T: Reparation & uppgradering av Amiga A1200 Accelerator

Mr B

T: Reparation & uppgradering av Amiga A1200 Accelerator

Inlägg av Mr B »

Bild

Som synes är PLCC sockeln uppe till vänster sprucken, och skulle behöva bytas ut. Den är av SMD typ, alltså, inga hål att ge sig på den från baksidan via. Med våldsverktyg (dremel) skulle jag säkert kunna röja plats så jag fick loss den befintliga, men jag skulle aldrig få på en ny. Och jag har inte heller lyckats lista ut vad den heter, så jag kan inte köpa en.

När jag i alla fall är igång, skulle jag vilja ha pins monterade i de 2 grupperna strax nedanför (2x3 & 2x4, varav 2 byglade i nuläget) Det här är rent av något jag kunde klarat själv, men om jag hittar någon annan som är villig att göra nästa grej, är det lika bra de får göra allt ihop...

Det hade varit tacksamt för att undvika framtida problem med batteriläckage, att ersätta batteriet (Under den vita huven) med en sockel för en knappcell, men jag har ingen sockel.

Det näst sista som jag skulle vilja ha gjort är utan vidare det med övergripande. "mitten" på kortet utgörs av en 4-kant med en massa ben som sticker upp. På andra sidan kortet sitter en 68040 CPU, jag skulle vilja ha den bortplockad, och ersatt med en sockel. Sockeln finns, jag passade på att köpa den, sannolikt till ett grymt överpris. (55 spänn, och det är inte ens en ZIF sockel.) Jag har dock inget att plocka ut den befintliga CPU'n med. Jag har hört historier om folk som gjort det med strykjärn, men jag är rätt säker på att jag skulle sabba något. Det ska ju helst gå att få i sockeln när det hela är färdigt.

Det sista jag hade velat lyckas få till är återigen en sådan sak jag klarar på egen hand om det kniper. Den långa svarta listen i överkant är en minnessockel. (72-pins) Jag skulle vilja ha en andra monterad i raden med hål strax under den. Det ska till en vinklad sockel, som ska sitta på andra sidan. Även den har jag.

Jag är inte på något sätt stressad, men det vore kul och hitta någon som var villig att ta det på sig. Helst skulle det ju vara inom köravstånd så man kunde ta med sig ett par bullar, lova att bjuda på öl, och snacka lite skit medan det blev gjort, men jag vet helt enkelt ingen i mitt närområde som är kapabel och utrustad. Det är redan en halvdyr bit datorhistoria, så man är ju lite gniden. Så jag får försöka locka med ett par tior, och hoppas på att guldglansen bländar förnuftet. Är du sugen på att försöka?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: T: Reparation & uppgradering av Amiga A1200 Accelerator

Inlägg av Glenn »

Ah, du har traderafyndat, det där bjöd jag också på.

Nåväl.

PLCC-sockeln, har den spruckit i ett hörn brukar det gå att superlimma, men dom är ganska lätta att byta annars, plockar du bort kretsen i den ser du lätt hur den är löden, går alldeles utmärkt att löda dit en sådan med vanlig lödkolv (har jag gjort många gånger när jag bytt 8520 på A1200/4000) efter att du har våldat bort den gamla (försiktigt) och lödit bort resterna.

Byter du ut NiCd-batteriet mot en knappcell rakt av blir det INTE bra, den kommer att få laddning och förr eller senare paja eller ännu värre sprängas,
man kan fuska in en knappcell genom att antingen modifiera bort laddningen på kortet eller montera en schottkydiod emellan. ..Personligen tycker jag det är en bättre lösning att ersätta batteriet med en backupkondensator dock.

Att plocka bort 040'n är det klart jobbigaste efterssom du vill ha kvar både kortet och kretsen, det går förstås att göra, men det är MÅNGA ben som sitter i genompläterade hål och det räcker mad att man sabbar ett för att allt ska vara kört, jag skulle inte ha gett mej in på det personligen.
Mr B

Re: T: Reparation & uppgradering av Amiga A1200 Accelerator

Inlägg av Mr B »

En god gissning är att 68040 CPU'n är död. De fixar sällan, eller aldrig att man försöker köra dem utan kristall, och kortet är sålt som "icke fungerande, eventuellt saknas en krets" vilket borde vara kristallen i sin DIL14 förpackning. Fast det minns du klart från beskrivningen. Syns lite dåligt på bilden att PLCC sockeln är sprucken, men har man den i handen syns det att den tappat formen rätt ordentligt med. Jag kan inte pressa ihop den, än mindre limma den. Annars hade jag en ide om buntband och superlim för att göra det lite permanent.

Jag köpte kortet i förhoppningen om att det skulle vara i lite bättre skick än vad det är, men det startar inte med rätt kristall på plats i heller, så jag misstänker att det är CPU'n som är rökt. Det är lite över min kompetensnivå att byta, så jag fiskar efter någon som kan göra det, samtidigt som kortet påpassligt uppgraderas till ett 68060. Med CPU sockel kan jag bara byta fram och tillbaka (spänningsmodulen för 3.3v är och på sockel, de 3x2 & 4x2 benen) Det trista i sammanhanget är att även den inre raden just nu oanvända hål måste rensas för att sockeln ska gå och montera.

Det absolut värsta som kan hända är att kortet efter utförd modifikation inte fungerar, vilket ju är exakt där det befinner sig i dag.

Batteriet, där har du ju rätt, funderade inte ens på det, men det finns ju inga / jäkligt få laddningsbara knapp-celler. Det får bli en sladdsnutt, och en batterihållare. Lätt att byta / hålla efter i fortsättningen.

Helt klart är att du har rätt. Det är någon med en riktigt arbetsstation som ska ge sig på det här. En del av arbetena hade jag klarat själv, med befintlig utrustning, men det är fullständigt meningslöst om inte det mest svårhanterade blir gjort, eftersom det även i fortsättningen kommer vara icke fungerande. CPU'n måste av för att det ska vara lönt över huvudtaget. :- )
B!
Skriv svar