Kan man få röd/orange färg från röd/gul lysdiod?
Kan man få röd/orange färg från röd/gul lysdiod?
Hej!
Om det är möjligt skulle jag behöva en lysdiod som kan växla mellan rött och orange. Skulle det gå att mata en röd/gul lysdiod från 5v med ett strömbegränsningsmotstånd per färg? Det ska vara 10 stycken likadana bredvid varandra, så de bör inte variera alltför mycket i nyans heller om jag ska köra på detta.
Tacksam för snabba svar, då jag gärna vill kunna beställa imorgon.
Om det är möjligt skulle jag behöva en lysdiod som kan växla mellan rött och orange. Skulle det gå att mata en röd/gul lysdiod från 5v med ett strömbegränsningsmotstånd per färg? Det ska vara 10 stycken likadana bredvid varandra, så de bör inte variera alltför mycket i nyans heller om jag ska köra på detta.
Tacksam för snabba svar, då jag gärna vill kunna beställa imorgon.
- Klas-Kenny
Re: Kan man få röd/orange färg från röd/gul lysdiod?
Ja, tänder du både gul och röd samtidigt så blir det orange! Dock kan det vara så att de två färgerna inte är riktigt lika starka så att du kanske behöver köra lite mer ström genom den ena färgen än den andra för att få önskad färgton, det får du prova dig fram till.
Och ja, 5V med strömbegränsande motstånd fungerar utmärkt, och så länge du inte köper motstånd med extremt låg tolerans (+-50 % eller så
) kommer du troligtvis inte att se någon skillnad.
Edit: Detta förutsatt att det är lysdioder med tre ben, och inte några sådana korkade som har två ben och automatiskt växlar färg...
Och ja, 5V med strömbegränsande motstånd fungerar utmärkt, och så länge du inte köper motstånd med extremt låg tolerans (+-50 % eller så

Edit: Detta förutsatt att det är lysdioder med tre ben, och inte några sådana korkade som har två ben och automatiskt växlar färg...
finns det ens röd/gula tvåfärgslysdioder ? nog för att det ska gå att tillverka, men jag har aldrig sett nån.
Annars kan man ju använda RGB-lysdiod och blanda färgen helt fritt.
Annars kan man ju använda RGB-lysdiod och blanda färgen helt fritt.
Visst finns det http://se.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=2001772 även om det inte är det vanligaste. Grön-orange finns också, men tyvärr inga röd-orange. Undviker gärna att krångla till det med rgb för en krets som hittills bestått av två brytare och lika många motstånd
Får nog bli någon sorts "flexibel" design på kretskortet, så man kan strunta i ett par motstånd och få det att funka på vanligt sätt med en valfri tvåfärgs-diod.
Men jag ska be att få tacka för att det finns support även för oss nattugglor!

Får nog bli någon sorts "flexibel" design på kretskortet, så man kan strunta i ett par motstånd och få det att funka på vanligt sätt med en valfri tvåfärgs-diod.
Men jag ska be att få tacka för att det finns support även för oss nattugglor!

- Klas-Kenny
Om inte annat går det ju även med röd/grön LED, lite högre motstånd till den gröna bara (åter igen, prova sig fram till önskad ton) så blir det orange (Röd + Grön = Gul, Röd + svag grön = "rödare" gul = orange). Enda nackdelen är väl att ljuset blir något svagare, å andra sidan blir det mer lik ljusstyrka mellan röd och orange..
Röd är lite luddigt begrepp när det gäller lysdioder. Röd kan anges som amber, red, super-red osv.
Osram har tex super-red/yellow, LSY T676 eller amber/yellow, LAY T67F.
Amber är ju nära orange iaf, men med lite gula inblandning funkar ju vilket som.
Osram har tex super-red/yellow, LSY T676 eller amber/yellow, LAY T67F.
Amber är ju nära orange iaf, men med lite gula inblandning funkar ju vilket som.
Jo jag har letat efter amber/röd också, men det enda jag funnit som inte är en kombination av röd/gul/blå/grön är grön/orange. Jag utgår från att det är en ganska "normal" röd färg på den jag tänkte köpa om det inte står något annat, det viktigaste är att orange ska bli som en liten variant på den röda. Inte vara för olik, men man ska se klar skillnad. Båda färgerna ska indikera i princip samma sak, fast för lite olika villkor.
Jag har ritat om kortet såhär: R1 behövs väl inte egentligen, men behöver i vilket fall ha en jumper där
Längst till höger går sinalen till en brytare som kopplar till jord, alltså bestämmer om lysdioden ska vara på eller inte.
När den enbart ska lysa rött bestäms strömen av R5.
När det ska vara orange bestäms blenden av R6-R7.
D1 förhindrar att det går en svag ström R5-R7-R6 som ger ett svagt gult sken ifall spänningsfallet över gula dioden skulle vara lite lägre.
Så man kan få gult genom att blanda rött och grönt också? Det går ju emot allt jag lärde mig på lågstadiet!
Vad blir då egentligen skillnaden mot att blanda gult/rött?
Jag har ritat om kortet såhär: R1 behövs väl inte egentligen, men behöver i vilket fall ha en jumper där

Längst till höger går sinalen till en brytare som kopplar till jord, alltså bestämmer om lysdioden ska vara på eller inte.
När den enbart ska lysa rött bestäms strömen av R5.
När det ska vara orange bestäms blenden av R6-R7.
D1 förhindrar att det går en svag ström R5-R7-R6 som ger ett svagt gult sken ifall spänningsfallet över gula dioden skulle vara lite lägre.
Så man kan få gult genom att blanda rött och grönt också? Det går ju emot allt jag lärde mig på lågstadiet!

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Jag hade kopplat den röda "fast" till spänning (Genom motståndet såklart) sen bara bryta strömmen till den gula så kan du växla mellan röd och orange. 
Visst går det få orange av grön/röd.
Jag provade för skojs skull att koppla upp det och märkte att det krävdes VÄLDIGT lite grön för att det skulle bli orange istället, för mycket grön och det blev istället gult.
Och det är ju bra mot att använda en röd/gul, torde bli mer strömsnålt.

Visst går det få orange av grön/röd.
Jag provade för skojs skull att koppla upp det och märkte att det krävdes VÄLDIGT lite grön för att det skulle bli orange istället, för mycket grön och det blev istället gult.
Och det är ju bra mot att använda en röd/gul, torde bli mer strömsnålt.
Ok tack. Men nu har jag redan hunnit exportera gerbers. Fast man kan alltid dra en brygga istället för att sätta motstånd, det blir lite knepigare tvärtom.. Exakt vilka värden som blir bäst får jag prova fram själv 

Kanske kan man förskjuta våglängdsmaximum hos lysdioden om man ger den mindre spänning/ström än den är avsedd för?
Jo om man ger röda dioder för låg ström har jag för mig att de blir rosa-orange nånting. Fast då kommer de två lägena ju få olika ljusstyrkor också
Men ja, man skulle ju faktiskt kunnat använda ett väldigt svagt sken istället för orange i min situation, att den kan vara av, svag och stark. Fast sånt brukar ju bli bättre med pwm och sånt finns det varken tid eller plats för