Tog och flexade en timme idag på jobbet och byggde ihop ett lågpassfilter för 80m med notch för övertonerna. Bara en av övertonerna är tänkt att notchas bort men någon egenskap i filtret skapar även en notch strax under andra övertonen. Jag ska inte ta åt mig äran till designen, jag satt och försökte simulera fram några vettiga filter i ett program som heter elsie men blev inte nöjd. Sedan satt jag och klickade runt på de medföljande designerna och vips så fanns det filter för 80m som såg mycket fint ut. Det fanns även en design för ett filter som har brytfrekvens en bit över 20m (14 MHz) som jag tänkte bygga och testa.
Jag fick runt 0.2dB genomgångsdämpning och ~-72dB dämpning av första övertonen, -68dB på andra övertonen och -60dB på 21 MHz. Helt klart OK! Resultatet blev så bra vid första försöket att jag justerade bara kondingarna för notchen så den hamnade rätt, övriga delen av filtret lät jag vara eftersom det blev så pass bra.
Om det här konceptet fungerar nu att göra lågpassfilter på 200w sidan ska jag sätta dessa filter (blir filter för 1.8 MHz, 3.6 MHz, 7 MHz, 14 MHz) i en låda och en relämatris som kopplar in dessa automagiskt via openASC-systemet. MEN, jag tänkte testa det på stationen först att det faktiskt fungerar.

Spolar lindade, Q-värde runt 85 och kretskort frästa

Vintern har kommit, men tyvärr blev det regn men tur nog är den mesta snön kvar.

Mätresultaten, jag hade lite hög IF-bandwidth så det fladdrade lite i notcharna och det här fototillfället var nog i en av de sämre perioderna. Men runt -72 till -85dB

Mycke kondingar blir de, 500v silver mica
Jag ska försöka bygga filtret för 20m också nu innan helgen då jag överger det norra stället för paradiset utanför byn Burträsk. Men det rör sig om induktanser på 500nH och ~300nH så jag tror det blir luftlindade spolar.