Styrning av braskaminen

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Styrning av braskaminen

Inlägg av SeniorLemuren »

Förra vintern var det kaaallt direkt från början på vintern och det var inga problem att elda i braskaminen. Fullt öppet spjäll gällde för det mesta.

Nu är det problem. Måste sköta spjället minutiöst för att inte kaminen ska påminna om en mindre kärnreaktor och värmen bli olidlig i akteruffen för att värmen inte hinner transporteras ut i det vattenburna systemet. Stänger man för mycket när man nyss lagt in ved, ja då slocknar det i stället.

Nu har jag tröttnat och tänker förse tillluftsspjället med ett litet styrsystem som håller utgående varmluft till värmeväxlaren mellan 120-150 grader. Går den under 100 grader ska det larma för att det är dags att fylla på ved. Blir det varmare än 170 grader vill jag ha ett larm så jag kan plocka fram eldsläckaren :)

Jag har nyss varit ute i gömmorna och grävt fram en liten kuggväxelmotor från en skrotad kopieringsmaskin, som verkar dra tillräckligt bra på 12 V för att kunna skjuta spjället ut och in. Återstår lite mekanik och pryttlar, en lämplig givare, en PIC, och lite programering.

Sitter nu och funderar på om jag ska göra ritningar i Inventor först, eller fulmeka utan ritningar. Får se hur det blir. Det lutar åt fulmek. :)
2011-12-09 005.jpg
Edit: När jag skrev detta skulle jag behövt kolla spjället. :)
2011-12-09 006.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Styrning av braskaminen

Inlägg av jesse »

skaffa en syrgastub, en koldioxidtub och två ventiler, sedan är det bara att styra förbränningen med en PID-regulator :mrgreen:
(OBS skämt!)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ta en AC tub istället ihop med syrgasen om det blir kallt... :mrgreen:

Nå, jag tror detta blir sketabra, här sitter den en liknande men betydligt enklare historia med en bimetallthermostat som drar en kedja till luckan för insugsluften.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Ackumulatortank.com?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Förstår inte frågan. :humm:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Har funderat på precis samma sak :)

Mitt drag är lite besvärligare att styra dock. En "Oskar" kamininsats från Lycksele Plåtprodukter. Draget går hackigt och kärvar. Om jag skulle ge mig på att styra det skulle jag måste modifiera kaminen med någon sorts förlängt "insug" med ett lite bättre spjäll. Vad jag däremot gjort är att styra fläkten på kaminen, ju varmare utblåsluft desto snabbare fläkthastighet.

Skall bli spännande å följa det här!
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag tänkte att om du skaffar en (större?) ackumulatortank så kan ju kaminen gå med optimal förbränning och ladda tanken. Hög verkningsgrad på kaminen och jämn värme med termostatstyrda konvektorer kanske.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Aha. Problemet är att värmeväxlaren som gör om hetluften från kaminen till varmvatten inte har tillräckligt med kapacitet för att överföra mer värmeenergi än som blir vid ca. 140 C. När det blir varmare så går värmen direkt ut från kaminen i form av strålningsvärme i akteruffen utan att göra annan nytta.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Bättre att det brinner med lämplig hastighet än att det är rena blåslampan inne i kaminen. Så reglering på draget är nog riktigt bra. Man vill ju att de vedpinnar man i sitt anletes svett gjort iordning ska göra maximal nytta :)

Hur ser spjället ut?
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Det är ett enkelt skjutspjäll som skjuts in över inloppsröret i botten på kaminen.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Så här har jag gjort på min kamin. En låda med AVR processor och linjär effektreglering till fläkten. LCD skärm och menysystem för att ställa beteendet på fläkten. Har en SMT160 sensor som känner av temperaturen på ett av varmluftsutblåsen.

Att även reglera draget är högt på önskelistan, det blir mycket pill och justering på det för att få det att brinna lämpligt "hårt".

Draget är dåligt gjort på min kamin, det ramlar ned aska i spåret som det skall löpa i och det börjar kärva.
PC100005.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar