Daniels stora fräs //Några nya jobbilder
Re: Daniels stora fräs //It's alive! Nu med film
Men om man räknar matningen för full-bredds-fräsning borde man väl vara på den säkra sidan?
Ja, men det tar ju längre tid att köra förstås.
Jag ska ju bara göra 3st till så om det tar lite längre gör mig ingenting.
Helgens projekt:

Var kan jag hitta lämplig kabel? 2 ledare, mjuk/följsam och klarar viss mekanisk nötning.
Helgens projekt:

Var kan jag hitta lämplig kabel? 2 ledare, mjuk/följsam och klarar viss mekanisk nötning.
- Mizzarrogh
Passiv läsare av tråden, mycket snyggt hantverk! 

Tackar
Hmm..

(mätte sedan direkt på botten utan hylsa)
Förspände lagren lite och är nu nere på 4-5hundringar med handkraft. Är inte det ganska mycket?
Hur mycket ska man spänna lagren? Nu spände jag tills man kände att det började gå trögare att snurra spindelaxeln. Är det för mycket/lite?
Om jag monterar chucken direkt i en hållare (bild)

Så får jag ca 2hundringar med handkraft. Begränsning på mk2 konan, att den böjer sig?
Hur som så testade jag planfräsa lite alu innan jag gav upp för kvällen.

Jag testade olika matningar och spindelhastigheter men bilderna visar de två bästa resultaten, vilka jag inte är nöjd med..
matningar 0.05-0.1mm/tand
1400-2000 rpm
Tankar?
Har några filmer som kanske kommer upp senare.

Hmm..

(mätte sedan direkt på botten utan hylsa)
Förspände lagren lite och är nu nere på 4-5hundringar med handkraft. Är inte det ganska mycket?
Hur mycket ska man spänna lagren? Nu spände jag tills man kände att det började gå trögare att snurra spindelaxeln. Är det för mycket/lite?
Om jag monterar chucken direkt i en hållare (bild)

Så får jag ca 2hundringar med handkraft. Begränsning på mk2 konan, att den böjer sig?
Hur som så testade jag planfräsa lite alu innan jag gav upp för kvällen.

Jag testade olika matningar och spindelhastigheter men bilderna visar de två bästa resultaten, vilka jag inte är nöjd med..

matningar 0.05-0.1mm/tand
1400-2000 rpm
Tankar?
Har några filmer som kanske kommer upp senare.
-
Det jag känner till om fräsning i alu är rejält med kyla och sylvassa verktyg.
Vad är det för diameter på verktyget och hur många tänder har den?
Skärhastigheten för aluminium med hårdmetallfräs är cirka 305 meter/min vilket innebär att max hastighet för en planfräs på 50mm bör vara cirka 1 940 varv/min.
Jag är lite osäker på vad Chip load för Aluminium med 50 mm hårdmetallfräs ligger men det kan vara mellan 0.17 och 0.2 mm/skär vilket i så fall ger en feedrate på cirka 1 300 mm/min - 1 500 mm/min som riktvärde.
Jag är lite osäker på vad Chip load för Aluminium med 50 mm hårdmetallfräs ligger men det kan vara mellan 0.17 och 0.2 mm/skär vilket i så fall ger en feedrate på cirka 1 300 mm/min - 1 500 mm/min som riktvärde.
Jag tycker det ser ut som vibrationsmärken på biten.
Hur lång utligg har du från änden på fräsen till det Mk-konan börjar?
Hur lång utligg har du från änden på fräsen till det Mk-konan börjar?
Håller med Säter samtidigt tycker jag det verkar som att det finns spår åt bägge hållen. Kanske är det så fräsen inte är lyft från arbetsstycket vid snabbmatningen tillbaka till startsidan.
labmaster
Hmm, vet inte om jag vågar mata på så snabbt
säter
Det är så lite det bara går, syns i filmen
Ska spänna lagren lite mer och se om det blir bättre, någon som kan berätta ungefär hur hårt man vågar spänna dom?
Hmm, vet inte om jag vågar mata på så snabbt

säter
Det är så lite det bara går, syns i filmen
Ska spänna lagren lite mer och se om det blir bättre, någon som kan berätta ungefär hur hårt man vågar spänna dom?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det låter som om nåt sitter löst. Vad är det för skär och vilken legering på aluminiumet?
Skären är dom som kom med fräsen, kmr inte ihåg märket men är väl något taiwanesiskt skulle jag gissa.
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl ... OU:US:1123
Jag vet inte vad det är för legering, bara en bit jag hittade för att testa maskinen med.
Kan tillägga att vibrationerna hörs mer i filmen än i verkligheten, men vibrerar gör det.
Det var inte någon direkt märkbar skillnad mellan 0.2mm och 0.5mm djupt per pass.
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dl ... OU:US:1123
Jag vet inte vad det är för legering, bara en bit jag hittade för att testa maskinen med.
Kan tillägga att vibrationerna hörs mer i filmen än i verkligheten, men vibrerar gör det.
Det var inte någon direkt märkbar skillnad mellan 0.2mm och 0.5mm djupt per pass.
Du kanske ska verifiera att verktyget ger fina skär i en annan maskin, för att utesluta den variabeln.
Gärna i samma material.
Gärna i samma material.