte drivarna med utvecklingen?
Borde inte vara superduper svårt att göra en drivare som klarar usb ? Typ en inbyggd smoothstepper i drivaren?
Visst, det kommer att kosta några kronor mera, men det kan det väl vara värt?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det kanske är få tillverkare som både har kunskap om plugins till mach3, USB, Ethernet och kraftelektronik?
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, och "vi" (EMC2/Mach3 användarna) står för en väldigt liten del av sålda steg- och servomotordrivare. Men det FINNS redan en uppsjö produkter med inbyggd motion controller, t.ex MAXONs EPOS (ej för stegmotorer), eller produkter från t.ex JVL. Så det är nog snarare "vi" som, i så fall, behöver anpassa EMC2/Mach3...vilket inte är det lättaste.

Sen är det problemen/utmaningen med att synkronisera flera axlar, det finns såklart lösningar på det bl.a EtherCAT och flera andra "industribuss-standarder" men då börjar det kosta lite och "vi" är väldigt sällan beredda att betala. "Vi" rensar hellre gammla skrivare och sågar MDF.... 8) Dom av "oss" som ÄR beredda att betala för en drivare med integrerat "Mach3 stöd" är, om jag får gissa, försvinnande liten och hälften av gruppen som är kan tänka sig att betala har inte kunskapen att få det att fungera.... (mina egna åsikter).

Om jag är rätt påläst så FINNS det dock en EtherCAT modul för EMC2.

Geckodrive lär ha en G540 (eller G250 rättare sagt) med inbyggd motion controller på gång men hurvida någon kommer "koppla ihop" den med Mach3 eller EMC2 är nog tveksamt med tanke på tidigare erfarenhet av G100. Och återigen, "vi" är en väldigt liten del av marknaden för de här produkterna.
Electronic

Inlägg av Electronic »

Jag hade gärna sett en koppling som fungerar med ethernet. En liten buffer som tar emot ett antal kommandon och rapporterar läge, driftsdata och buffernivå tillbaka. 1 Gigabit/s är väl tillräckligt för att det ska upplevas som tillräcklig realtid.
H.O

Inlägg av H.O »

Kolla DSPMC från VitalSystems. Någon på EF postade en länk till ett OpenSource-projekt härom veckan men då får man nog räkna med att göra det själv - förr eller senare.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det finns ju CNC- / RepRap- drivare som är baserade på arduino. Så får men en seriell port över USB.

Där finns möjligheten att skriva ut direkt från SD-kort. Ska även gå att ansluta med TCP/IP om man har den "skölden".

Fördelen är också att arduino har en stor bas av utvecklare med gemensam billig hårdvara.
boris

Inlägg av boris »

Jag kan lägga till en dator till listan. Den heter IBM X60s. Den är inte testat tillräckligt men så länge
verkar den även bättre än Dell D610, en dator som jag fick bra resultat med.

Här är en video där jag testar acceleration med EMC2 och X60s.
http://www.youtube.com/watch?v=dzvYX4qwfLQ

http://www.youtube.com/watch?v=AcLw97HjP3Y
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar