Hur kontrollerar man rotor till enfasmotor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sparcraft73

Hur kontrollerar man rotor till enfasmotor?

Inlägg av sparcraft73 »

Hej,

jag har en enfasmotor med rotor enlig bifogade bilder som gett upp.

När jag meggar över inkopplingssladdarna får jag 34Mohm vid 250V. Tänker jag rätt när jag försöker kontrollera
kommutatorns kontaktbleck genom att resistansmäta kontaktblecken som sitter mitt emot varandra
på diagonalen. Om detta är rätt sätt att mäta är dessa lidningar av. Får ingen kontakt på något an
kontaktblecken..

Vad bör man ha för resistans när man mäter mellan nolla och fas i en enfasmotor?

Tack på förhand!

/Claes
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko

Re: Hur kontrollerar man rotor till enfasmotor?

Inlägg av Tekko »

Det där är en universalmotor (kallas även allströmsmotor) Lindningarna ser lite svarta ut, om den luktar illa så har den brunnit, om inte så är det nog bara kolen som är slut, har du kollat dessa ?
svanted

Inlägg av svanted »

mycket riktigt ska du ha kontakt mellan motstående bleck.
resitans mellan polerna på en enfasmotor...typ 0.2 till några tiotals ohm....beror på trådens grovlek.
sparcraft73

Inlägg av sparcraft73 »

Hej och tack för svar. Kolen ser helt OK ut så det är nog dessvärre så att lindningarna brunnit.
Statorlindningarna verkar OK men rotorlidningarna verkar alla ha avbrott.

Vad är det som gör att en lidning brinner? Lagar man sådana här eller är det bara att byta ut rotorn?

Maskinen är dyr varför jag gärna skulle vilja ha igång den.

Mvh

Claes
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Byter motor, vad är definitionen på dyr?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Med lite pysslande så lindar man om den själv. Har du en lindareverkstad i närheten så har dom vad du behöver. Ska man räkna timpenning så lönar det sig förstås inte men som fritidssysselsättning kan det ju vara ok. :)
sparcraft73

Inlägg av sparcraft73 »

Hej igen,

nu har rotorn varit en sväng på den lokala lindareverkstaden där det kontstaterades att
det är problem i ett antal av lindningarna.

Han mätte upp den med en multimeter men han gjorde inte som jag.

Jag mätte mellan motstående bleck medan han mätte mellan närliggande bläck.
Eftersom det är avbrott i (tror jag) varje lindning var resultatet detsamma
men kan någon förklara hur man skall mäta? Mellan närliggande eller motstående bleck?

Tyvärr lindar de inte om denna typ av rotor själva utan skickar iväg den.
En ny kostar 2500:- så jag får köpa en ny istället.

Tack!

Claes
svanted

Inlägg av svanted »

gissar att alla bleck ska ha kontakt med varandra en lång kedja med lindningar emellan, och det borde vara avbrott mellan två motstående...
mät mellan två intilliggande bleck så hittar du vilka två som det är avbrott i.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Vad sitter motorn i ?
sparcraft73

Inlägg av sparcraft73 »

Hej igen,

rotorn på bilderna sitter i en vibratorbalk som används för att vibrera och jämna av betong vid gjutning.
Fabrikat Tremix R21E. http://tremix.nu/betong/r21e.html
Tekko

Inlägg av Tekko »

Känns lite som att motorn borde finnas som reservdel, annars kanske det kan va ett alternativ att byta till en 3-fas motor och en frekvensdrift med enfasingång.
sparcraft73

Inlägg av sparcraft73 »

Man kan köpa hela motorn som reservdel, jag har beställt bara rotorn. Det jag är lite fundersam på är
vad det är som gör att en motor bränner. Är det för att man kör den för hårt eller vad är vanligaste orsaken?

Egentligen skulle jag vilja prova att linda om denna rotor men det kan vara överkurs. Är det någon som
vet om det finns någon instruktion om hur man lindar en motor? Kanske har någon något utbildningsmaterial?
svanted

Inlägg av svanted »

skulle gissa på att vibrationerna skakar av tråden.
för är det överhettning luktar det apa lång väg av bränd bakelit och lacktråd.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

sparcraft73 skrev:Man kan köpa hela motorn som reservdel, jag har beställt bara rotorn. Det jag är lite fundersam på är
vad det är som gör att en motor bränner. Är det för att man kör den för hårt eller vad är vanligaste orsaken?

Egentligen skulle jag vilja prova att linda om denna rotor men det kan vara överkurs. Är det någon som
vet om det finns någon instruktion om hur man lindar en motor? Kanske har någon något utbildningsmaterial?
Överbelastning, dåliga kol, är nog största orsaken. Efter många års drift kan även mekaniskt slitage (lindningen vibrerar och isoleringen mellan härvor kortsluts) vara en orsak. Fukt är aldrig bra heller.

Jag har lindat några hundratal rotorer av ungefär den typ du har. Jag lindade om alla brända motorer på grusspridaraggregat från en tillverkare förr i tiden. Det är inte svårt.

Man får börja med att löda loss trådarna från kollektorn. Om dom är pressade får man senare när lindningen är bortlindad såga upp spåren så dom nya trådarna går att löda.

Det är naturligtvis mycket viktigt att dokumentera exakt hur den är lindad när man lindar av den. Härvlängd, hur många steg från lindningsspåret härvan är kopplad till kollektorn osv.

Om du seriöst tänker linda om den så kan jag rita upp hur några enkla hjälpmedel ska utformas för att få till det. Samt hur du ska isolera, bandagera m.m.
sparcraft73

Inlägg av sparcraft73 »

Hej SeniorLemuren,

jag skall nog inte ge mig på att linda om denna men är extremt sugen på att lära mig mera om detta. Om man har koll på hur man kan väcka liv i en trasig elmotor behöver man inte vara rädd för att till ett minimalt pris köpa "dyra" maskiner med elfel.

För att lära mig kommer jag i alla fall att linda upp rotorn. Har du ngt tips hur man börjar? Den är lackad, kan man ta en
gasolbrännare och försiktigt bränna bort lacken? Det ser ut som att det ligger ngt skydd för tråden mellan "rotorjärnen",
lyfter man dem med en mejsel?

Grymt tacksam för hjälp i ämnet. Har lånat en bok som heter "Electric Motor Maintenance and Troubleshooting"
men den är inte till så mycket "hands on" hjälp.
Skriv svar