Nu är det problem. Måste sköta spjället minutiöst för att inte kaminen ska påminna om en mindre kärnreaktor och värmen bli olidlig i akteruffen för att värmen inte hinner transporteras ut i det vattenburna systemet. Stänger man för mycket när man nyss lagt in ved, ja då slocknar det i stället.
Nu har jag tröttnat och tänker förse tillluftsspjället med ett litet styrsystem som håller utgående varmluft till värmeväxlaren mellan 120-150 grader. Går den under 100 grader ska det larma för att det är dags att fylla på ved. Blir det varmare än 170 grader vill jag ha ett larm så jag kan plocka fram eldsläckaren

Jag har nyss varit ute i gömmorna och grävt fram en liten kuggväxelmotor från en skrotad kopieringsmaskin, som verkar dra tillräckligt bra på 12 V för att kunna skjuta spjället ut och in. Återstår lite mekanik och pryttlar, en lämplig givare, en PIC, och lite programering.
Sitter nu och funderar på om jag ska göra ritningar i Inventor först, eller fulmeka utan ritningar. Får se hur det blir. Det lutar åt fulmek.