Visst jag har kollat noga på ditt flotta bygge. Jag håller på med kvadratur-kodaren för spindeln, och en vridskiva med stegmotor kommer på posten snart.
Men tror du inte hob-verktyget behöver fixeras i vridled? I början skall jag fräsa delrin, men det vore kul att kunna köra hårdare saker senare.
Den verkar inte ha koniskt hål. Jag börjar med att svarva till en axel precis som din med en bricka och insexskruv i änden.
I brist på kilspår får man nog helt enkelt köra lite lättare men fler pass. Jag har bara testat i delrin och aluminium med gott resultat, stål är nog en helt annan best!
Du kan ju alltid rita ett sträck med spritpenna på axel och hob innan du börjar köra, så ser du ju om den rört sig.
Andax skrev:I brist på kilspår får man nog helt enkelt köra lite lättare men fler pass. Jag har bara testat i delrin och aluminium med gott resultat, stål är nog en helt annan best!
Du kan ju alltid rita ett sträck med spritpenna på axel och hob innan du börjar köra, så ser du ju om den rört sig.
Bra idé. Så gör jag.
Skall jag fräsa nåt tyngre så skaffar jag nog en snäckfräs med kilspår.
Den kostade 25euro. Den ser oanvänd ut för det syns ingen förslitning på tänderna. Däremot verkar den ha lagrats fuktigt för det verkar som att den har varit lite rostig men stålborstad för att snygga upp.
Det står Zahnradfräser Worm Gear Hob Cutter M 0,7 20° B (Kl 2) i specen.
Är det någon som är bra på att uttyda detta? Det står inget på själva fräsen.
Hur mycket skall jag snedställa rotationsaxlarna mot varandra?