Som synes är PLCC sockeln uppe till vänster sprucken, och skulle behöva bytas ut. Den är av SMD typ, alltså, inga hål att ge sig på den från baksidan via. Med våldsverktyg (dremel) skulle jag säkert kunna röja plats så jag fick loss den befintliga, men jag skulle aldrig få på en ny. Och jag har inte heller lyckats lista ut vad den heter, så jag kan inte köpa en.
När jag i alla fall är igång, skulle jag vilja ha pins monterade i de 2 grupperna strax nedanför (2x3 & 2x4, varav 2 byglade i nuläget) Det här är rent av något jag kunde klarat själv, men om jag hittar någon annan som är villig att göra nästa grej, är det lika bra de får göra allt ihop...
Det hade varit tacksamt för att undvika framtida problem med batteriläckage, att ersätta batteriet (Under den vita huven) med en sockel för en knappcell, men jag har ingen sockel.
Det näst sista som jag skulle vilja ha gjort är utan vidare det med övergripande. "mitten" på kortet utgörs av en 4-kant med en massa ben som sticker upp. På andra sidan kortet sitter en 68040 CPU, jag skulle vilja ha den bortplockad, och ersatt med en sockel. Sockeln finns, jag passade på att köpa den, sannolikt till ett grymt överpris. (55 spänn, och det är inte ens en ZIF sockel.) Jag har dock inget att plocka ut den befintliga CPU'n med. Jag har hört historier om folk som gjort det med strykjärn, men jag är rätt säker på att jag skulle sabba något. Det ska ju helst gå att få i sockeln när det hela är färdigt.
Det sista jag hade velat lyckas få till är återigen en sådan sak jag klarar på egen hand om det kniper. Den långa svarta listen i överkant är en minnessockel. (72-pins) Jag skulle vilja ha en andra monterad i raden med hål strax under den. Det ska till en vinklad sockel, som ska sitta på andra sidan. Även den har jag.
Jag är inte på något sätt stressad, men det vore kul och hitta någon som var villig att ta det på sig. Helst skulle det ju vara inom köravstånd så man kunde ta med sig ett par bullar, lova att bjuda på öl, och snacka lite skit medan det blev gjort, men jag vet helt enkelt ingen i mitt närområde som är kapabel och utrustad. Det är redan en halvdyr bit datorhistoria, så man är ju lite gniden. Så jag får försöka locka med ett par tior, och hoppas på att guldglansen bländar förnuftet. Är du sugen på att försöka?