Behöver hjälp att välja oscilloskop

Användarvisningsbild
Icecap

Re: Behöver hjälp att välja oscilloskop

Inlägg av Icecap »

Skulle precis vara kaxig men kollade en extra gång - och ja, i min trötthet räknade jag 1000x för hög frekvens.

Ändå är tiderna från databladen tagit som garanterat tider, alltså långsammaste och för att kunde se något vettigt måste man ju ha en signifikant högre hastighet på oscilloskopet. Tar vi 73-298-97 som exempel har den en garanterat TpdHL på ~17ns (typisk ~9ns), detta ger ~29,4MHz (~55,6MHz) vid loopkoppling och ska man se logiska glitches är ett 100MHz skop alltså i underkanten, 150MHz är bättre.
mikebike
Kontakt:

Inlägg av mikebike »

Hur är Rigols programvara för att fjärravläsa och styra oscilloskopet?

Jag köpte ett LeCroy WaveAce, p.g.a, deras goda rykte, men upptäckte snart att programvaran är rena skiten. Den verkar vara utvecklad av en bakfull 12-årig kines, troligen samme kille som utvecklade mjukvaran till mitt gamla GW (främsta orsaken till att jag "bytte upp mig").
Senast redigerad av mikebike 15 december 2011, 16:17:54, redigerad totalt 1 gång.
Electronic

Inlägg av Electronic »

Jag har bara haft igång det en gång. Knappar och inställningar är precis som om du har den framför dig. Kanske lite slö i uppdateringen men det är juh inte en direkt koppling.
H.O

Inlägg av H.O »

Ohh, jag har också ett GWInstek 806C med RS232, ej USB) Har länge varit sugen på att byta just för att mjukvaran är så "tråkig", går inte ens att få en vettig skärmdump. I övrigt funkar det dock och jag vet inte om t.ex ett Rigol 1052 är "bättre" i övrigt så jag har lyckats hålla mig - än så länge.
Electronic

Inlägg av Electronic »

Glöm inte att Rigol går väldigt lätt att uppgradera till 100MHz, 150-170MHz också för den delen.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Jag tror det är relativt lätt att bygga till en adapter till
100MHz Tek så du får fler kanaler och därmed gör det
mycket mer använbart till logik-mätningar.
mikebike
Kontakt:

Inlägg av mikebike »

Electronic skrev:Jag har bara haft igång det en gång. Knappar och inställningar är precis som om du har den framför dig. Kanske lite slö i uppdateringen men det är juh inte en direkt koppling.
Det som jag gör oftast är att spara en skärmdump, inklusive "Measurements", och hittills har jag använt SD-kort respektive USB-minne, men det vore ju intressant om det gick fortare att göra detta via kabel.
Så är alltså inte fallet med LeCroys mjukvara, det är betydligt krångligare...

Är det någon som har erfarenhet av Agilents billigaste modeller, t.ex. DSOX2002A?

Jag är en smula rådvill, skall jag behålla mitt LeCroy, som visserligen är snyggare och är ett "känt" fabrikat men knappast bättre än mitt gamla oscilloskop.....
Lägga ytterligare 3000:- och köpa ett Agilent?
Köpa ett Rigol, kanske rentav ett 4-kanaligt?

Agilent går att uppgradera, bl.a. till 8 digitala kanaler.....fast det kostar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Volfcraft har en serie billigare varianter men om de är bra vet jag inte.
Användarvisningsbild
NH90-fan

Inlägg av NH90-fan »

Rigol oscilloskopen är så bra i förhållande till pris, så det skulle vara valet för mig. Har testat att köra med Rigols programvara Ultrascope och det fungerar riktigt hyggligt.
Jag har för mig att du kan ladda ner den från Rigols site. Kolla denna länk: http://eu.rigol.com/prodserv/DS1000E/software/
mikebike
Kontakt:

Inlägg av mikebike »

Fast den går nog inte att provköra utan oscilloskop?
Så var det med Agilents mjukvara....
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

"Mitt" Agilent scope kör VNC.. med lite extra knappar gui:et, allt helt webbaserat så man behöver inte installera något på PC man vill köra ifrån.
Men det går endå mycket fortare att vrida på knapparna direkt på den fysiska enheten...
Så enkelt att använda så tom chefen lyckas köra skärmdumpar :)

För övrigt ett mycket trevligt instrument, DSO 7012A, kanske inte riktigt hemmapular pris på det dock...
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Hade jag pengar över skulle jag överväga något av Hamegs varianter.
http://www.hameg.com/613.0.html?L=0
mikebike
Kontakt:

Inlägg av mikebike »

LAN-interface kostar ungefär 3500:- till DSOX, och då kan man "köra" oscilloskopet från helt valfri plats!
Det "vanliga" PC-interfacet verkar lite tristare.

Just att köra remote kanske inte har högsta prioritet, men om man ändå sitter vid datorn så bör det vara enklare att ändra någon parameter därifrån....
mikebike
Kontakt:

Inlägg av mikebike »

RIGOL DS1052E verkar vara rejält prispressad, det är faktiskt billigare att köpa två 2-kanaliga oscilloskop än ett 4-kanaligt!
mikebike
Kontakt:

Inlägg av mikebike »

EDIT: Jag trodde man kunde köpa till logikanalysatorn efteråt, men det är fel. Man måste köpa DS1052D för att få logikanalysator, en merkostnad på 3300:- D.v.s. merkostnaden är högre än priset för grundmodellen.
Skriv svar