FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: FormerMazda bygger POSY A4 cnc-fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Labmaster: Där har du en poäng, det har jag inte tänkt på, skulle datorn plötsligt dö eller starta om går spindlen igång :shock:

Ska nog ta och montera en riktig brytare till spindlen på något lämpligt ställe så kan jag bryta den vid verktygsbyte mm. för att vara på den säkra sidan.

Egentligen är det ju ett problem som tillämpar på alla maskiner med styrd spindle, ett frispel från styrsystemet är inte vidare kul med en nyckel i chucken..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Nu får ni väl ändå ge er, hur fasen kan spindeln starta om tex Mach3 har satts 'off-line' med ett Nödstopp? För att överhuvudtaget komma 'on-line' så måste du som operatör göra nåt eller hur?

Sen har ju Mach3 'CHARGE PUMP' som jag tar för givet att den funktionen används, ytterligare nåt som måste till INNAN nåt kan köras igång.

Om nu Mach3 av någon anledning startar om så kommer den ju alltid att vara 'off-line' dvs i RESET mode och du som operatör tar beslutet om den ska tas ur denna mode eller inte. Charge Pump funktionen ser då till ATT inget 'skräp' går ut till drivers från pporten under uppstart av OS.

Det finns beskrivet i manualerna HUR man lägger upp en nödstopps slinga.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Mach3 har en funktion de kallar för charge pump. Se sid 9 i http://www.kelinginc.net/Mach3Tutorial.pdf
Kräver ju dock extra hårdvara.

Edit: Tecno var snabbare

Problemet med startande spindel har väll att göra med att styrkortet har spänning innan mach3 har startat. Dvs parallellporten lever lite sitt eget liv (handskakning mot ev skrivare?) innan mach3 har tagit över kommandot.
Senast redigerad av ristomemo 16 december 2011, 18:07:51, redigerad totalt 1 gång.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hur den skall kunna starta när man använder Mach3 det vet jag inte men Klas-Kenys spindel startar tydligen av någon anledning när dator eller programmet startar om. Värt att notera är att han kör EMC2.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Sorry men jag kan inget om EMC och tänker inte lära mig det heller. Är väl bara RTFM som gäller och inte ta några shortcuts med egna påhitt om hur saker ska vara kopplade.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

OK, då gäller det alltså inte alla.

Dock gäller det fortfarande mig då som sagt, med datorn eller bara programmet (EMC2 för min del, men samma sak när jag körde Mach3) avstängt så hoppar spindlen igång.
Får nog helt enkelt bli en liten modd på styrkortet för att vända på den funktionen.

Edit: Och anledningen till detta är inte särskilt konstig egentligen. På mitt kort drivs spindle-reläet av en NPN-transistor, dvs. när denne får ström drar reläet. Till basen på NPN-transistorn är det ett bas-motstånd och sen en optokopplare (NPN, som då drar till jord) och ett pull-up motstånd.
Så, när kortet inte får "1" till optokopplaren så att den ej leder, drivs NPN-transistorn av pull-up motståndet och där med dras reläet.

Rätt galet när man tänker efter.
Blasse

Inlägg av Blasse »

Angående datorn du fixat.
Själv ligger jag väl ca 15 år efter alla andra (DOS och Turbo-CNC) och har aldrig provat
Mach3 eller EMC2. Men tydligen har Mach3 vissa krav angående video-kortet (se nedan).
Hoppas jag, som vanligt, har missförstått allt.

Mach3 Minimum Requirements:

Desktop (using the parallel port)

32-bit version of Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, or Windows 7 Operating System (64-bit will not work)
1Ghz CPU
512MB RAM
Non-integrated Video Card with 32MB RAM
Basic Computer Skills (ability to copy/rename files, browse directories, etc)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Just det kravet förstår jag inte då det fungerade ändå.
Men, däremot hade jag problem med parallellporten. När mach3 startar så tystnar motorerna, men sen händer inget mer.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ojoj, det fräses för fullt ute i skogen nu! :D

Men, lite smolk är det allt.
Om man laddar in en bild i lazycam och får ut ett såntdär mönster som maskin kör efter, då går det bra en stund, men efter en del z-rörelse så sjunker den mer o mer. Jag kan stoppa och nolla den igen, men det känns ju sådär.

Har en feedrate på 400mm/min, bollfräs, trä, 0,8mm djup.

Verkar bara vara Z som sjunker, X och Y håller sig som jag ser.

Nån idé?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Dra ner hastighet i motor inställningar likaså acceleration så får du se om det hjälper.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ah, så kan det vara ja. Han missar för det går för fort.
Kör idag med följande data på alla axlar:
333,3333... steps per mm
500mm/min velocity
40mm/sek acceleration

Ingen aning hur det är för min maskin, eller ja, en aning har jag ju.
Men är det nån med min maskinuppsättning som har en idé om hur man borde köra?

Känner att man skulle nästan vilja pröjsa nån för att komma och trimma in ens maskin. :wink:

Ska prova andra data, men det får nog bli imorrn, sambon går till sängs nu, och det är visst inte populärt att leka fräs nu.

Ska ta och skicka in en bild förresten på min första fräsning i trä. Men det gör jag med mobilen, så den kommer snart.
Data om den fräsningen är att texten skrevs med deskengrave, sen in till Mach3 och så kördes den ut med bollfräsen. 0,2mm djup minns jag, men inte resten.. :D
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

IMAG0209.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag har kommit på en sak angående mitt problem..
Z-axeln "sjunker" när den får börja jobba. Men jag har ju inte dragit åt nån slangklammer om axelkopplingarna ju. :doh:
Provade att hålla fast en axel och sen handkörde den, det var inte svårt alls..

Så jag får nog ta och fixa dit mina limit-brytare, sen se till att inte axelkopplingarna slirar så borde det gå bättre.

Så fånig jag känner mig. :D
labmaster

Inlägg av labmaster »

Kosta på riktiga axelkopplingar istället. Du köper dem enklast hos JB och de kostar bara 210 kronor per styck. Mät axeln på motorn och gängskruvarna berätta för JB vad du vill ha för mått då du beställer så skickar han rätt kombination.
Borre

Inlägg av Borre »

Prova slangklämmor först, det har fungerat utmärkt för många andra, tex alla lillasystrar.

Angående limitbrytare eller inte som ni diskuterade tidigare brukar jag göra det ganska lätt för mig själv. Finns det risk att något går sönder när fräsen kör full fart in i kanten behövs limitbrytare, annars inte. I det här fallet lär inget gå sönder. Sen kan man ju villa ha dessa ändå, men "behovet" kan väl diskuteras.
Skriv svar