Platt tv som dog
-
Platt tv som dog
Tja. Syrrans man har en Philips flat tv match III Line
FTR 9965 FLAT TV Reciver pixel plus
Är vad som det står på den. Den var en rätt tidig plasma och har fungerat bra. Är en extern låda där allting kopplas in över mm.
Iaf deras unge stod idga och satte på och av tv hela tiden och då dog den plötsligt.
Sätter man på den så lyser dioden grönt för att sedan klicka till och börja blinka rött ända tills man stänger av den eller drar ur sladden. De tror att de har haft den inne för samma fel tidigare när den var ny.
är det Kondensatorerna som har lyft på hatten eller något annat vanligt fel?
Värt att laga? Få ta och skruva isär den efter helgen och titta
FTR 9965 FLAT TV Reciver pixel plus
Är vad som det står på den. Den var en rätt tidig plasma och har fungerat bra. Är en extern låda där allting kopplas in över mm.
Iaf deras unge stod idga och satte på och av tv hela tiden och då dog den plötsligt.
Sätter man på den så lyser dioden grönt för att sedan klicka till och börja blinka rött ända tills man stänger av den eller drar ur sladden. De tror att de har haft den inne för samma fel tidigare när den var ny.
är det Kondensatorerna som har lyft på hatten eller något annat vanligt fel?
Värt att laga? Få ta och skruva isär den efter helgen och titta
Re: Platt tv som dog
Har du provat att googla på ev. modelltypiska fel om nu ägarna tycks känna igen problemet sen den var ny?...
-
Jag har inte sökt något vidare efter vanliga fel. Men det brukar väl vara lite kondensatorer eller elektrolyskondensatorer eller vad de heter som brukar hälsa hem?
Från att man trycker på knappen och det lyser grönt i ca 10 sekunder så hoppar den över till rött och blinkar. kanske går läsa ut en felkod via den?
jag tror ej att 'recivern' är trasig då den varken blinkar eller gör några ljud ifrån sig men vad vet ja. typ alla kommunikation sker ju genom den
Från att man trycker på knappen och det lyser grönt i ca 10 sekunder så hoppar den över till rött och blinkar. kanske går läsa ut en felkod via den?
jag tror ej att 'recivern' är trasig då den varken blinkar eller gör några ljud ifrån sig men vad vet ja. typ alla kommunikation sker ju genom den
- zekkexavior
Inte konstigt att den dog om den blev platt! LOL
(ursäkta kladdet, men det är ju faktiskt Jul!)
(ursäkta kladdet, men det är ju faktiskt Jul!)

Tyvärr så är det inte värt att fixa, troligen skapade det konstanta på/av tryckandet stora strömspikar som slog sönder delar av elektroniken i nätdelen och i styrkretsarna för teven.
E bara att hänga upp på en stolpe och skjuta på med valfritt vapen och köpa en ny teve.
E bara att hänga upp på en stolpe och skjuta på med valfritt vapen och köpa en ny teve.
-
Har hittat lite info om felet.. Kan vara väldigt billig lagat. ska försöka stressa igång den med av på sättning för att konstatera att det är samma fel. även öppna upp och se på kretskortet om det är de komponenterna som jag åtleder felet via. antagligen bara bygla förbi eller lägga ner 50kr på nya komponenter och testa.
-
Hittar inte exakt min modell på nätet men andra väldigt snarlika modeller och nätdelar. där nämns 3 kondingar som sägs vara fel i de flesta fall. annars så näms det två andra som jag inte lyckats klura ut vilka de menar. Har tittat över kretskortet och jag ser inga fel mer än att det är lite dammigt.
Sätter man på tv går det ca 10sec innan det blinkar rött konstant.
Får ingen bild överhuvudtaget och det klickar till i tv'n när den byter läge etc.
Värt att testa byta dessa tre kondingar som nämns och chansa? handlar om ett par kronor isf.
Sätter man på tv går det ca 10sec innan det blinkar rött konstant.
Får ingen bild överhuvudtaget och det klickar till i tv'n när den byter läge etc.
Värt att testa byta dessa tre kondingar som nämns och chansa? handlar om ett par kronor isf.
-
Tror jag har lokaliserat felet till tv'n och inte till boxen då den verkar hoppa igång. snackas lite där imellan men drar man ut kablen i mellan och sätter in så tycker jag att skärmen inte vill hoppa igång och således hoppar in i något felsäkert läge.
ska nog testa byta de tre kondensatorerna. eller går det kanske rent utav att bygla förbi bara?
ska nog testa byta de tre kondensatorerna. eller går det kanske rent utav att bygla förbi bara?
Måste skriva lite här.. jag har en Luxor 32" LCD med nästan lite samma fel, den är 3år och för ett halvår sen så slutade den funka tvärt, nu när jag sätter i sladden så blinkar lys dioden och i takt med att den blinkar så klickar det lite lite i högtalarna.. händer inget mer än så, går alltså inte att he på eller av på fjärren.. detta kommer direkt sladden kommer jacket och försvinner såklart när man drar ur sladden... skulle vara bra om den gick att laga för den är faktiskt bara ett par år..
Om intresse finns för bra tips om min tv så kan jag göra en egen tråd.. eller om det är samma fel på min som på tv:n som denna trådskapare har.. fast han har plasma o jag LCD

Det klassiska felet med mycket som är switchat är ellyter som tappat gnistan och fått antingen en lätt eller kraftigt buktande topp eller tom öppen sådan pga övertryck i de. Fel som klapparande relä har jag på en plasma som inte heller den vill men det var några kondingar som lämnat in och efter byte av de så gick den igång dock med stora besvär men mycket svårstartad men vettefasen vad som är fel på den, men kolla efter något sådant till att börja med.
Är det en LCD eller LED brukar det vara 5 lytar i nätdelens sekundär som går.
Symtomen är mer och mer trögstartad för att sedan somna in helt.
Under 100 lappen för att fixa.
Plasmatv Först ryker Ysus som går hårdast byta IGTB plus lite kondingar minst 300:- för att inom ett år slockna igen för att Zsus är lika död och ytterligare en IGTB att byta.
Finns dock IGTB på tyska Ebay till hyffsade pengar byt då båda på en gång.
Plasmor är det usel ekonomi på att laga.
Symtomen är mer och mer trögstartad för att sedan somna in helt.
Under 100 lappen för att fixa.
Plasmatv Först ryker Ysus som går hårdast byta IGTB plus lite kondingar minst 300:- för att inom ett år slockna igen för att Zsus är lika död och ytterligare en IGTB att byta.
Finns dock IGTB på tyska Ebay till hyffsade pengar byt då båda på en gång.
Plasmor är det usel ekonomi på att laga.