bygga fast monterad cigarett-tändare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
stenkulla

bygga fast monterad cigarett-tändare

Inlägg av stenkulla »

ska bygga fast monterad cigarett-tändare för psykiatrin - krimvården liknande http://www.ozilite.com/flameless-cigare ... timer.html

någon vänlig själ som kan hjälpa mig med vad jag ska använda som tändare

krav elektriskt med glödtråd 12 eller 24volt, ca10-15 sek brinntid. sen otändbar på inställbar tid ev 1 min.
höljet grejar jag själv i rostfritt , transformator ????

viktigast av allt tänddelen måste vara lätt utbytbar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
v-g
EF Sponsor

Re: bygga fast monterad cigarett-tändare

Inlägg av v-g »

Välkommen till forumet!

Fråga: Varför inte bara köpa den dära ozilite den har ju den funktion som krävs eller?

Elementet borde kunna vara samma som i en biltändare dessa måste ju köpas in från någonstans och borde inte kosta en förmögenhet kanske tom går att köpa från volvo eller nåt som reservdel till rimligt pris?
stenkulla

Inlägg av stenkulla »

stenkulla skrev:ska bygga fast monterad cigarett-tändare för psykiatrin - krimvården liknande http://www.ozilite.com/flameless-cigare ... timer.html

någon vänlig själ som kan hjälpa mig med vad jag ska använda som tändare

krav elektriskt med glödtråd 12 eller 24volt, ca10-15 sek brinntid. sen otändbar på inställbar tid ev 1 min.
höljet grejar jag själv i rostfritt , transformator ????

viktigast av allt tänddelen måste vara lätt utbytbar
Fråga: Varför inte bara köpa den dära ozilite den har ju den funktion som krävs eller? = kostnadsfråga....... 7000 kr
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tändelementet är ju inte svårt att få tag på: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... are-43227/

Det finns säkert en anledning att OZLite kostar en förmögenhet, det här är en produkt som byggs i mycket små serier, den ska testas så den är säker mot vatten, EMC osv och sedan CE-märkas. Hur många tusen ska du bygga?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det lär ju vara mekaniken som är svårast, antar att problemet är att den skall vara hållbar.

Det är väl därför den där är så dyr.

Att använda cigg-tändare för bil funkar väl, men tror de drar alldeles för mycket effekt (de är ju gjorda med rätt stor massa för att behålla värmen när man tar loss dem).

Hur hög temperatur behöver man?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

stenkulla skrev:
stenkulla skrev:ska bygga fast monterad cigarett-tändare för psykiatrin - krimvården
Fråga: Varför inte bara köpa den dära ozilite den har ju den funktion som krävs eller? = kostnadsfråga....... 7000 kr
Och du menar att de hellre vill att nån ska mecka ihop en hemma än att lägga ut hela 7kkr?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Inte undra på varför det går åt helvete med den svenska psykiatrin och kriminalvården... 7000 är gratis i förhållande till att börja "mecka" själv.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det finns ju massor av olika glödstift till tex metanolmotorer, billiga och lätta att byta ut.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet här, som jag ser det, är att grejen antagligen riskerar att misshandlas en hel del. Det är inte så positivt att det är billigt att byta tändaren om man måste byta ett par gånger i veckan. Kostnaden för bytena äts snabbt upp av skillnaden gentemot en mer hållbar tändare.

Jag tror att alla lösningar med öppen glödspiral är för bräckliga, det behöver mer vara en metallplatta som värms upp (man kan ju tända cigg på spisplattor har jag sett).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Det skulle vara något med en liten rostfri platta framför som glödspiralen låg emot utan att kortslutas.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ta en till en fullstor bil då:
Nerre

Inlägg av Nerre »

En liten rostfri cylinder med en glödtråd inuti och argonfylld? Då kan man elda på rätt hårt utan att bränna sönder glödtråden. Det blir som en glödlampa fast med rostfritt hölje. För problemet blir ju att få den varm snabbt.

Hmm, eller vänta nu... vad sägs om en rostfri plåtrundel med en tråd till mitten, kör en massa ström genom tråden så plåten värms upp? Tänk punktsvets ungefär... Risken är väl att tråden smälter iofs... Men det går kanske att trimma in så det funkar?

Det kan ju då t.o.m. göras av själva höljet t.o.m.? Alltså att det är en punkt mitt på höljet som blir varm. Fast det är kanske inte bra ur brandsäkerhetssynpunkt....
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Man måste nog räkna med att intagna kommer att sparka allt vad de pallar i plåten och jobba föra att bända sönder innanmätet, ungeffär som installationer utanför en normal pub en lördagkväll... :mrgreen: Ute på gatan installationer fungerar typ enbart 20mm bultad stålplåt ytan yttre skruvar...
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det stora problemet är väl iofs inte att den går sönder, det stora problemet är om de får loss delar som kan användas till nån form av vapen eller liknande.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

De två sakerna brukar väl liksom ofta hänga ihop... :wink:
Skriv svar